Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man lita på King Trade Cameras?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hej!

Sprang just över en butik i HongKong, via eBay.co.uk, som kallas för "King Trade Camera" som verkar sälja kameror och tillbehör för löjligt låga priser och gratis frakt. Dom har hela 4716 feedbacks varav 99,2% är positiva. Läste några feedbacks och alla är väldigt positiva till butiken.

Länk: http://stores.ebay.co.uk/King-Trade-Cameras

Undrar nu om någon här har någon erfarenhet av denna butik. Är det värt att köpa härifrån? Skulle få ett splitter nytt EF 70-200 f4 IS USM för samma pris som begagnade här i Finland/Sverige.

Sedan undrade jag över Garantin. Får man garanti på produkten om man köper från HongKong? BOrde inte Canons egen garanti gälla var än i världen man köper produkten ifrån?

/Num
 
Om jag inte missminner mig finns det olika typer av garanti. En världsomfattande och en som är mer nationell. Jag minns inte exakt dock.
 
Vad är det i det hela som verkar för bra för att vara sant? Priserna är bra men inte orimliga om man räknar med att 25% moms+ ett par procent tull kan tillkomma i och med att de kommer från Hong Kong. Så vitt jag vet har Canon fortfarande världsgaranti på objektiven, men inte kamerorna, så det ska inte vara några problem om objektivet behöver justeras eller liknande.

Jag köpte min 40D från Kingtradecamera 2008, han verkade då i England och kameran skickades därifrån. Jag väntade och väntade på den och skickade flera meddelande till honom som han svarade på och han anmälde till slut, efter min begäran, en utredning från Royal mail om försvunnet paket. Efter mer än en månad så fick jag nog och begärde pengarna tillbaka. Det gick han med på, men dagen efter så kom kameran plötsligt. Först trodde jag att han hade förhalat det hela och väntat med att skicka den eller liknande, men enligt poststämplarna så var den verkligen skickad några dagar efter köpet och det var alltså Royal mails fel att den befunnit sig i limbo. Senare ville han skicka ett minneskort som plåster på såren. Så min upplevelse var väl inte den allra bästa, men det var mestadels inte hans fel. Vill du köpa av en bättre, men lite dyrare handlare är Chinaarts att rekommendera (100% feedback), fast på senare tid tycker jag att det har varit bättre att köpa från Holland eftersom priserna är konkurrenskraftiga mot Hong Kongpriserna samtidigt som man slipper tänka på att tull- o moms kan tillkomma t ex http://www.kamera-express.nl/Object...ven_met_Canonvatting/Zoomlenzen_t_m_200mm.htm
 
Canon ändrade sin garanti på objektiven till europeisk i augusti i år, så nu är det same same på både kameror och objektiv.

Så vitt jag vet har Canon fortfarande världsgaranti på objektiven, men inte kamerorna, så det ska inte vara några problem om objektivet behöver justeras eller liknande.
 
Vad är det i det hela som verkar för bra för att vara sant? Priserna är bra men inte orimliga ...
Bara för att förtydliga: Jag har inte sagt att det "verkar för bra för att vara sant". Jag skrev om. Själv har jag ingen aning om vad saker kostar hos det nämnda företaget, men TS skrev att de har "löjligt låga priser och gratis frakt".
 
Köpte du något från "King Trade Camera"?
Funderar på att beställa ett 70-200 2.8 IS II från dem eller chinaarts.
 
Köpte du något från "King Trade Camera"?
Funderar på att beställa ett 70-200 2.8 IS II från dem eller chinaarts.

Nej det gjorde jag inte. Då man inte får någon garanti, så skippa jag hela idén. Vill ha garanti på mina objektiv. Speciellt då jag inte har en kamera som har microjustering av fokusering, så vill jag ha möjlighet att kalibrera på garanti.

MVH
Num
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.