Annons

Kan man lita på digitalt ?

Produkter
(logga in för att koppla)

leedwood

Medlem
Jag har en undran. Jag har sedan ett par månader tillbaka blivit delvis digital. Efter många år som småbildsfotograf både svartvitt och dia blev jag ägare till en sprillans ny Canon EOS 350. Under våren har jag utforskat den digitala tekniken och är klart imponerad. Den kvalité mina utskrifter har fått med den digitala tekniken jämfört med mina inskannade småbildsdia är häpnadsväckande. Smidigheten och enkelheten är suverän, allt talade för den digitala tekniken tills nu i helgen. Jag var ute i skärgården och fotograferade klippformationer, växter, fyrar och annat spännande. Jag hade med mig min gamla EOS 1:a och kompleterade med lite småbild.
Den digitala kameran var inställd på att spara både RAW format och JEPG. Hemkommen till datorn pluggade jag in kabeln och påbörjade nedladdningen. Det hela tog väldigt lång tid vilket jag tyckte var märkligt. Efter en stund märkte jag att hälften av bilderna på läsaren blivit kryssade, Skadad bildinformation stod det. Jag provade igen men med samma resultat. Jag markerade de bilder som verkade vara ok och försökte ladda ner dem. Det tog säkert 20 minuter att ladda ner en bild. Men när jag sedan skulle ladda upp bilden i Photoshop gick det inte. Även dessa bilder var skadade. Ett felmeddelande hade dykt upp i kameran -Error 2, vilket betyder skadat minneskort. Något var alltså fel på minneskortet. Jag satt hela söndagskvällen och försökte komma på hur jag skulle räddad bilderna, men tyvärr gick det inte. Efter att ha formaterat om minneskortet fungerade kortet igen, men alla mina bilder var borta. Nu till min undran, är detta något unikt? Har jag bara haft otur och fått tag i ett defekt minneskort eller, - ve och fasa- är detta något som händer ibland? Något man som digital fotograf får räkna med.
Om ni har råkat ut för något liknande eller kan ha en förklaring till vad som gått snett, var snäll och hör av er.
Hälsningar Håkan Ledskog
 
Kort sagt: Du kan aldrig lita på någon teknik till 100 procent, vare sig digitalt eller analogt.

Den analoga tekniken har förstört fler bilder för mig än den digitala. Men en skillnad är att förstörs digitala bilder så förstörs de som regel helt medans de analoga ofta ändå kan användas om än med skador eller dålig exponering.

Det finns vissa räddningsprogram, tex från SanDisk, som kan vara till nytta om man har problem med sitt minneskort.
 
Jag vet inte vad du har för minneskort, men ett tips är att gärna lägga en hundralapp extra på SanDisk eller något annat märke som man vet fungerar med Canon och andra kameror. Jag har presonligen inte råkat ut för att något minneskort har pajjat, och då har jag någonstans över 40.000 exponeringar på nacken...

Testa gärna minneskortet igen och se om det fungerar, både med din 350 och med någon annan kamera. En bekant till mig hade något fel på sin 300D som av någon märklig anledning pajjade minneskorten. Köp gärna ett billigare minneskort på 32 mb eller liknande och testfota med den och se om samma sak händer. Råkar du ut för samma problem så är det nog kameran som behöver ses över.

Lycka till!
 
Det du beskriver händer ibland.... men mycket sällan. När sånt händer så skickar den välbärgade minneskortet till tex YFO eller nån annan rånare så kan dom bärga bilderna åt dig (oftast)
Om man inte har lust att pröjsa nära 1000kr för det, så kan man ju ladda hem ett sånt där recoveryprogram det finns flera. De flesta kostar pengar men det finns även vissa gratis program som funkar utmärkt. (bättre än YFO av egen erfarenhet)
Det var ju synd att du formatera kortet. för det är ju helt omöjligt att rädda bilderna efter formatering... dock är det helt möjligt att rädda dem om de bara är raderade eller skadade.
 
har aldrig hänt för mig... fast å andra sidan är jag ju ingen "storanvändare" av digitalt... fotar fortfarande efter mitt inköp av 350d massor och åter massor av småbild... svartvit mest...
 
JAg har fotat digitalt i drygt ett år nu. Har två st 512 megs kort och jag har aldrig haft problem med en enda bild. Använder Eos 300D.

Fast peppar peppar, eftersom det inte krånglat hittils så börjar det säkert nu när jag sagt att jag sluppit bekymmer...
 
Som sägs här; alla tekniker har sin för- och nackdelar. Själv kom jag hem från en utlandsresa igår. Det jag gjorde var att tanka över alla bilder från mina minneskort till min kompis dator i USA innan jag drog. Då har hon alla bilder hos sig om jag blir bestulen på flyget eller så. Det är en stor fördel att ha flera "orginal" utspridda.

Det som du råkat ut för har aldrig hänt mig, jag tror det är väldigt ovanligt. Jag har väl knäppt runt 100.000 bilder och aldrig förlorat en fil.

Men vid längre jobb/resor ska jag börja köra Archos bärbara hårddisk för att säkerhetskopiera och kontrollera mina bilder.
 
pellapoo skrev:

Det var ju synd att du formatera kortet. för det är ju helt omöjligt att rädda bilderna efter formatering... dock är det helt möjligt att rädda dem om de bara är raderade eller skadade.

Mja, det är inte helt korrekt. En formatering av kortet Rensar bara FAT'en (Fil AllokeringsTabellen), d.v.s en tabell som håller reda på var filerna ligger.
Däremot om man börjar skriva över kortet med nya filer/bilder, då skrivs det gamla över.
Även en sk. lågnivåformatering, rensar allt. Detta görs dock normalt sett ej om man formaterar korten i kameran.

/ E
 
leedwood skrev:

Om ni har råkat ut för något liknande eller kan ha en förklaring till vad som gått snett, var snäll och hör av er.

Ta alltid för vana att inte radera bilderna från minneskortet, utan formatera kortet i kameran istället.

MVH/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.