Annons

Kan man laga en Photomic?

Produkter
(logga in för att koppla)

brovira

Medlem
Som kanske vissa har lagt märke till så är den klassiska (första) Nikon F-en hyfsat billig på ebay just nu och det verkar finnas ett stort utbud av (åtminstone utseendemässigt) fina kameror.

Köpläge alltså!

Men jag tycker mig ha skymtat varningar på nätet om att en Photomic som lagt av inte går att få liv i igen. Det handlar om någon konding eller back-up-batteri eller vad var.

Är det någon medlem som vet närmare besked om vilka sjukdomar som kan drabba gamla Photomic-er, (tänker närmast på Photomic FTn) om/hur de kan botas, av vem och vad det kostar.

Batterier finns tydligen att få tag på fortfarande. I Sverige också?

Någon som vet om en robust handhållen exponeringsmätare som fortfarande fungerar? Gärna en tidstypisk från 60- eller 70-talet?

Tack på förhand!
 
CameraQuest reparerar Photomic - USD 125

Här finns info om reparation - Stephen Gandy brukar veta vad han pratar om - "you will be happy".
 
Består ljusmätaren av en selencell i de gamla nikon husen????

I vanliga handhållna äldre mätare är den en selencell och dessa har begränsad livslängd. De finns inte mera, och skulle de finnas så är de lika gamla som den som sitter i mätaren.
Selenceller är som en liten solpanel, 10 x 30 mm med en bikakemönstrad lins framför.

Något mindre gamla, (yngre) ljusmätare har fotomotstånd (CDS), elelr ljuskänsliga dioder, kisel etc. vilka inte tycks åldras. Man känner igen dem på att dessa har bara ett litet hål där ljuset går in som skall mätas, ev en vanlig lins framför.

Mig veterligen är det mest sådan ljusmätare i kameror.

Kanske är problemet med Photomic mäteren vridspoleinstrumentet som kan vara dammigt och därmed går trögt??? Det är därmed finmekanik att serva den.
 
Det sitter en stor ringpotentiometer i Photomicarna, det brukar vara när kolet i dem slits tillräckligt mycket som de slutar fungera, men det kan vara av andra skäl också såklart.
 
ROYSAN skrev:
Något mindre gamla, (yngre) ljusmätare har fotomotstånd (CDS), elelr ljuskänsliga dioder, kisel etc. vilka inte tycks åldras. Man känner igen dem på att dessa har bara ett litet hål där ljuset går in som skall mätas, ev en vanlig lins framför.

Hur ser det ut på en med selencell då?
 
brovira skrev:
Som kanske vissa har lagt märke till så är den klassiska (första) Nikon F-en hyfsat billig på ebay just nu och det verkar finnas ett stort utbud av (åtminstone utseendemässigt) fina kameror.
Om du vill ha en riktigt snygg F så ska den inte ha Photomicsökaren utan den andra utan ljusmätare, mäter gör du handhållet. Huruvida Photomic ger en bättre sökarbild än denna vet jag dock ej?

Har själv ägt en F med Photomic men visst är den vackrare utan...
 

Bilagor

  • nikonf.jpg
    nikonf.jpg
    39.7 KB · Visningar: 183
Re: Re: Kan man laga en Photomic?

.Z. skrev:
Om du vill ha en riktigt snygg F så ska den inte ha Photomicsökaren utan den andra utan ljusmätare, mäter gör du handhållet. Huruvida Photomic ger en bättre sökarbild än denna vet jag dock ej?

Har själv ägt en F med Photomic men visst är den vackrare utan...


Just det,
med prismasökaren,
och varför inte en svart Nikon F! ;)
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1160
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.