Annons

Kan man hyra ut studio per timme?

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexNerö

Aktiv medlem
Har byggt en 300 kvadrat studio med 6 meter i tak, dagsljus+ mörkläggning, Nya Elinchrome RX blixtar, Cubelites, 3,7 breda vita och svarta fondväggar, Produktfotomöjligheter, Canon IPF 6100 skrivare, tillgång till Kalibrerat Mac flöde med CS4 Premium, reflektorer, ljusmätare you name it.
Stort att kunna ta in en SUV och fota...omkl för modellfoto etc etc.

Dock i en liten stad i söder men kan man hyra ut per timme? vad ger folk för detta i så fall.
Tanken är att studion ska hålla rätt högt kvalitetsmått även för vana fotografer.
Jag gör detta som ett kul privat projekt men vill se om man kan få in någon krona i intäkt..

Ett bra sätt att marknadsföra din studio vore väl att leta rätt på lite lokala fotografer som skulle kunna vara intresserade och fråga dem vad det kan vara värt.

Kanske finns någon skola i närheten med foto på schemat som vill använda den också? Eller bilhandlare som vill plåta begagnade bilar på ett proffsigt sätt? Eller hyra ut den till svensexor & möhippor? Eller företagsevenemang?

Möjligheterna borde vara rätt stora.

Nu är inte mina erfarenheter från en småstad, jag hade studio på södermalm i Stockholm. Den var dock inga 300 m2, utan snarare runt 50m2. Förhållandevis fullt utrustad med Elinchromeblixtar och alla möjliga ljusformare. Jag vet inte om jag var för dyr eller för billig, jag tog 500:- för halvdag (4 timmar), 800:- för heldag (8 timmar) och 1500:- för helg (fredag em till söndag em), men jag hade knappt en bokning i månaden.

Jag tror att det kan vara lite svårt att få folk att vilja hyra, men lyckas du med din marknadsföring så kan du nog få napp!
Eftersom du gör det som ett privat projekt så blir ju varje uthyrning som en bonus. Jag tycker i vilket fall som helst att det är värt ett försök!

Absolut ingen dum ide!!
har du tiden så vore det ju klockrent om du kanske tog lite högra pris första dagen och hade en mindre genomgång "utbildning" opå prylarna, det finns säkert många amatörfotografer som skulle nappen om du har möjlighet att marknadsföra det mot även dessa personer..

du kanske har lättare för att locka om du kan kör nån typ av medlems grejj.. betala medlemskap och få hyra till liiite billigare

tror det viktiga för att din ide ska funka är nog att återkommande fotografer och inte engångs uthyrning...

sist ja ringde här i helsingborg för att hyra studio så blev jag inte glad.

Dom var för det första otrevliga, skulle ha 1000kr för en halvdag 2000kr för en heldag. och när ja frågade om utrustning kom svaret "ja vi har juh ett par blixtar men det kanske inte är sånt du vill använda" "mjo vi har juh nån bakgrund men det är nog inget du vill använda" bla bla bla..

så ideen är skitbra! ta ett besök till din lokala fotoklubb och kolla intresset där, du kanske rent av kan bli klubbens studiolokal och locka alla deras medlemar att använda.. då skulle man kunna ta en medlemsavgift på kanske 500kr per person i halvåret och då ta en mindre summa per uthyrning, säg klanske 100kr för en halvdag 200 för en heldag och då få tillgång till mac:en och arbetsflöde och allt detdär

Hade jag varit dig.... Och kunnat lite som studiofotografering.
Så hade jag startat kurser på det.
Är säkert många som vill lära sig ljussättning, arbetsflöde, riggning, dirigera modeller etc.
Sen kommer säkert kursdeltagarna att vilja hyra lokalen av dig.Dessa kan ju få rabatt att hyra när dom vill öva.
När börjar vi!!!! HAHAHA vill gå ;)

/Stefan

Det där med kurser låter som en riktigt bra idé! Men det förutsätter naturligtvis att du kan mycket om just studiofoto.

Sant. Det går att hyra in kursledare.
Däremot blir det en betydligt större apparat än att hålla i det själv.

Inte alls.
Kursledaren och lokalägaren delar allt 50/50. Bara att ta kontakt med med någon här i forumet som bor någorlunda i närheten. Sen kan man ju göra så att istället för betalning eller delbetalning så har kursledaren fri tillgång till lokalen ;).
Det är ju en gigantisk lokal och perfekt till produktfotografering så det är nog andra som är intresserade äm bara privatpersoner.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar