Annons

Kan man ha två versioner av Lightroom med två olika kataloger på samma dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

aksello

Aktiv medlem
Hej, jag använder nu enbart lightroom 5, men en av de funktioner som jag använde med lightroom 4 har försvunnit med 5:an.

Finns det några risker med att ha två versioner på samma dator och att dom arbetar med två olika kataloger?

Då kan jag begränsa mig och endast ta in de typer av bilder jag behöver till lightroom 4´s katalog.

Kan man ta bort t.ex publiceringstjänster från lightroom 4 utan att de försvinner från lightroom 5?
Eller hämtar lightroom dessa databasfiler från samma bibliotek på datorn?

Hoppas någon vet och har lust att svara, Mvh
 
Hej, jag använder nu enbart lightroom 5, men en av de funktioner som jag använde med lightroom 4 har försvunnit med 5:an.

Finns det några risker med att ha två versioner på samma dator och att dom arbetar med två olika kataloger?

Då kan jag begränsa mig och endast ta in de typer av bilder jag behöver till lightroom 4´s katalog.

Kan man ta bort t.ex publiceringstjänster från lightroom 4 utan att de försvinner från lightroom 5?
Eller hämtar lightroom dessa databasfiler från samma bibliotek på datorn?

Hoppas någon vet och har lust att svara, Mvh

Jag har och kör tre versioner parallellt och det fungerar utmärkt :) Men hur det blir med publiceringsfunktioner vet jag ärligt talat inte.

Själv stör jag mig på att de ändrat funktionen för F-tangenten i LR5 ...
 
Själva "motorn" som omvandlar RAW filen, tycker jag är bättre i senare versioner.
Föredrar man dom äldre så har jag för mig att man kan välja en tidigare, även i 5:an. 2013 är väl den senaste? Så hela dom äldre programmen sparade på C, verkar onödigt, om man inte har för mycket plats över:) Dom nya verktygen, särskilt upprätning, sparar mycket tid.
 
Som sagt, jag behöver bara 4:an för en viss funktion, på några bilder.
Det verkar fungera. Har gjort en ny katalog för 4:an. 5:an blir standard versionen med hela biblioteket.
 
Som sagt, jag behöver bara 4:an för en viss funktion, på några bilder.
Det verkar fungera. Har gjort en ny katalog för 4:an. 5:an blir standard versionen med hela biblioteket.

Orsaken att jag har flera parallella LR-versioner är helt enkelt att jag har mina bilder uppdelade i ett antal databaser, några av dem har jag helt enkelt hittills inte brytt mig om att konvertera till nyare format, utan har de få gånger jag behöver dem fortsatt öppna dem med äldre LR-versioner.

Av ren nyfikenhet: Vilken funktion är det du saknar i 5:an?
 
I femman kan man inte längre göra skapa egna presets för exportering av bildspel. Förr kunde man tillverka egna templates för olika videokvaliteer, storlekar fps mm. Det går inte längre.
 
Man får skapa en egen preset alltså en .lrtemplate fil och placera den där man har dom andra presetsen fast i en mapp som ska heta /video presets/user presets/din_fil.lrtemplate.
Det är alltså bara videokvaliteen och upplösningen man kan välja här. Inte att förväxla med slideshow temlpates.

Hur som helst så fungerar inte det längre med lightroom 5. Det fungerade med dom tidigare versionerna.

Nu har jag både versionerna och kan på nytt göra exportera timelapsefilmer direkt i lightroom.
 
Här finns några en zipfil med sådana filer: http://gwegner.de/download/LRTimelapse_Lightroom_templates.zip

Kom ihåg att dessa ör inte develop presets utan video presets. Dom ska ligga på platsen jag beskrev tidigare. Med dessa på rätt plats har man flera alternativ när man ska exportera sina bildspel. Men det räcker inte med dessa om du vill göra timelapsefilmer. Då måste du även installera andra slideshow templates.

Nu vet du iaf varför jag var tvungen att ha två versioner samtidigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.