Annons

Kan man få ett cashbackhäfte?

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_rockster

Aktiv medlem
Tjenare!

Tänkte shoppa lite grejjer nu innan årsskiftet som det är cashback på men har inga värdecheckar.

Är det någon som har ett häfte liggandes som vill skänka det till mig eller som vet var man kan beställa.

Vore evigt tacksam om någon skulle kunna skicka ett häfte till:

Johan Söderström
Österplana Törnsäter 3
533 94 Hällekis

Tusen tack på förhand!

MVH

Johan
 
Har själv också prövat den länken 2 gånger utan att lyckas. Tror ni att man kan använda sig av förra årets sedlar. Skickade i misstag sedeln från 2005 när jag köpte ett ef-s 60 mm i våras och fick pengarna tillbaka fast sedeln var gammal. Var detta ett misstag från deras sida eller medvetet?
 
Hade också problem med det...

Verkar som Canon har koll på att det strular men inte ordnar det. Jag ringde Canon och blev kopplad till en tjej som skicka ett häfte som jag hade hemma på två dagar. Tyvärr har jag kastat numret till henne, men ring Canon så blir du kopplad.

/Rikard
 
Vad är grejen med cashback? Varför sänker de inte priserna från början istället och får fler potentiella kunder utan strul? :-O
 
Makten skrev:
Vad är grejen med cashback? Varför sänker de inte priserna från början istället och får fler potentiella kunder utan strul?
Eftersom Canon inte får påverka återförsäljarnas prissättning så är det inte säkert att kunderna får lägre priser för att Canon sänker. Betalar man däremot ut pengarna direkt vet Canon att rabatten verkligen kommer kunden till del.
 
P.R. skrev:
Eftersom Canon inte får påverka återförsäljarnas prissättning så är det inte säkert att kunderna får lägre priser för att Canon sänker. Betalar man däremot ut pengarna direkt vet Canon att rabatten verkligen kommer kunden till del.
Va??? Varför skulle inte Canon kunna påverka återförsäljarnas priser? Sätter de ett lägre listpris så sänker väl rimligen återförsäljarna priset, om de inte är dumma i huvudet.
 
Makten skrev:
Va??? Varför skulle inte Canon kunna påverka återförsäljarnas priser?
Förmodligen mest för att det är olagligt.
Sätter de ett lägre listpris så sänker väl rimligen återförsäljarna priset, om de inte är dumma i huvudet.
Ett exempel är att Canon 400D med kitobjektiv kostar:
Cyberphoto 8195 kr
Dustin Home 7790 kr
OnOff internet 7995 kr
OnOff butik 8495 kr
Scandinavian Photo 8250 kr
Zebramedia 6995 kr

Tycker du fortfarande det ser ut som att återförsäljarna styrs av listpriserna?
 
Jag tror snarare (efter att ha jobbat som elektroniksäljare...) att de har gjort så därför att om de sänker priset (under en viss tid dessutom...) så ligger det alltid handlare på lager med gluggar medans andra beställer och bygger upp ett lager på gluggar till "rätt" pris. Här kan de bibehålla priset ut till sina leverantörer och alla köpare får rabatten tillgodo, det är alltså shysst mot handlaren också. Sänker de och höjer priser hur som helst finns det ingen handlare som vågar hålla något i lager eftersom den helt plötsligt kan bli si och så många hundra billigare.

Det är iaf min teori

MVH

Johan
 
P.R. skrev:
Förmodligen mest för att det är olagligt.
Skulle det vara olagligt att sänka listpriserna?

Ett exempel är att Canon 400D med kitobjektiv kostar:
Cyberphoto 8195 kr
Dustin Home 7790 kr
OnOff internet 7995 kr
OnOff butik 8495 kr
Scandinavian Photo 8250 kr
Zebramedia 6995 kr

Tycker du fortfarande det ser ut som att återförsäljarna styrs av listpriserna?
Ja, självklart. Annars hade det diffat bra mycket mer än 1500:-.
Om Canon tar motsvarande mindre betalt från butikerna som de erbjuder cashback så lär butikerna givetvis sänka priserna. Nåt annat vore galenskap i en konkurrenssituation.
 
Makten skrev:
Skulle det vara olagligt att sänka listpriserna?
Nej men om du läser vad det var jag svarade på så var det att du förvånat frågade varför Canon inte kunde påverka återförsäljarnas prissättning. Det är det som är olagligt.

Listpriser får man sätta upp men man får alltså inte på minsta vis försöka påverka någon att följa dem, varken uppåt eller nedåt.
Ja, självklart. Annars hade det diffat bra mycket mer än 1500:-.
Själv tycker jag att över 20% prisskillnad är ett tydligt bevis för att listpriserna inte är rättesnöre för återförsäljarnas prissättning.
Om Canon tar motsvarande mindre betalt från butikerna som de erbjuder cashback så lär butikerna givetvis sänka priserna.
Ja det vore det önskvärda men tyvärr är det nog inte alltid så enkelt.

Jag kan tänka mig att delar av fotobranschen tycker att de tjänar för dåligt och då är det frestande att istället använda en tidsbegränsad rabatt till att höja sina marginaler (det finns många kunder som inte är priskänsliga) och bunkra upp ett billigt lager som man istället säljer av när rabatten försvunnit. Stor försäljning är inget självändamål, det är vinsten man är ute efter.
 
P.R. skrev:
Nej men om du läser vad det var jag svarade på så var det att du förvånat frågade varför Canon inte kunde påverka återförsäljarnas prissättning. Det är det som är olagligt.

Listpriser får man sätta upp men man får alltså inte på minsta vis försöka påverka någon att följa dem, varken uppåt eller nedåt.
Själv tycker jag att över 20% prisskillnad är ett tydligt bevis för att listpriserna inte är rättesnöre för återförsäljarnas prissättning.
Ja det vore det önskvärda men tyvärr är det nog inte alltid så enkelt.
...Och listpriserna påverkar indirekt butikspriserna. Alltså kan de påverka priserna till kund.
Sänker man listpriset med 1000:- så lär det diffa med 20% kring det nya priset istället; alltså totalt sett lägre pris till kund.

Jag kan tänka mig att delar av fotobranschen tycker att de tjänar för dåligt och då är det frestande att istället använda en tidsbegränsad rabatt till att höja sina marginaler (det finns många kunder som inte är priskänsliga) och bunkra upp ett billigt lager som man istället säljer av när rabatten försvunnit. Stor försäljning är inget självändamål, det är vinsten man är ute efter.
Självklart, men det är ju ett ganska lustigt system, eftersom det mig veterligen bara är just Canon som använder det i branschen. Det kanske funkar bra? Jag vet inte, men nog är det lite märkligt om det skulle göra det.
 
Makten skrev:
...Och listpriserna påverkar indirekt butikspriserna.
Ja du hävdar det men kommer tyvärr aldrig med några argument som stöd. Att bara upprepa en åsikt känns inte speciellt övertygande.
Självklart, men det är ju ett ganska lustigt system, eftersom det mig veterligen bara är just Canon som använder det i branschen.
Ja Canon satsar hårdare på marknadsaktiviteter än de andra och det kan ju ha med sådana saker som resurser att göra. Det förekommer i många andra branscher och i USA har tillverkarna ständigt sådana här kampanjer så jag skulle bli förvånad om inte de andra följer efter snart.

Här har du förresten exempel från Nikon i Storbritannien och Tyskland så det kanske bara är i lilla Sverige man inte vaknat än?
Det kanske funkar bra? Jag vet inte, men nog är det lite märkligt om det skulle göra det.
Varför skulle det vara märkligt om det fungerade? Jag är övertygad om att Canon ser en tillfredsställande försäljningsökning på varorna de kampanjar för, annars skulle de nog inte fortsätta med samma strategi.
 
P.R. skrev:
Ja du hävdar det men kommer tyvärr aldrig med några argument som stöd. Att bara upprepa en åsikt känns inte speciellt övertygande.
Ja Canon satsar hårdare på marknadsaktiviteter än de andra och det kan ju ha med sådana saker som resurser att göra. Det förekommer i många andra branscher och i USA har tillverkarna ständigt sådana här kampanjer så jag skulle bli förvånad om inte de andra följer efter snart.

Här har du förresten exempel från Nikon i Storbritannien och Tyskland så det kanske bara är i lilla Sverige man inte vaknat än?
Varför skulle det vara märkligt om det fungerade? Jag är övertygad om att Canon ser en tillfredsställande försäljningsökning på varorna de kampanjar för, annars skulle de nog inte fortsätta med samma strategi.
Låtom oss inte dividera om det här; jag bara tycker att det är ett märkligt system;-) Och det är klart att butikerna skulle sänka priserna om de själva kunde köpa in billigare. Dock är det inte säkert att det gagnar slutkunden lika mycket förstås, och det kanske är det som är hela strategin?

Vore jag presumtiv kund på en Canonkamera så skulle jag nog vara mer köpbenägen om priset i butik var lägre, än om jag kunde få nån slags märklig rabattkupong, även om den gav lite mer rabatt. Så länge alla inte utnyttjar systemet med cashback så ser jag inte fördelen för Canon. Men alla kanske gör det?
 
grejen med sånna här kampanjer är att se hur mycket mer man eventuellt skulle kunna sälja med det lägre priset. om Canon märker att det sänkta priset inte höjer antalet sålda ex så mycket att det täcker och hälst genererar mer vinst än det tidigare priset lär dom inte sänka priset. Får dom däremot bättre resultat av sitt lilla experiment kanske det blir ändringar i prisnivån.

Tänk er själva, dom sänker priset med en gång, tjänare mindre än innan, då kan man gärna inte höja priset igen fast man vill det. Skulle nog i alla fall generera mer frågetecken och svordommar än cash back.

är också ett sätt att sänka priset utan att minska "värdet" av produkten. oj dom sänkte med 1000Kr - har det kommit nått bättre.. är den dålig osv.. har man koll på prylarna tänker man säkert inte så.. men alla tillbringar ju tyvärr inte sin vakna tid här

/kalle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.