Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man använda samma objektiv till en Canon EOS300 som till en EOS300d?

Produkter
(logga in för att koppla)

PisseMugg

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har en Canon EOS 300 som jag tar alla mina bilder med. Sedan jag blev medlem här på fotosidan föredrar jag att få mina bilder framkallade på cd-skiva. Jag har börjat inse att detta kommer bli ganska dyrt i längden för mig att hålla på så här. Jag har därför så smått börjat fundera på att köpa en Canon EOS 300d eller 350d...

Mina funderingar är följande: Kommer jag kunna använda mina gamla objektiv (från min EOS300) till tex en EOS300d?

Detta hade för min del varit praktiskt och kanske hållt mina kostnader nere en aning vid ett eventuellt kamera byte.

En annan fråga jag har är om någon kan uppskatta hur mycket man kan sälja kamerahuset till EOS300 för?

För övrigt vill jag tacka alla som recenserar kameror mm. Det är till stor hjälp i kameradjungeln.

MVH / André
 
Ja, så länge du inte har några äldre sigmaobjektiv (gäller en del äldre) så fungerar dina gamla objektiv även på 300/350D, men du får räkna med att det blir en viss förlängning med 1.6x, egentligen är det en beskärning v bildvinklen. Men det brukar lättast förklaras med att brännvidden blir 1.6x längre. Så om du har ett standardzoom på 28-90 till din 300 så blir detta 43-144mm ungefär. 350D säljs ofta med en kitzoom på 18-55. Köp med.
 
ja

Du kan använda sammaobjektiv som på din analoga kamera men bildvinkeln förändras. Har du ett 50 mm så får du en bildvinkel som motsvarar 80 mm om du använder det objektivet på 300D. (1,6 x mera på alla onjektiv). Behåll din analoga kamera för du får inte mycket för den. Kanske 1000 kr om den är i stort sett ny.
 
Tack för hjälpen!

Tack för hjälpen! Det gick snabbt att få de svaren jag behövde. Det blir väl för mig att börja spara till en ny kamera... För många kameror kan man nog aldrig ha. Om ni har några förslag på vilken digital Canon-modell som motsvarar en EOS300 med alla de manuella funktioner den har så skriv gärna det här också.
 
Re: Tack för hjälpen!

PisseMugg skrev:
Om ni har några förslag på vilken digital Canon-modell som motsvarar en EOS300 med alla de manuella funktioner den har så skriv gärna det här också.
300D är nog så nära 300 du kommer.
De skillnader jag upplever är mest att 300D har lite mer (och bättre) funktioner än min 300 (möjligtvis med undantag av dubbelexponeringsfunktionen som jag personligen inte riktigt ser någon större nytta med).

Något digitalt systemhus som har mindre funktioner än 300D (dvs som kommer ännu närmare en ren 300) finns inte i Canon-världen (än).

300D är förresten bra mycket tyngre och större än 300, det märks när man går från det ena till det andra huset.
 
Re: Re: Tack för hjälpen!

fhe skrev:
300D är förresten bra mycket tyngre och större än 300, det märks när man går från det ena till det andra huset.

Ja...

EOS 300 140x90x60 mm 335gram
EOS300D 127x95x65 mm 485gram

så visst skiljer det en del....8:- lösviktsgodis.. fast förpackningen är mycket snarlik..och faktiskt mindre beroende på vilket håll man håller tumstocken ;)

Fast du upplever det nog annorlunda än jag gör :)

Jeppe - bessermesserwisser
 
Re: Re: Re: Tack för hjälpen!

Jeppe skrev:
EOS300D 127x95x65 mm 485gram
Canon tycker förvisso att 300D har följande siffror:
142 x 99 x 72.4 mm 560gram

Om man tycker 70% mer vikt på huset spelar roll beror naturligtvis på vad man har för glugg. Om man jämför de två med en 35/2 eller 50/1.8 monterad så märker iaf jag när det jag håller i handen är nästan dubbelt så tungt :)

Vad gäller storlekskillnaden så märks den mest vid greppet, har inte husen brevid mig och kan jämföra men jag tycker spontant att 300D har "lite mer" att hålla i med högerhanden.

Länk till Canon
 
Jaja.. jag kollade bara som hastigast på Canons kamera-museum.. där datan stod..

Men det är små, lätta kameror båda två..

/jeppe - som ger sig..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.