Annons

Kan man använda Cokin ND filter eller färgar de?

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Behöver köpa på mig ND neutrala filter, måde mjuka och Hårda. Har använt Cocin förut men jag undrar om jag skall byta till ex LEE eller köpa deras filter gjorda för Cokin?
Vilka filter färjgar, vilken filtertillverkare skall jag ha?
Mv
Thomas
 
LEE, Hitech och Singh-Ray är dom bästa tillverkarna av ND-filter till Cokins P-system, själv har jag Singh-Ray i tre olika grader, 2X soft, 2X hard och 3X hard, med dom täcker jag upp alla situationer, och dom färgar ingenting.

Köpte mina från B&H i NewYork, men kvalitet kostar, jag tror jag fick ge runt 8-900:- styck, men då kommer dom i ett exklusivt läderfodral :)

/kent
 
Jag berättade om mina erfarenheter av Cokin i den här tråden, min slutsats blir att beroende på kameramodell och/eller kvalitetsvariation hos filtren kan man få helt oacceptabla resultat med Cokins ND grå.

Photax som jag köpte från håller däremot inte med, och tycker att de resultat jag visade är vad man kan förvänta sig av Cokin. Därmed går de bort för mig. I efterhand presenterade de också det här testet, som väl också visar på något helt annat än 'neutralt grå' toning. Vore kul att veta vilka kameror det är man testat med där.

/Per
 
Hitechs filter är betydligt billigare om man köper dem från England, runt 1/3-1/2 priset jämfört med den svenska distributören. Gå in på http://www.formatt.co.uk och be om deras prislista.

Har länge tänkt köpa en nya graderade filter men det har inte blivit av än.
 
Tack för tipset Emil!

Jag fick ett snabbt svar med prislista från formatt; Hitech 85mm (motsvarande Cokin P) ND grad kostar £15 styck inklusive VAT. Ett kit med 0.3, 0.6 och 0.9 går på £35. Motsvarende priser på svenska Dito.se är 525 respektive 1400 kr.

Frakten från England skulle gå på från £5 för små paket, då skulle man alltså få all tre filtren billigare än ett enda från Dito!

Sen har jag iofs förstått att Hitch-filter lixom Cokin är gjorda i plast, men det kan jag nog acceptera om de bara är lite mer färgneutrala.

/Per
 
Per skrev:
Motsvarende priser på svenska Dito.se är 525 respektive 1400 kr.

Fel av mig, jag jämförde med dito's priser på de större 100mm-filtren. Men det blir ändå billigare att beställa från England.

/Per
 
LEE tror jag gör enbart filter för X serien hos Cokin inte för P-serien. Har du hittat några?
Jag har småbild och då behöver man antar jag hard. Jag skall även använda till storformat är det soft då?
Hur är det med Cokin färgkorrigerings filter behöver jag byta dessa oxså?
 
Per skrev:
Jag berättade om mina erfarenheter av Cokin i den här tråden, min slutsats blir att beroende på kameramodell och/eller kvalitetsvariation hos filtren kan man få helt oacceptabla resultat med Cokins ND grå.
/Per
Bra länk såg inte denna fören efter min fråga. Jag får ett kraftigt färgstick när jag lägger i hop två av Cokins ND filter på Ektrachrom 100Ws
ND fiter verkar dyra om ej plast.
 
Jag köpte från Teamworkphoto.com i England och fick ett kit med HiTech (0.3, 0.6 och 0.9) för £30 plus £8.50 i frakt.

Mitt problem är (var) att de är lite för breda för min Cokin P hållare. Om man sätter det i yttersta fåran så blir det spänningar, men den går att få dit. Närmast objektivet, där det finns en bredare fåra (gjord för polfilter?), är det utfasningar som är i vägen upptill och nertill.

Det slutade med att jag skar bort utfasningarna (efter att jag repat filtren lite, förstås) och även såga bort större delen av hållaren som jag inte använder i alla fall.

Dessutom så fungerade filtret som spegel när det var längst ut som jag fick skugga med handen.
 
Tiffen tillverkar filter till P-hållare

Hur är Tiffen filter?
De tillverkar filter till Cokin P-hållare
 
OlofÖberg skrev:
Mitt problem är (var) att de är lite för breda för min Cokin P hållare.

Enligt Cokin är deras P-hållare specad för 84mm-filter, medans Hitech's filter är 85mm, kanske beror på det. Hur som så har Hitech en egen enklare plasthållare som inte var speciellt dyr (£7 för hållaren + £5,5 för adapterringen) - jag beställde idag tillsammans med filtren - spännande att se hur det funkar, och ffa hur de är färgmässigt!

/Per
 
Som jag har förstått är singn-ray bäst för ND avtonade filter med hård övergång då denna är skarpare hos dessa filter än konkurenterna, vilket man vill ha för småbild. Lee filter kan användas för mjuk övergång och medel och storformat.

I övrigt så bör rena gråfilter kunna väljas av LEE.

Själv köper nu på mig Sign-ray för min P-hållare och Lee för Lee hållaren(till min storformats kamera).

Har även köpt en Singh-ray varmtons polfilter för P-hållaren. Jag har Cokin ofärjat polfilter oxså.


Håller just nu på att utreda vilket polfilter som man kan använda. Har inte märkt att Cokin pol filter har en missfärgning. Har någon märk att den missfärgar?

Är det någon som har märkt problem med Cokins varmfilter 81A-D? Skall man byta dessa oxså
 
Senast ändrad:
Flahultarn skrev:
Hur har det gått?
Vilka filter rekommenderar ni som har lite erfarenhet?

För mig blev det betydligt bättre med Hitech än med Cokin, billigt och smidigt från Formatt i England oxå. Men kanske är det så att färgproblemen som jag upplevde med Cokins filter varierar med kameramodell, så med din Canon(?) kanske det går hur bra som helst med Cokin. Bara att testa antar jag.

Men både Cokin och Hitech är förstås budgetvarianten, har man lust och råd att satsa så är det såklart trevligare med riktiga glasfilter.

/Per
 
jag har hört att cokin har uppdaterat sina avtonade filter för att få bort "ickeneutraliteten". Hur länge sedan var de filtrena köpta som gav problem?

Mvh Lars
 
laan skrev:
jag har hört att cokin har uppdaterat sina avtonade filter för att få bort "ickeneutraliteten". Hur länge sedan var de filtrena köpta som gav problem?

Mvh Lars

Köpte mina för några månades sedan. (hur länge de legat på Photax lager vet jag förstås inte)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.