Advertisement

Annons

Kan kalibrator fixa gul skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
Jag funderar på att köpa en Asus Zenbook UX303LN med pekskärm på 3200x1800.
Efter vad jag läst har den problem med färgåtergivningen i dag, typ att allt blir gult. Ja. Ungefär så.
Det ryktas att Asus är på väg med en fix för detta, men samtidigt sitter jag här hemma med en Spyder 4 Pro-kalibrator som jag använder för skärmen till min stationära dator.

Vad tror ni, kan jag med användande av kalibratorn rätta till färgåtergivningen på Asus-skärmen, eller är det att fästa för mycket hopp till vad man kan åstadkomma med en kalibrator?
(Skärmen är rimligen inte mottaglig för hårdvarukalibrering, men det är inte min stationära skärm heller och det verkar klara sig hyggligt ändå.)

Du kan säkert få det bättre men det inte säkert du kan få det bra. Jag har erfarenhet av att försöka profilera min frus gamla arbetsdator. Thinkpad Laptops i olika versioner. De var ofta arbetshästar på många företag
De hade en riktigt usel skärm som var kontrastlös och hade svaga färger.
Visst gick det att få den bättre men även efter profilering var den urusel.
Så var inte bergsäker på att det går.

Å, grundmaterialet i den här är nog gott, det är en IPS-panel som ska vara rätt så kapabel. Jag vet bara inte hur långt man kan komma med en profilering om den är liksom felinställd från start.

Det är inte samma skärm som din, men jag har en Asus-skärm med IPS och 98% Adobe RGB till reservdatorn. Den pajade och jag fick en utbytes, som vid leverans var helt fruktansvärd i profileringen, alldeles gröngul. Jag bytte till annan profil och den blev bra, och efter egen profilering så bra man kan begära. I det fallet var det alltså inget problem, förhoppningsvis funkar din på liknande sätt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto