Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan jag länka en bild (i Portfolio) till en hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)

neil

Medlem
Hej!
Jag har en bild i min portfolio som kommer att användas på en resebyrås hemsida och jag undrar om jag kan länka denna bild till deras hemsida? Hur gör jag?
Usch vad jag är sämst på sådant här...
Tack!
 
Jag testade just detta genom att öppna en bild i min portfolio, kopiera webadressen och sedan klistra in den i ett forum på en annan hemsida.

Det funkar nästan. Jag hamnar på portfolions sida med just den valda bilden men bilden blir således inte publicerad som en enskild bild utan sitt sammanhang med portfolion.

Jag antar att du är ute efter en funktion liknande ett bildhotell (kommer inte på vad det egentligen heter just nu) där du har dina bilder lagrade för kommande publiceringar på andra ställen på nätet.
 
Normalt sett är detta inte ett önskvärt beteende. Siter som Fotosidan lagrar din bild men får ingenting tillbaka för sina kostnader såsom bandbredd och lagringsutrymme. En länk till Fotosidan som Michael skriver är det de flesta föredrar, då drar man folk till siten. Vill man kunna länka in sin bild på annan site utan att hotellet får någonting för det brukar man få betala en högre avgift.

Det lättaste bör vara att be resebyrån lagra bilden på sin site eller på det webhotell de nyttjar.

Med det sagt har jag ingen aning om vad Fotosidans policy är.
 
Jag tror det har blivit lite rörigt här: "länka en bild till något" betyder för mig som är datanörd att man kan klicka på bilden och hamna på en annan sida.I det aktuella fallet skulle bilden alltså ligga på TS portfolio här på Fotosidan, och de besökare på den sidan som klickar på bilden skulle alltså hamna på resebyråns hemsida.

Men tidigare svar har utgått från att andra sajter än Fotosidan publicerar bilden på sina respektive hemsidor, genom att i HTML-koden ange bildens adress.

Det sista är absolut görbart, men inte önskvärt. Och om tillräckligt måna gör det kan man vänta sig att Fotosidan gör något åt det, för att åtminstone försvåra beteendet. Huruvida det går att göra en portfolio-bild till en länk vet jag inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.