Annons

Kan jag änvända mina analoga objektiv/blixt/filter om jag köper Canon EOS 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Imre

Medlem
Jag har nu en Canon EOS 300 analog kamera som jag är mycket nöjd med. I tillägg har jag en Olympus Camedia C-300 som jag är så där nöjd med.
Nu har jag tänkt att "ta steget ut" och köpa mig en Canon EOS 350D och undrar om jag kan använda mina gamla objektiv.
Jag har:
1 stk EF 28-80 mm/3.5-5.6 II
1 stk EF 75-300 mm/ 1:4-5,6 II

Tänkte kanske att jag skulle köpa med 18-55 mm objektivet och sälja 28-80 objektivet tillsammans med den gamla kameraen. Men då får jag ju en glapp mellan 55 och 80. Hur mycket gör detta?
Ett tredje alternativ är att behålla även 28-80 objektivet.

Så har jag en Speedlite 540EZ blixt, går den att använda på EOS 350D?

Det är möjligt att ni tycker att jag frågar dumt, men jag är ganska så grön inom området.

Jag har även en del filter till min nuvarande kamera - hur fungerar dessa på en digitalkamera?

Hej!
Ja, du kan använda dina gamla EF-objektiv på en EOS 350D. Det är inga problem. Alla EF-objektiv passar på alla EOS-kameror.

Glappet mellan 55 och 70mm tycker jag personligen inte är så stort att lägga någon energi på. Alternativet är ju att behålla båda dina objektiv och försöka sälja din 300:a utan objektiv.

Tyvärr fungerar inte din EZ540 på Canons digitalkameror, eftersom de bara har E-TTL. Man kan använda den i M-läge, men det blir till att testa,ställa ner eller upp effekten och testa igen. EX heter de blixtar som är kompatibla.

Filter funkar precis som vanligt.

Glappet är ABSOLUT inget att bry sig om. Och om du gillar ditt gamla normalobjektiv blir du säkert inte besviken på 18-55. Det är ett klart bättre objektiv till 350D. Både vad gäller bildkvalitet och brännviddsomfång.
18-55 blir ca 29-90mm med cropfaktor 1,6. Vad gäller teleobjektivet blir det extra roligt att använda på en 350D eftersom det med 1,6x crop motsvarar en brännvidd på ca 120 till 480mm brännvidd. Om du plåtar mycket porträtt och vill kunna få kort skärpedjup kan det kanske vara vettigt att fundera på ett Canon 50/1,8 för 1100kr. Detta blir ju 80mm med 1,6 crop och alltså ett kannonbra porträttobjektiv. Man kan ju jämföra med 85/1,8 till en analog Canon utan crop vilket kostar ca 4000kr. Att 50:an sedan är liten och plastig förtar inte faktumet att bildkvaliteten är mycket hög. Själv brukar jag använda mitt nedbländat ett steg till 2,5. Detta ger fortfarande litet skärpedjup men förbättrar skärpan.
Lycka till. Du kommer att få en otroligt fin utrustning :) MVH, Niclas Vestman

Tack för tipsen!
Fotar mest hundar, natur och barn, så det skall bli skönt att få ett kamera med snabbare reaktion.
Och sen så retar Olympusens parallaxfel gallfeber på mig!
Ska verkligen fundera på det med objektivval, men det lutar nog mot att jag behåller mina två och köper till 18-55 tillsammans med kameran.
Ser verkligen fram till att den kommer på marknaden!

Blixten kan jag ju sälja tilsammans med min gamla 300'a.
Vad ligger EX blixterna på i pris? (kan söka på nätet själv, men är lite lat av mig)

75-300 EF ger suddiga bilder

Sitter med en 350d och mitt "gamla" objektiv 75-300 EF. Detta ger dock suddiga bilder till min stora beskvikelse! (Sitter just nu i Bolivia och hade hoppats fa battre bilder med den kombinationen.)

Finns det nagon som har liknande problem med den kombinationen?

Tar garna emot tips som loser detta problem!

/Mattias

Hej Mattias
Hmm... det låter lite mysko. 75-300EF är ett riktigt skapligt telezoom i sin klass och skall inte ge dåliga bilder vid rätt handhavande.

Här hittar du en test på version III.
http://www.ephotozine.com/equipment/tests/testdetail.cfm?test_id=358

Tänk dock på följande. Alla objektiv har sina bättre och sämre sidor. Om du är noga med att välja rätt bländare blir resultaten avsevärt bättre än om du väljer t ex största bländare.
Generellt kan sägas om detta objektiv att det ger bäst skärpa i mitten av zoomomfånget. Ett stegs nedbländning ger alltid maximal centrumskärpa. I området runt 75mm hjälper du upp kantskärpan genom ytterligare ett stegs nedbländning, alltså totalt 2 steg.
Som nästan alla telezoomar presterar gluggen som sämst i det längsta läget. Detta gäller i synnerhet för 70-300 zoomarna av alla märken. Oftast vill man ju ändå använda just området mellan 200-300mm. När det gäller detta objektiv är det viktigt att du använder just bländare 8 för bästa resultat.

Annars gäller samma regler som alltid för att få bra bilder. Korrekt exponering, bra stöd för kameran. Tillräckligt kort slutartid för att undvika skakningsoskärpa. Gärna 1/1000s på 300mm och 1/750s på 200mm. Inte högre ISO än nödvändigt.

Lycka till!
/Niclas

Intressant...!!!

Tackar för intressanta tankar om mitt lilla dilemma! Kollade igenom bilderna och jag ligger visserligen på runt 6-8 i bländare, men runt 1/200 på slutartid vilket tillsammans med maxlängd 300 låter som en trolig förklaring till problemet!

Ska tillämpa tipsen så får vi se vad det ger i fortsättningen!

mvh
Mattias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar