Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte se bilder från CF-kort

Produkter
(logga in för att koppla)

granfan

Aktiv medlem
Hej!

Jag har bilder fotade i RAW på ett CF-minne som jag vill föra över i en mapp i finder.
Problemet är att när jag öppnar minneskortet via en kortläsare så finns det inte bilder där, trots att det står att 5,96 GB används.

När jag stoppar in minneskortet i kameran igen så hittar den inga bilder.
Jag kan inte se någon "lock-del" på minneskortet, så jag antar att jag inte kunnat låsa det då.

Har fotat ett bröllop och använt mig utav en 7D mk II som andrakamera och sparat .jpg på ett SD-kort och RAW-filerna på CF-kortet. Som tur är så har jag .jpg-bilderna i full upplösning, men vore trevligt med RAW-filerna också...

Tacksam för hjälp!

Har förövrigt testat att se bilderna i både Mac och Windows, men samma resultat (att mappen är tom).

Hej !

Kolla att du inte stoppat allt på SD-kortet.

Annars, om inte bilderna visas kameran, så är det nog bara något "KortRecoveryProgram"
som gäller.

Går det att kopiera det som finns på kortet ?
Är det så, så gör det.

//MW

Hej !

Kolla att du inte stoppat allt på SD-kortet.

Annars, om inte bilderna visas kameran, så är det nog bara något "KortRecoveryProgram"
som gäller.

Går det att kopiera det som finns på kortet ?
Är det så, så gör det.

//MW

Tyvärr endast .jpg på SD-kortet.
Testar köra recovery just nu, får se hur det går. Hållit på i 1h 23min och kommit 16%..

Använder ett program som heter RemoRecovery just nu.
Någon som har tips på alternativ som ni haft bra erfarenhet av?

Diskkoll

Jag kan inget om Apples filhantering men om du har tillgång till en pc kan du köra en diskkoll med repair switch.

Tryck Windows tangent +R (eller Kör via Start)
Skriv cmd på kommandoraden och tryck Enter
Skriv drivenamnet för kortläsaren som du satt kortet i. (ex. J:)
Skriv sedan chkdsk /F och tryck Enter.
Check disk kommer att lista vad som finns och om det funnits klusterfel som eventuellt reparerats.

Skriv sedan chkdsk /V och tryck Enter
Om allt är okej kommer alla filer att listas.

Återkom och berätta.

Erik

Har nyligen köpt ett Sandisk extreme pro minneskort och utnyttjat den voucher man fick för RescuePRO. Har haft det igång i ca 30 timmar nu. Senaste 8 timmarna har den varit stilla vid 93%, igår innan jag gick och la mig hade den fastnat vid 16%.

Hur lång tid brukar det kunna ta? Är detta normalt? (Är nästan 6 GB som använts på ett 32 GB minne).

Jag känner inte till RescuePro men så lång tid handlar det aldrig om. Datorn kan förvisso vara ovanligt långsam men den tid du anger är orimligt lång.

Du har inte varit inne och micklat med bilderna direkt på minneskortet? Editerat dem på något sätt alltså? Jag har testat det vid tillfälle och det är inte att rekommendera med mina grejor i alla fall..

Det är väldigt ovanligt, men det kan absolut bli fel på minneskort (även märkeskort som SanDisk). Dock är det allra vanligaste med handhavandefel av något slag.

De gånger som det hänt mig så har det berott på att jag antingen av misstag, eller medvetet ändrat på Quality till att bara ta JPEG (för tex snabbare seriebildstagning utan RAW).

Säger inte att det är så i ditt, och i detta fallet, men det kan iaf vara värt att snabbt kontrollera innan du lägger onödigt med pengar och tid på att rädda något som aldrig varit där till att börja med.

Tips 1: Kolla att du inte råkat ändra kameran till att bara ta JEPG av misstag.

Tips 2: Kolla om kameran är inställd på att spara RAW på ett annat kort (tex i fack 2).

Det är väldigt ovanligt, men det kan absolut bli fel på minneskort (även märkeskort som SanDisk). Dock är det allra vanligaste med handhavandefel av något slag.

De gånger som det hänt mig så har det berott på att jag antingen av misstag, eller medvetet ändrat på Quality till att bara ta JPEG (för tex snabbare seriebildstagning utan RAW).

Säger inte att det är så i ditt, och i detta fallet, men det kan iaf vara värt att snabbt kontrollera innan du lägger onödigt med pengar och tid på att rädda något som aldrig varit där till att börja med.

Tips 1: Kolla att du inte råkat ändra kameran till att bara ta JEPG av misstag.

Tips 2: Kolla om kameran är inställd på att spara RAW på ett annat kort (tex i fack 2).

Alltid bra att ha i åtanke för framtiden!
Vid detta fallet var det dock inget av det du nämnt. Fotade ett bröllop så jag var extra noggrann innan att dels formatera korten innan den stora dagen samt trippelkollade att JPG sparades på SD-kortet och RAW på CF-kortet.

Som tur är slutade allt lyckligt tillslut! :)

Alltid bra att ha i åtanke för framtiden!
Vid detta fallet var det dock inget av det du nämnt. Fotade ett bröllop så jag var extra noggrann innan att dels formatera korten innan den stora dagen samt trippelkollade att JPG sparades på SD-kortet och RAW på CF-kortet.

Som tur är slutade allt lyckligt tillslut! :)

Missade det inlägget att det verkligen var fel på kortet, och framförallt att det löste sig för dig med lite tur och ihärdighet. Nice! :)

Så trist om man tappar bort foton... Som bra var så hade du i värsta fall ivf en backup på bilderna i JPEG-format. Inte alls lika bra som RAW om man vill efterarbeta mycket, men ändå så enormt mycket bättre än alternativet med inga bilder alls...

Visar verkligen på vikten att ha dubbla minneskort i alla kameror där man verkligen bryr sig om bilderna!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar