Annons

Kan inte publicera bild trots att kraven är uppfyllda

Produkter
(logga in för att koppla)

khadaffi

Medlem
När jag vill lägga upp en bild i Svartvitt-poolen får jag upp detta smått fantastiska felmeddelande:

"Denna pool har en 1:2-regel som säger att för varje bild du vill lägga in skall du först ha skrivit 2 kommentarer på andras bilder i den. Du har fn lagt in 11 bilder och skrivit 23 kommentarer, så du måste alltså kommentera några bilder till innan en bild kan läggas in."

Förutom att siffrorna inte ens verkar stämma (enligt medlemslistan är det 9 bilder och 59 kommentarer) så är det ju uppenbart att matematiken inte riktigt funkar som den ska.

Lösning?
 
Enligt de siffrorna som finns så fattas det ju en kommentar för att lägga upp ytterligare en bild: 2*11=22
 
Nu får du väl ändå ta och räkna en gång till..

Varför?

Det står att du ska skriva två kommentarer per bild du lägger upp. Om du har lagt upp elva bilder blir det rimligen två gånger elva, vilket mig veterligen är tjugotvå.

Mjukvaran menar att du har skrivit tjugotre kommentarer, och tjugotre minus tjugotvå är åtminstone enligt den matematik jag lärt mig lika med ett. Alltså behöver du skriva en kommentar till för att lägga upp en bild.
 
Varför?

Det står att du ska skriva två kommentarer per bild du lägger upp. Om du har lagt upp elva bilder blir det rimligen två gånger elva, vilket mig veterligen är tjugotvå.

Mjukvaran menar att du har skrivit tjugotre kommentarer, och tjugotre minus tjugotvå är åtminstone enligt den matematik jag lärt mig lika med ett. Alltså behöver du skriva en kommentar till för att lägga upp en bild.

Men 23 är ju mer än 22, som är kravet! Han har alltså skrivit en kommentar mer (inte mindre) än vad som behövs.

Åtminstone som jag räknar.

Per.
 
Men 23 är ju mer än 22, som är kravet! Han har alltså skrivit en kommentar mer (inte mindre) än vad som behövs.

Åtminstone som jag räknar.

Per.

Ja, han har skrivit en mer än vad som behövs för de bilder som redan är upplagda. Nu ville han lägga upp en till och för det behövs två kommentarer, varför det saknas en.
 
Det kan vara det som kallas "fence post error" som spökar. Systemet räknar helt enkelt fel. Men lösningen torde vara enkel: skriv en kommentar till.

Innan någon frågar varför det heter "fence post error" svara på detta: du skall bygga ett staket, tio meter långt med en stolpe varje meter. Hur många stolpar behöver du? Om du svarar tio har du begått ett "fence post error"... Rätt svar lämnas som en övning åt läsaren.
 
Förutom att siffrorna inte ens verkar stämma (enligt medlemslistan är det 9 bilder och 59 kommentarer) så är det ju uppenbart att matematiken inte riktigt funkar som den ska.

Lösning?

En tänkbar anledning till att dessa siffror inte stämmer kan vara att kommentarerna börjar att räknas från när regeln infördes, och att du kanske har raderat någon bild och därför står det 9 och inte 11 bilder i medlemslistan, och naturligt är det publiceringar och inte antal bilder som räknas.
 
Ja, han har skrivit en mer än vad som behövs för de bilder som redan är upplagda. Nu ville han lägga upp en till och för det behövs två kommentarer, varför det saknas en.

Du har nog rätt, jag får be om ursäkt. Tänkte inte på att det stod att man behövde kommentera 2/1 i förväg. Så då behövs det ju en kommentar till, precis som du säger.


En tänkbar anledning till att dessa siffror inte stämmer kan vara att kommentarerna börjar att räknas från när regeln infördes, och att du kanske har raderat någon bild och därför står det 9 och inte 11 bilder i medlemslistan, och naturligt är det publiceringar och inte antal bilder som räknas.

Det kan nog stämma. Att det är själva publiceringarna som räknas är förstås helt rimligt, men jag tycker att det är märkligt om det bara är statistiken för kommentarer som inte går längre tillbaka än regelns instiftande. Om inte samma sak gäller för bilder/publiceringar blir det ju rätt obalanserat.


Hur som helst, tack allihop för svaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.