Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte längre hantera mina bilder eller filer. Hjälp mig!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Annapahl

Aktiv medlem
Jag och min man köpte för ett tag sedan en ny dator. Vi har tidigare haft två externa hårddiksar och har kvar dessa. Innnan vi bytte fanns det inga problem, förutom en seg dator, men nu när jag sitter med mina bilder så kan jag inte spara dem, flytta dem eller liknande. Ska jag ändra på mina mappar är de plötsligt låsta och jag har då ingen behörighet att ändra. Problemet är att det kan inte heller min man göra när han är inloggad. Hur kan vi lösa detta?

Vi har windows 7.

När jag använder PS och vill spara en bild efter en förändring så säger den att jag inte kan spara den för "because the file is locked . Use the properties command in the windows to unlock the file." Snälla hjälp mig att lösa detta problem.

Ni märker att jag inte kan speciellt mycket, men jag håller på att bli galen av detta.
 
Någon annan kanske kan hjälpa dig med vad felet är, det vet jag inte men en sak jag kan rekommendera är att innan du börjar prova olika grejer för att lösa problemet, så ta en tillfälig på alltihopa.

Tar kopiera hela mappstrukturen och allt från en plats till en annan så att du har dem kvar om du råkar paja något.

Tim
 
Jag utgår ifrån att ni kör Windows? Om ni använder NTFS på de externa diskarna så beror problemet på att era användare på den nya datorn såklart inte har samma SID som på den gamla datorn. Alltså anser systemet att filerna inte är "era".

Det kan bland annat åtgärdas såhär: http://www.blogsdna.com/2159/how-to...sions-to-access-files-folder-in-windows-7.htm

Kan bara instämma med Janne, det är detta problemet ni har. Lösningen på länken ovan kommer lösa erat problem.

/Karl
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.