Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte längre ändra bländarinställning i M-läget på min 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

SuperDani

Medlem
Antagligen är det bara jag som klantat mig på något sätt, men när jag försöker ändra bländarens storlek (eller vad det nu heter, f-värdet) i det manuella läget på min Canon EOS 7D så händer absolut ingenting. Tidigare har jag använt det stora hjulet på baksidan av kameran för denna inställning men det fungerar alltså inte längre. Däremot fungerar det utmärkt att ändra bländaren i Av-läget. fast då används lilla hjulet bredvid avtryckaren.

Det verkar inte ha någon betydelse vilket av mina objektiv jag använder - funkar inte oavsett. Har försökt återställa kamerainställningarna men det gjorde ingen skillnad. :-s Det stora hjulet på baksidan fungerar utmärkt tex när man förhandsgranskar bilderna och växlar mellan bilder så det känns inte som nåt fysiskt fel.

Nån som känner igen det problemet? Har jag gjort nån konstig inställning utanpå kameran eller är den trasig eller nåt tror ni? Förslag på vad man kan göra åt det?
 
Kolla så "Lock" reglaget under hjulet är i läget där det vita strecket är ?
Om det är i fel läge går det inte att ändra bländare !
Om inte det är det så har jag igen aning !?!?
 
Haha, det var precis det som failade. Jag förstod nästan att det skulle vara nåt så löjligt enkelt. Ibland får man hjärnsläpp helt enkelt. :) Stort tack, Kristoffer!
 
Inte ensam om det ,,, jag hade pillat igång spegel låsning och var på väg att skicka in min 7:a för lagning men ställde lyckligtvis frågan här om nån visste vad det kunde vara och fick snabbt ett svar som räddade mig från en onödig kostnad !!
Kul att kunna hjälpa till :)
 
Lock-spaken är det troligaste.
Man kan också ställa om bakre hjulet till att ändra tiden, och om man då inte ställer om främre hjulet till att ändra bländaren får man två hjul att ändra tiden på, men inget till bländaren. Fast då kan man ju fortfarande ändra någonting med det bakre hjulet.

Om det är lock-spaken kan du inte ändra exponeringskompensationen i lägena P, Tv eller Av heller.

Jag skriver för sakta, ser jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.