Annons

Kan inte kopiera bildfiler till min nya MacBook

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Alldeles säkert en idiotfråga jag är helt ny på Mac. Jag har sökt i forum och googlat utan resultat.
Jag har mitt CompactFlash-kort i en kortläsare från SanDIsk (USB-3) och kopplar upp den mot Macen (MacBook Pro, 13" med en i5 Haswellprocessor, helt ny alltså)

Jag ser då enheten som "EOS-DIGITAL". (Kameran är en Canon 1D Mk IV och alla bilder i RAW-format.) Om jag öppnar enheten och sedan försöker göra "drag & drop" på filer (eller hela DCIM-biblioteket) från minneskortet till ett bibliotek jag själv skapat under "Användare" så får jag meddelandet: "Finder kan inte slutföra åtgärden eftersom en del information i "" inte kunde läsas eller skrivas. Felkod -36"
(En (1) fil förs dock över som ser ut som en bildfil men kan inte öppnas p.g.a. fel filformat)
Därefter öppnas ett fönster som föreslår att jag skall importera till iPhoto. Prövar jag att acceptera detta går det inte heller bra: "Oläsliga filer XXst Den följande filen kunde inte importeras. Filen är av okänt format".

Måste något tillägg installeras för att kunna känna igen RAW-filer från en 1D Mk IV?
Måste minneskortet formatteras i Macen?
Eller nåt annat......

Som sagt, jag är ny på Mac....... Vore mycket tacksam för hjälp.
 
Det ska funka "out of the box" så att säga. Har du testat med ett annat kort för att utesluta problem med själva minneskortet?

OS X har inbyggt stöd för RAW-filer från i de flesta kamerorna, och för nya kameror läggs stöd till ganska omgående, så den biten ska inte vara några problem.

Minneskortet är väl sannolikt formaterat med FAT32, vilket OS X har stöd för, så det behövs ingen speciell formatering.

När du skriver "till ett bibliotek jag själv skapat under "Användare"", menar du att du har skapat en ny mapp direkt under mappen som heter "Användare", d.v.s. "brevid" mappen med ditt användarnamn? Eller har du skapat den i mappen med ditt användarnamn? I det första fallet kan det vara problemet, då du normalt sett bara har skrivrättigheter i mappen med ditt användarnamn. Testa i så fall att kopiera bilderna till mappen som heter "Bilder" som ligger i din hemkatalog.
 
Jag skall testa ett annat kort för säkerhets skull. Har inte tänkt på det eftersom det funkar bra på min Windows-dator. Tyckte också att det borde funka "out of the box" eftersom Mk IV:an funnits såpass länge. (Kanske blir värre med min 70D men det får jag testa senare).

Beträffande den katalog jag skapade, nej, jag gick in på "min egen" användare och därefter på "Bilder" och i den katalogen skapade jag en underkatalog, "2006-11-06".
 
(Kanske blir värre med min 70D men det får jag testa senare).

Inga problem, det kom stöd för 70D i en uppdatering nyligen.

Men för att återgå till det som faktiskt är problem... Ibland kan det vara värt att dum-testa att koppla ur och koppla in kortläsare och kort (ev. flera gånger), samt starta om datorn.

Om det funkar på en annan dator borde det funka på din Macbook också.
 
Eller till en ny mapp som man lägger i mappen "dokument". Eller direkt på skrivbordet.

Under "användare" eller "bibliotek" ska man inte lägga några mappar.

Tack för det, jag har som sagt ännu inte riktigt lärt mig Mac-världen. Jag skall göra en test att lägga filerna på ett annat ställe.

Jag gjorde dock en annan test. Eftersom Mk IV:an även har en SD-plats så tog jag några bilder med ett sådant kort och använde datorns kortläsare. Fungerade hel perfekt!
Alltså är det något problem USB-läsaren / CF-kortet / IO-rutinerna i Macen eller kanske något annat. Mystiskt eftersom både kortet och läsaren fungerat både länge och perfekt på PC:n.

Länken som jag fick i första svaret var jag inne och kollade och tittade särskilt på rättighetstilldelningen men det såg helt ok ut.
 
Inga problem, det kom stöd för 70D i en uppdatering nyligen.

Men för att återgå till det som faktiskt är problem... Ibland kan det vara värt att dum-testa att koppla ur och koppla in kortläsare och kort (ev. flera gånger), samt starta om datorn.

Om det funkar på en annan dator borde det funka på din Macbook också.

Utmärkt att det finns 70D-stöd!!
Beträffande dum-tester, jo, jag har ägnat en hel del tid och det och har faktiskt vid ett tillfälle lyckats kopiera 1 bild som kunde öppnas i Digital Photo Professional och i Elements. Har dock inte lyckat få till det igen. Jag har dock för mig att jag just den gången bara hade en enda bild på kortet.
 
Vad händer om du testar att kopiera nån annan fil, internt på Macen, till din nyskapade mapp? Bara för att testa att själva kopieringsproceduren och destinationsmappen fungerar som de ska.....
 
Stort tack för alla tips, problemet är löst utan att köpa en ny USB3-kortläsare. Nu fungerar det utmärkt.
Efter uppdateringen till OS X 10.8 krävs en firmware-uppdatering av Sandisks ImageMate All-in-one kortläsare.
Se följande diskussion där också en länk till uppdateringen finns:
http://https://discussions.apple.com/message/23478765#23478765
Trodde inte ens att USB-läsare hade någon firmware....

Antar att denna kortläsare är ganska vanlig så jag hoppas att fler får nytta av informationen. Såna här problem är ju inget man direkt önskar sig som nybörjare på en ny plattform, misstänkte hela tiden att det var jag som gjorde något fel..... ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.