** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte installera Win 7 från bootbart USB

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hejsan.

Jag har en Windows 7 64-bit installationsskiva som jag vill ha på ett USB minne.

Sökte på nätet efter att skapa ett bootbart USB minne då det mediet känns lite tryggare.
Hittade ett program som heter wintoflash och körde på och allt verkade fungera.

Formaterade disken och valde att boota från USB HDD och installationen kom igång.
Men när man ska välja disk kommer följande meddelande upp:

"Installationsprogrammet kunde inte skapa en ny systempartion eller hitta en befintligt systempartion."

Har formaterat om disken flertalet gånger och försökt men samma meddelande poppar upp.
MEN! Om jag bootar från skivan med Windows 7 64 bit fungerar det bra.

Har provat flertalet gånger att skapa ett bootbart USB med Windows 7 men samma sak händer varje gång.
Något tips kanske på varför det blir så? ;-)

MVH Mikael "Julle" Julin.

Från en dator med Win7/8 startar du commando-prompten och gör följande:

01: DISKPART
02: LIST DISK
03: SELECT DISK ( DRIVE NUMBER of your USB-stick)
04: CLEAN
05: CREATE PARTITION PRIMARY
06: SELECT PARTITION 1
07: ACTIVE
08: FORMAT FS=NTFS QUICK
09: ASSIGN
10: EXIT
11: COPY ALL DVD FILES TO FLASHDRIVE
12: Boot from USB-stick

Notera:
USB-minnet kommer i processen tappa allt tidigare innehåll

Hejsan.

Jag har en Windows 7 64-bit installationsskiva som jag vill ha på ett USB minne.

Sökte på nätet efter att skapa ett bootbart USB minne då det mediet känns lite tryggare.
Hittade ett program som heter wintoflash och körde på och allt verkade fungera.

Formaterade disken och valde att boota från USB HDD och installationen kom igång.
Men när man ska välja disk kommer följande meddelande upp:

"Installationsprogrammet kunde inte skapa en ny systempartion eller hitta en befintligt systempartion."

Har formaterat om disken flertalet gånger och försökt men samma meddelande poppar upp.
MEN! Om jag bootar från skivan med Windows 7 64 bit fungerar det bra.

Har provat flertalet gånger att skapa ett bootbart USB med Windows 7 men samma sak händer varje gång.
Något tips kanske på varför det blir så? ;-)

Du kan ladda ner detta verktyg från microsoft: http://www.microsoft.com/en-us/download/windows-usb-dvd-download-tool.

Gör en ISO-fil av din installations-dvd och använd sedan microsoftverktyget för att skapa ditt USB-installationsmedia. Det fungerar alldeles utmärkt.

//Jan

Jag brukar använda mig av följande procedur när jag ska göra win7 stickor...
Starta en fungerande win7 burk och stoppa win7 skivan i läsaren och stoppa usb-stickan i en usb port....
Öppna cmd som admin och skriv föjande två instruktioner med ett "enter" efter varje instruktion...
(observera mellanslagen, verkar synas väldigt dåligt just här...)

d:\boot\bootsect.exe /NT60 h:

xcopy d:\*.* /s /e /f h:\

där d är cd/dvdläsarens enhetsbeteckning och h är usbstickans enhetsbeteckning.

Funkar det ändå inte så kan en annan metod vara att prova att stoppa stickan i en annan usbport och boota om igen. Har råkat ut för detta på en Dell laptop....att det spelade roll vilken usb-port man valde....

*Edit* För att förtydliga så spelade det alltså roll vilken usb-port jag använde när jag bootade, för just det felet som du får...inte för huruvida installationen faktiskt startade, vilket man kanske annars tror. *Slut edit*

Det ska dock inte spela någon roll vilken port du använde för att "tillverka" stickan. :)

USB Download Tool som nämndes tidigare är klart enklaste metoden - har alltid fungerat för mig med både Windows 7 och 8.

01: DISKPART
02: LIST DISK
03: SELECT DISK ( DRIVE NUMBER of your USB-stick)
04: CLEAN
05: CREATE PARTITION PRIMARY
06: SELECT PARTITION 1
07: ACTIVE
08: FORMAT FS=NTFS QUICK
09: ASSIGN
10: EXIT
11: COPY ALL DVD FILES TO FLASHDRIVE
12: Boot from USB-stick

Detta har jag också provat, samma resultat ;-(

Tack för alla era tips, ska även testa era andra tips.

Tusen tack!

1. Plocka fram en DVD-läsare från garderoben, eller låna en.
2. Installera som vanligt från skiva.
3. Lägg tillbaka / lämna tillbaka DVD-läsaren och tacka snällt.

Edit: Du verkar ju ha en DVD-läsare, vad är det egentliga problemet du försöker lösa genom att ha Win på USB-pinne?

USB Download Tool som nämndes tidigare är klart enklaste metoden - har alltid fungerat för mig med både Windows 7 och 8.

När jag installerar Win på Mac bukar jag använda en feature som man får från Apple som funkat bra för mig. Den skapar just en bootbar pinne från DVD eller iso.

Det var ett tag sedan jag använde den, hoppas den inte kräver Mac för att funka men det kanske kan vara en möjlighet?

1. Plocka fram en DVD-läsare från garderoben, eller låna en.
2. Installera som vanligt från skiva.
3. Lägg tillbaka / lämna tillbaka DVD-läsaren och tacka snällt.

Edit: Du verkar ju ha en DVD-läsare, vad är det egentliga problemet du försöker lösa genom att ha Win på USB-pinne?

För att jag anser dessa medier vara lite opålitliga.
Ett USB anser jag vara mer pålitligt då det inte är "mekaniskt" och jag är rädd om mitt Win7.

/Julle.

Laddade ned programmet från Microsoft för att skapa ett bootbart USB.

Skapade en ISO från skivan med hjälp av programmet WinISO som jag laddade ned.

Men när jag ska skapa det bootbara USB minnet så säger programmet från Microsoft:

THE SELECTED FILE IS NOT A VALID ISO FILE. PLEASE SELECT A VALID ISO FILE AND TRY AGAIN.

//Julle.

Men när jag ska skapa det bootbara USB minnet så säger programmet från Microsoft:

THE SELECTED FILE IS NOT A VALID ISO FILE. PLEASE SELECT A VALID ISO FILE AND TRY AGAIN.

//Julle.

Här kan du ladda ner en Windows 7 ISO-fil, licensieringen ligger i din produktnyckel så det är helt enligt regelboken...

http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59273.iso

//Jan

Ett USB anser jag vara mer pålitligt då det inte är "mekaniskt" och jag är rädd om mitt Win7.

/Julle.

"Brända" CD och DVD kan vara opålitliga och ha en begränsad livslängd, men jag tror inte din DVD är "bränd" om du köpt den . CD och DVD som man köper (musik, film eller mjukvara) är tillverkade enligt en annan metod där "ettor och nollor" är mekaniskt pressade (vet inte exakt hur) och mycket mer beständiga om man inte handskas alltför ovarsamt med dem. Ungefär som en pressad LP-skiva. Det ska inte hända något med dem om de ligger förvarade i åratal i normal rumstemperatur.

Skulle det vara en "bränd" skiva du har kan du ju göra några kopior (om den inte är kopieringsskyddad) om du kännder dig orolig. Eller så kan du efter en ren installation göra en image av systempartitionen med ex. programmet "Ghost", eller någon annan tillämpning. Kan förresten vara bra att göra med jämna mellanrum om systemet kraschar, då slipper man börja om från början med installationen och slipper installera om alla program. Att lägga tillbaka en systempartition brukar ta mindre än en halvtimme lite beroende på storlek och datorkraft.

Förresten har det hänt mig flera gånger att flashminnen krånglat (USB-stickor och minneskkort), så man kan aldrig vara säker. Därför är det alltid bra att ha backup. I min värld är hårddiskar det som varit pålitligast, men jag kanske har haft tur med dem trots att de är "mekaniska". Det har aldrig hänt att en köpt CD eller DVD slutat fungera heller.

Till sist: Jag tror man kan installera om Win7 från vilken installationsskiva som helst så länge det inte är en OEM-skiva, eller hämta hos Microsoft bara du har en fungerande licensnyckel.
/T

/Julle.

Tryckta, fysiska medier som Windows-DVD är klart mer pålitliga än USB som degenererar över tiden pga bakgrundsstrålning mm. En tryckt dvd har alltså ett mönster precis som gamla LP-skivor.

Jag misstänker att du tänker på brända DVD som blir dåliga över tiden.

Eller kommer du använda skivan så mycket att du tänker på repor?

Edit: jag var inte först.

Tillägg: Om en MS skiva blir repad kan du få en ny från just Microsoft.

//Julle.

Varför inte använda de inbyggda funktionerna som redan finns i windows enligt ovan? Inga extra program är nödvändiga...

Pendrivelinux UUI samt UNetbootin är 2 gratisprogram som får jobbet gjort. Har du försäkrat dig om att ISO-filerna fungerar riktigt och gjort en hashkontroll på nedladdade filer? Är filerna icke fungerande, vilket händer, kan du få hålla på i all evighet och ändå inte få till det.

Ber om ursäkt, läste fel inlägg. Bootar du med USB-HDD, USB-ZIP eller USB-FDD? Har du försäkrat dig om att i bios ha rätt inställning för AHCI eller IDE beroende på din maskinvara? När jag hade samma problem fick jag lägga till rätt drivrutin för hårddisk-kontrollern innan installationsprocessen.

Pröva ändra IDE/AHCI i bios beroende på datorns ålder. Koppla ur alla USB tillbehör under installationen. Pröva byt USB port på minnet du installerar från. Pröva lägga Windows på annat USB minne och installera från det. Var noga med att ha raderat alla partitioner på hårddisken innan installation. Pröva boota från USB-ZIP el. USB-FDD.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar