Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kan inte importera RAW trots Codec
- Trådstartare Canon_60
- Start datum
Canon_60
Medlem
Codecen brukar normalt inte påverka importen. Codecen brukar göra det möjligt att se RAW-filen direkt i utforskaren.
Frågor:
1) Vad har du för operativsystem på datorn?
2) Vilket program använder du för importen?
3) Vilken kamera har du?
4) Vad händer när du försöker importera?
1. Har en gammal( men fullt fungerande) hp:dator med Windows XP.
2. Har precis bytt till den här datorn men antog att datorn hade det "inbyggt", precis som min förra- men dock modernare- dator. I min förra dator hade windows ett inbyggt bildbearbetnings-program ( windows live photo.. någonting. ) som tog hand om importen. Tips på bra program?
3. Jag har en Canon Eos 60d.
4. Datorn " upptäcker kameran" och möjligheterna för importen kommer fram. Vilka av bilderna som ska importeras etc. När jag har markerat alla bilderna ( har blandat, några JPEG och några RAW) och importen påbörjas importeras JPEG- filerna men inte RAW- filerna.
Måste då sitta och "hoppa över" RAW- filerna när det "poppar upp" att filen inte kunde importeras.
Jag är ( som ni märker, haha.) nybörjare när det gäller digital bildbearbetning, lagring etc. Ni kan utgå från att jag inte kan någonting. Alls.
AFJ
Aktiv medlem
Det som finns inbyggt i Windows XP för att hantera bilder är ärligt talat inte mycket att jobba med.
Själv använder jag Lightroom för import, organisering och redigering av mina bilder. Det funkar bra. Om jag minns rätt fungerar dock inte den senaste versionen på XP.
Canon skickar med programvara tillsammans med kameran som bör funka även på XP (tror jag) och kan hantera dina bilder.
Ett annat alternativ är Photoshop Elements som inte är så dyrt.
Sedan finns det väl en uppsjö av gratisprogram (hur det är med stödet för din kamera vet jag inte).
Om du är en intresserad fotoamatör så bör du - enligt min mening - fundera på om det kan vara värt att investera i rätt programvara och dator från start. Min erfarenhet är att man tillbringar mer tid framför datorn än bakom sökaren....
Själv använder jag Lightroom för import, organisering och redigering av mina bilder. Det funkar bra. Om jag minns rätt fungerar dock inte den senaste versionen på XP.
Canon skickar med programvara tillsammans med kameran som bör funka även på XP (tror jag) och kan hantera dina bilder.
Ett annat alternativ är Photoshop Elements som inte är så dyrt.
Sedan finns det väl en uppsjö av gratisprogram (hur det är med stödet för din kamera vet jag inte).
Om du är en intresserad fotoamatör så bör du - enligt min mening - fundera på om det kan vara värt att investera i rätt programvara och dator från start. Min erfarenhet är att man tillbringar mer tid framför datorn än bakom sökaren....
Wilhelm
Aktiv medlem
intallera EOS Utility
http://www.canon.se/Support/Consume...x?DLtcmuri=tcm:87-953815&page=1&type=download
http://www.canon.se/Support/Consume...x?DLtcmuri=tcm:87-953815&page=1&type=download