Annons

Kan inte frilagda bilder sparas som JPG?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag har frilagt några bilder som jag tänkte spara som jpg. Men då blir det bara en vit bakgrund när jag öppnar filen igen. Går det inte att spara urklippta bilder som jpg?

Jpeg kan innehålla en urklippsbana, men inte innehålla en transparent bakgrund. Vilket format som passar bäst beror på hur du ska använda bilden. PNG passar bra för webbilder, För utskrift eller montering i layoutprogram etc, passar t. ex PSD och Tiff bra. GIF kan bara innehålla max 256 färger och passar dåligt för bilder.

Ett sätt

Jag har frilagt några bilder som jag tänkte spara som jpg. Men då blir det bara en vit bakgrund när jag öppnar filen igen. Går det inte att spara urklippta bilder som jpg?

Det finns ett sätt att göra det på som kan fungera. Du kan kopiera och klistra in i en ny tom bild. Ska du sedan använda den frilagda bilden i din jpg (utan att behöva lägga ner tid igen) får du se till att ha valt en bakgrundsfärg i den tomma bilden som inte finns längs friläggningslinjen. Sedan räcker det med ett klick med trollspöet och sedan invert selection så har du din frilagda bild som du kan klistra in var du vill. Om jag har missförstått vad du ville göra så bortse från inlägget.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto