ANNONS
Annons

Kan inte fokusera med live view (D5200)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan,

För någon vecka sedan jag köpte mig en Nikon D5200 som ersättare för min gamla D80 med anledning av just filmfunktionen i kombination med en nyfödd bebis där hemma.

Hur som helst. Har monterat mitt gamla Sigma 17-70 f/2,8-4,5 objektiv på den nya kameran och börjar genast filma men inser ganska snart att jag får inget fokus på längre avstånd (3m+) i autofokusläget? Detta verkar gälla oavsett om jag filmar eller tar vanliga stillbilder i live view.

Visst ska det vara fullt möjligt att "zooma" i teleläget 70mm med bibehållen fokus under pågående filmning?

Är det någon inställning jag missat, eller vad gör jag för fel?

Tacksam för svar.

/ Mvh Mattias

Hejsan,

För någon vecka sedan jag köpte mig en Nikon D5200 som ersättare för min gamla D80 med anledning av just filmfunktionen i kombination med en nyfödd bebis där hemma.

Hur som helst. Har monterat mitt gamla Sigma 17-70 f/2,8-4,5 objektiv på den nya kameran och börjar genast filma men inser ganska snart att jag får inget fokus på längre avstånd (3m+) i autofokusläget? Detta verkar gälla oavsett om jag filmar eller tar vanliga stillbilder i live view.

Visst ska det vara fullt möjligt att "zooma" i teleläget 70mm med bibehållen fokus under pågående filmning?

Är det någon inställning jag missat, eller vad gör jag för fel?

Tacksam för svar.

/ Mvh Mattias

Har du provat att välja minsta fokusfältet? Använd alltid så litet mätområde som möjligt.//K

Det är väldigt sällan någon bra idé att använda autofokus under filmning. De som filmar seriöst med den typen av kameror använder i princip alltid manuell fokus eller så liten bländare att man får tillräckligt långt skärpedjup för att hela scenen ska vara i fokus.

Däremot låter det ju inte bra om du inte kan fokusera på längre avstånd. Gäller det bara när du filmar eller i foto-liveview också? Hur är det med sökaren?

Tack för svaren.

Det känns lite stökigt om sambon ska låna kameran för att filma knodden och måste använda manuell fokus, även om jag själv inte har några problem med det.

Men det är bara i Live View som detta fenomen uppstår.

En annan fråga på samma tema. Om jag vill "förinställa" kameran så den är så lättanvänd som möjligt för vanlig inomhusfilmning, hur borde inställningarna se ut då? :)

Jag tror nog att det kan vara så att objektivet är inkompatibelt vad avser live view i din kamera. Många (alla?) Sigma-objektiv fick problem för några år sedan (iom D7000 tror jag). Det är inte otänkbart att Tura Scandinavia (importören) kan chippa om objektivet gratis i så fall.

(Att det blir så här är en risk som finns med tredjepartsobjektiv.)

Och nejdå, du kan i regel inte zooma med bibehällen fokus med moderna zoomobjektiv. Objektiv som har en avståndsskala ska kunna zoomas utan att skärpan flyttar sig mycket, men de allra flesta håller inte fokus när man zoomar.

Vissa zoomkonstruktioner behåller fokus när man zoomar och andra gör det inte, det handlar inte direkt om pris utan hur det är uppbyggt. Till exempel Nikon 16-35 VR behåller också sin fokus när man zoomar. Hur det är med Sigmat vet jag inte, men det finns inget som säger att det ändrar fokus bara för att det är en enklare modell.

Tänk dock på en annan sak i det här sammanhanget, när objektivet är i vidvinkelläget är skärpedjupet så långt att om man fokuserar där och zoomar in så kan motivet ändå hamna ur fokus eftersom skärpedjupet blir kortare när man zoomar in men står kvar på samma plats. Har man ett motiv man vill fota på olika zooma är det bäst att zooma in max, fokusera och zooma ut.

Om man nu har konstaterat att objektivet inte håller skärpan när man zoomar ut efter att ha fokuserat med lång brännvidd, så har man ju ett objektiv som inte håller skärpan vid zoomning. Det gäller nästan alla objektiv som saknar avståndsskala, och det är ett vanligt skäl till att tillverkaren inte sätter någon avståndsskala på objektivet. När man har AF, så fokuserar ju kameran vid den brännvidd som man har när man tar bilden.

På videokameror är det ju en annan sak, när man förväntas kunna zooma under tagning, men objektiv för stillbild är mer sällan konstruerade så.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar