Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kan inte beskära
- Trådstartare BisseB
- Start datum
Michael Johansson
Aktiv medlem
Jag vet inte vilket operaticsystem du har eller vilka program men kan det vara så att du lyckats skrivskydda alla filer?
BisseB
Medlem
Jag vet inte vilket operaticsystem du har eller vilka program men kan det vara så att du lyckats skrivskydda alla filer?
Så kanske det kan vara. Hur ändrar jag det?
reboot81
Aktiv medlem
Så kanske det kan vara. Hur ändrar jag det?
Du måste ge mer info om du skall få hjälp. Annars blir det 20 frågor där man gissar hej vilt och tråden riskerar att tappa fokus (på att hjälpa dig beskära din bild).
-Vad gör du, med vilket program, vad händer, och vad hade du förväntat dig?
-Hur brukar det fungera? Vad har ändrats sedan dess?
BisseB
Medlem
Du måste ge mer info om du skall få hjälp. Annars blir det 20 frågor där man gissar hej vilt och tråden riskerar att tappa fokus (på att hjälpa dig beskära din bild).
-Vad gör du, med vilket program, vad händer, och vad hade du förväntat dig?
-Hur brukar det fungera? Vad har ändrats sedan dess?
Ser att mappen de ligger i är skrivskyddad och har gått in och tagit bort skrivskyddet men det ligger kvar när jag öppnar mappen igen. Verkar inte som om jag kan ta bort skrivskyddet.
Jag var inne i Photoshop igår och beskar en bild. Men när jag skulle beskära idag var inte beskära tillgängligt längre. Inte i andra bildprogram heller. Jag vet ärligt talat inte hur jag burit mig åt för att skrivskydda allt. Och den vill inte ändra tillbaka heller.
AFJ
Aktiv medlem
Ser att mappen de ligger i är skrivskyddad och har gått in och tagit bort skrivskyddet men det ligger kvar när jag öppnar mappen igen. Verkar inte som om jag kan ta bort skrivskyddet.
Jag var inne i Photoshop igår och beskar en bild. Men när jag skulle beskära idag var inte beskära tillgängligt längre. Inte i andra bildprogram heller. Jag vet ärligt talat inte hur jag burit mig åt för att skrivskydda allt. Och den vill inte ändra tillbaka heller.
Vilka är de andra programmen?
Kan du i Photoshop göra andra redigeringar eller är det endast beskärning som är "borta"?
Att en fil är skrivskyddad borde inte påverka de verktyg som finns tillgängliga. Det som brukar hända är att om man redigerar en skrivskyddad fil så kan man inte spar den, man får välja "spara som" och ge den ett nytt namn (jag har inte PS, men detta är "standard" i de flesta program).
BisseB
Medlem
Vilken knapp för att beskära menar du i vilket program? Jag har precis suttit och testat lite med skrivskyddade filer, och jag kan göra allt med dem utom att spara (men jag kan spara en kopia). (Testade i Photoshop CC senaste version)
Det verkar inte som om det är skrivskyddet som är problemet. Jag tror problemet hände i photoshop när jag beskar ett foto. Beskäraverktyget försvann från menyn på vänstersidan och blev ljusgrå i huvudmenyn. Jag måste ha kommit åt någonting.
Det har påverkat alla bildredigeringsprogram för beskär-verktyget är ljusgrått (oåtkomligt) även i de programmen.
Jag kan göra allt annat precis som vanligt. Men nu kan jag bara beskära om jag använder markeringsverktyget och det går ju men blir lite svårare.
AFJ
Aktiv medlem
Det har påverkat alla bildredigeringsprogram för beskär-verktyget är ljusgrått (oåtkomligt) även i de programmen.
Detta låter helt osannolikt.
Vilka andra bildredigeringsprogram är det du använder?
BisseB
Medlem
Detta låter helt osannolikt.
Vilka andra bildredigeringsprogram är det du använder?
Visst gör det!?! Jag vete tusan hur jag burit mig åt. Ena stunden beskär jag, nästa går det inte.
Jag har även Paint och paint.net
forstheim
Aktiv medlem
Visst gör det!?! Jag vete tusan hur jag burit mig åt. Ena stunden beskär jag, nästa går det inte.
Jag har även Paint och paint.net
Men har du testat att markera bilden genom att välja "Markera -> Markera allt" först? Först då blir beskärningsverktyget aktiverat i Paint för mig i alla fall!
Edit: Såg precis nu att du skrivit i något tidigare inlägg att du faktiskt kan beskära dina bilder om du först markerar bilden. Således tycker jag det låter som att det verkar fungera som det ska - i Paint åtminstone.
AFJ
Aktiv medlem
Jag håller med Jonas.
I Paint är det så det funkar, du måste först markera ett område innan du kan beskära.
I t ex Lightroom, kan du välja beskärningsverktyget direkt. Samma sak i Corel Photopaint, det går att välja beskärningsverktyget och sedan markera var du vill beskära.
Hur det funkar i Photoshop vet jag inte eftersom jag inte har det programmet.
I Paint är det så det funkar, du måste först markera ett område innan du kan beskära.
I t ex Lightroom, kan du välja beskärningsverktyget direkt. Samma sak i Corel Photopaint, det går att välja beskärningsverktyget och sedan markera var du vill beskära.
Hur det funkar i Photoshop vet jag inte eftersom jag inte har det programmet.
vestin
Aktiv medlem
Jag är ingen Photoshopexpert men är inte beskärverktyget och kommandot beskär i huvudmenyn två helt olika saker där kommandot i huvudmenyn först kräver en markering?
Du säger att verktyget är borta men det är inte så att du har något annat verktyg aktivt istället i denna verktygsgrupp?
Jag har Crop Tool, Perspective Crop Tool, Slice Tool och Slice Select Tool att välja på i denna verktygsgrupp. Med hjälp av Shift+C så kan du bläddra mellan de olika verktygen (alternativt högerklicka på det aktiva verktyget).
Du säger att verktyget är borta men det är inte så att du har något annat verktyg aktivt istället i denna verktygsgrupp?
Jag har Crop Tool, Perspective Crop Tool, Slice Tool och Slice Select Tool att välja på i denna verktygsgrupp. Med hjälp av Shift+C så kan du bläddra mellan de olika verktygen (alternativt högerklicka på det aktiva verktyget).