ANNONS
Annons

Kan inte öppna raw ordentligt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan, jag har just skaffat mig min första systemkamera (eos 1000d), så jag håller på att lära mig nu.
Det är dock en sak som jag inte lyckas med, det är att öppna rawbilderna i datorn.
Aperture (2.1.3) säger "unsupported image format"
I canons egna program Digital photo professionell (3.4.1) får jag upp bilden men den ser ut pixlig ut. Se bilderna
Jag hade vart jättetacksam om någon kunde hjälpa mig med detta probem!
mvh
Christer

RAW, JPG

Du kan inte lägga upp en RAW fil nånstans så man kan testa? Felsökningen kanske underlättar något då?

Jag kom på de själv, av någon orsak blir raw-filerna korrupta vid överföring genom usb-sladd. För jag över dem med kortläsare blir dem riktiga.

Någon som vet varför?
Jag har testat med två olika sladdar, men sammar resultat.

Aperture är väl Mac så där är man rudis. ;)

Kan du i kameran välja överföring som heter i stil med 'PTP/Skrivare' och är den inställd på detta eller något annat?

Jag kom på de själv, av någon orsak blir raw-filerna korrupta vid överföring genom usb-sladd. För jag över dem med kortläsare blir dem riktiga.

Någon som vet varför?
Jag har testat med två olika sladdar, men sammar resultat.

Jag använder alltid sladd för överföringen till Aperture och det fungerar som det ska. Tangentbordets USB-uttag har lägre spänning än de som sitter på datorn, kanske det som är problemet?

Vill bara säga att jag läst på andra trådar här i forumet att det verkar problematiskt med sladdar och RAW.
Tyvärr kan jag inte förklara varför men slutsatsen var att det är bättre att hämta bilderna direkt från minnet via kortläsare.

Ska faktiskt ta och testa själv någon dag för själv använder jag aldrig kabel-dator

Tack för alla tips.
usb-uttaget jag använde satt i datorn direkt så de borde inte vart något med för låg strömstyrka.

Då jag har letat efter "PTP/Skrivare"-inställningen, så testade jag att skicka över en raw-bild igen med sladd och nu verkar de fungera fint.
Konstigt...

Ska även testa ladda ner den nya mjukvaran, kanske hjälper mot framtida problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar