Annons

Kan inte öppna NEF

Produkter
(logga in för att koppla)

pytteanna

Medlem
Jag fotograferar alltid i RAW+Jpeg och allt har alltid fungerat på min gamla d40...Nu fungerar det inte med nya d300....Bilderna kan visas i miniatyrer om jag kopplar in kameran till datorn, men de kan inte öppnas, varken i windows visningsprogram (det gick inte förut heller), eller i photoshop...Jag har provat att installera om skivan och laddat ner ett codec. Jag har Windows Vista. Vad sjutton är felet?
-anna
 
Har du uppdaterat Camera RAW? Har du en för gammal upplaga så kanske den inte klarar av att öppna NEF-filerna från Nikon D300. Testa med att uppdatera så tror jag att ditt problem försvinner.

Aj, såg i din profil att det handlar om en D300s och då kan det vara så illa att Adobe inte har någon version av ACR som klarar av NEF-filerna. I så fall finns möjligheten att antingen använda den programvara som medföljde kameran och konvertera till TIFF eller också ladda ner Adobes DNG-konverterare från adobe.com DNG-filen kan du sedan öppna i Photoshop.
 
Beroende på vad du vill göra med NEF-filen, så kan du alltid ladda hem Nikon View från Nikon.se, programmet är gratis. Det är ett program för bildvisning, sortering, taggning mm.
Är det bildbehandling av något slag du vill göra skulle jag skaffa Nikon Capture NX2 då resultatet av rawkonverteringen blir så mycket bättre i NX2.

MVH: Micke
 
Jag hade inte uppdaterat Camera RAW innan, uppdaterade till den version jag såg funkade för d300s. Jag kan dock fortfarande inte öppna bilderna i photoshop. Jag kan inte öppna bilderna i Capture NX och NX2 måste jag ut o köpa då antar jag...=) Jag trivs dock bäst med att jobba med mina bilder i elements eller CS4, och jag sitter ju just nu fast och kan inte göra någonting...
Får väl prova att konvertera till TIFF...
 
Det brukar ju inte ta så lång tid innan det kommer en codec som löser problemet och jag förstår din ovilja att lämna PS, jag kände likadant.
Jag vet att många klagar på att NX2 inte är så intiutivt att jobba med men jag håller inte med. PS har funnits så länge och man har vant sig vid att jobba med det och ett program som då är annorlunda utformat får lätt stämpeln på sig att inte vara intiutivt.
Jag har använt NX2 i lite mer än ett år och har alldeles nyligen dessutom gått en kurs hos Nikon på programmet. Det är förvånande vad mycket man kan göra i det och jag som oftast bara rätar upp horisonter, ändrar kontrast, s/v konverterar, ljusar/mörkar och skärper, så är programmet utmärkt och i många fall smidigare än PS. Tester visar ju dessutom att rawkonverteringen blir mycket bättre än något annat tredjepartsprogram.
Jag har kvar CS4 och även om jag använder det sällan numera så behövs det ändå om man vill använda mer avancerade funktioner.

MVH: Micke
 
Kolla så att inte photshop hanterar den gamla och nya versionen av Camera Raw separat så att programmet försöker öppna nef-filerna med den gamla versionen.
 
det du ska göra är som sagt att uppdatera Camera Raw... dock så går den tidigare länken här till en Photoshop Elements uppdatering... för att få det att funka i CS4 så ska du köra denna:

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4578

funkade fint för mig =)

Oops, sorry!
Jag läste bara texten som sa att den fungerade för D300s OCH ersatte plug-in för Adobe Photoshop® CS4. Filinformationen säger dock något annat. Hoppas det löser sig nu då.

/Mattias
 
Det brukar ju inte ta så lång tid innan det kommer en codec som löser problemet och jag förstår din ovilja att lämna PS, jag kände likadant.
Jag vet att många klagar på att NX2 inte är så intiutivt att jobba med men jag håller inte med. PS har funnits så länge och man har vant sig vid att jobba med det och ett program som då är annorlunda utformat får lätt stämpeln på sig att inte vara intiutivt.
Jag har använt NX2 i lite mer än ett år och har alldeles nyligen dessutom gått en kurs hos Nikon på programmet. Det är förvånande vad mycket man kan göra i det och jag som oftast bara rätar upp horisonter, ändrar kontrast, s/v konverterar, ljusar/mörkar och skärper, så är programmet utmärkt och i många fall smidigare än PS. Tester visar ju dessutom att rawkonverteringen blir mycket bättre än något annat tredjepartsprogram.
Jag har kvar CS4 och även om jag använder det sällan numera så behövs det ändå om man vill använda mer avancerade funktioner.

MVH: Micke

Var hittar jag NX2 då? och vad ligger det på i pris ungefär? Finns på svenska? Det är ganska smart att göra som dig, att ha ett lättare program som fixar alla de där justeringarne som man brukar göra, och ett annat om man vill greja mer...=)
-anna
 
Var hittar jag NX2 då? och vad ligger det på i pris ungefär? Finns på svenska? Det är ganska smart att göra som dig, att ha ett lättare program som fixar alla de där justeringarne som man brukar göra, och ett annat om man vill greja mer...=)
-anna

Här: http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6291369 går det att köpa Capture NX2

Jag hade ingen erfarenhet av fotoredigering när jag köpte mitt program och för mig har det varit "enkelt" att lära och jag brukar få det önskade resultat för det mesta.
Nu i efterhand har jag testat Lightroom 2 & 3 och jag kan ju inte påstå att det skulle vara enklare än Capture NX2 men mycket hänger väl på vilket program man lär sig först (oviljan att lära nytt är stor för oss flesta)

Lycka till!
 
...men de kan inte öppnas, varken i windows visningsprogram (det gick inte förut heller), eller i photoshop...Jag har provat att installera om skivan och laddat ner ett codec. Jag har Windows Vista. Vad sjutton är felet?
-anna
Jag fick inte heller LR, PS och Capture NX att fungera (därmed inte sagt att det inte går). Men här kan du hämta codec så du kan förhandsgransak och visa bilderna i Windows fotogalleri eller motsvarande.
 
Var hittar jag NX2 då? och vad ligger det på i pris ungefär? Finns på svenska? Det är ganska smart att göra som dig, att ha ett lättare program som fixar alla de där justeringarne som man brukar göra, och ett annat om man vill greja mer...=)
-anna

Jag köpte och laddade hem uppdatering för NX2 från Nikon store.
http://www.nikonstore.se/Product/ProductList.aspx?s=17886

I början störde jag mig på att menyerna i NX2 var annorlunda än i NX men nu tycker jag att 2:an är riktigt bra. Dock så är senaste versionen 2.2.2 för mac lite väl buggig på Snow Leopard... väntar på uppdatering.

Mvh Markus
 
Var hittar jag NX2 då? och vad ligger det på i pris ungefär? Finns på svenska? Det är ganska smart att göra som dig, att ha ett lättare program som fixar alla de där justeringarne som man brukar göra, och ett annat om man vill greja mer...=)
-anna
Det här är det billigaste jag lyckats hitta:
http://www.fotokungen.com/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=1794
Lycka till Anna! Jag är säker på att du inte blir besviken.

MVH: Micke
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.