Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan en Nikon-master styra en Canon-slave?

Produkter
(logga in för att koppla)

Syvertsen

Aktiv medlem
Jag och min polare ska lalla lite med porträttbilder på gymmet på fredag, och är nyfikna på en grej. Han kör Nikon, D90 om det spelar någon roll. Och till sin kamera har han en masterblixt, en SB-800. Jag har en slave, en 430exII. Kan hans Nikon-master styra min Canon-slave, eller krävs det att det är samma tillverkare för att de ska kunna spela på samma kanal?

Och det här snacket om att slavblixtar kan gå av som reflex på andra blixtar, hur fungerar det? Stämmer det ens, eller är det bara studioblixtar som fungerar så? Kommer ihåg att någon försökte ta kort med sin vanliga kompaktkamera en gång när en polare till mig hade satt upp en studio på en bodybuildingtävling för ett tag sedan - så small det bara till och alla blixtar gick av så hela hennes bild blev kritvit. Det är därför jag undrar.

Sen nästa fråga. D90 kan ju styra en blixt direkt från huset, kan man köra fjärrstyrning på SB-800:an och ha min 430exII på huset med slavfunktion, eller kan den inte kontrollera två stycken samtidigt på det sättet?

Jag är inte efterbliven, så några superpedagogiska svar behövs inte för att jag ska fatta. Jag har bara inte provat det här med just de grejerna ännu och undrar om någon har det. :)

Om vi bortser från sista raderna som visar på att du har någon form socialt handikapp och brist på allmän mognad som inte uttrycker dig så välformulerat...
Vi kan säga så här att slavblixtar och fjärrstyrning av blixtar med bibehållen automatik är två skillda saker. En slavblixt reagerar på ljus från en annan blixt och då fungerar i alla fall Sb-800 som slavblixt i SU-4 läget. Vad Canonblixten kan åstadkomma i den vägen vet jag inte men om du ställer dom i manuellt läge så kommer det att kunna fungera. Nikons och Canons automatiker pratar inte samma språk. Eftersom du besitter en viss inteligens kan du säkert finna något om slavfunktioner i Canons instruktionsböcker.

Vänliga hälsningar från en med dotter på särskolan, begåvningshandikapp kan man också säga eftersom det är den mer korrekta termen.

Nu är jag inte helt hemma på Canon-blixtar, men Nikon-blixtar kan jag.

SB-800:an kan mycket riktigt köras som "intelligent slav" (dvs ttl) trådlöst från D90:n. Det språket lär dock inte Canon-blixten fatta ett smack av och eftersom det är en serie av blixtar lär den inte en lösa ut vid rätt tillfälle om den har slavfunktion.

Alternativen är som jag ser det två:

1: Sätt Canon-blixten på kameran (Nikon eller Canon spelar ingen roll om du ställer blixten på manuell inställning.) SB-800:an ställs in i SU4-läge. (Dum slav, som bara löser ut. Styrkan ställs manuellt.) Fungerar om Canon-blixten inte har slavfunktion.

2: Kräver att Canon-blixten fungerar som slav. (Vet inte det.) Båda blixtarna löst. Nikon-blixten som ovan och Canon-blixten motsvarande inställning. Då kan båda blixtarna lösas ut av D90:s interna blixt, om även den ställs in manuellt (så att det inte blir ngn förblixt). Interna blixten på lägsta styrka om man inte vill att den ska bidra med ljus.

Båda kommunicerar via infrarött ljus, efter det skiljer sig systemen åt och det kan inte kommunicera med. Det du kan göra till din 430EX är att köpa en slavsensor, för en 50 lapp någonstans och sedan använda den manuellt.

Canon's blixtar har bara ettl slavfunktion och reagerar inte på vanligt ljus, därför behöver man denna lilla mottagare som reagerar på blixtljus, och sätts på blixtens sko.

Se där. Då kan du stryka alternativ två i mitt inlägg, om du inte investerar en femtiolapp.
Femtiolapp låter bra haha. Gärna två om det är där det ligger. Jag googlar ögonen ur mig men misslyckas fatalt eftersom att jag inte vet riktigt vad det är jag letar efter, finns det någon vänlig själ som har lust att länka till en webshopannons där jag finner en sån här? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar