Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan en kamera förstöra ett objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
knut8 skrev:
Har berättat om mitt problem med mitt Sigma 17-70 i denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=85323
Där två likadana gluggar gått sönder på min kamera. Autofokusen dör...
Objektivet är ju anpassat till min Sony A100..
Har jag haft sån otrolig otur att få två likadana gluggar som är kassa?

Jag har hört om personer som har fått byta fler gånger än så, och även med dyrare gluggar (som åtminstone påstår sig vara bättre).

Kamerans autofokus skickar väl bara elektroniska signaler till gluggen och det vore konstigt om det skulle kunna ha sönder något. Dessutom borde väl dina andra gluggar också skadas isåfall?

Jag är på intet sätt ens i närheten av att vara någon expert, men det låter som otur (eller att kvalitétskontrollen på Sigma inte funkar).

Tack för svaret, jag ska ju naturligtvis gå tillbaka med detta också.
Är bara orolig för vad dom kommer att säga...
Dom kommer säkert köra nån fuling med att jag misssköter gluggen eller nåt...

Re: Re: Kan en kamera förstöra ett objektiv?

J Tjerneng skrev:
Jag har hört om personer som har fått byta fler gånger än så, och även med dyrare gluggar (som åtminstone påstår sig vara bättre).

Kamerans autofokus skickar väl bara elektroniska signaler till gluggen och det vore konstigt om det skulle kunna ha sönder något.
Det låter som om du beskriver erfarenheter av Sigma på Canonhus, där AF-motorn sitter i objektivet som tillverkats av Sigma och ibland verkar vara av tveksam kvalitet.

I fallet med Sony har inte Sigma någon motor i objektivet utan kamerahusets AF-motor kontrollerar objektivets linselement mekaniskt genom en skruvkoppling, och skickar alltså inte enbart elektroniska signaler till objektivet (titta på objektivets fattning när du skruvar på objektivets fokusring så ser du att en skruv rör på sig).

Skruven rör på sig när jag plockat av objektivet och vrider på fokusringen.
Men när jag sätter på objektivet och startar kameran så surrar kameran en lång stund ca 5-6 sekunder, den försöker väl hitta fokus kopplingen eller nåt i objektivet.
När kameran väl blir tyst så kan man endast använda manuell fokus, det är precis som om man stängt av autofokusen....

Re: Re: Re: Kan en kamera förstöra ett objektiv?

wsaar skrev:
Det låter som om du beskriver erfarenheter av Sigma på Canonhus, där AF-motorn sitter i objektivet som tillverkats av Sigma och ibland verkar vara av tveksam kvalitet.

Nej, jag menade mer allmänt om kvalitétskontrollen på gluggar som inte verkar vara så prioriterad (inte bara hos Sigma). Att det verkar som att företagen verkar föredra att byta ut en glugg än att kolla från början att den är ok innan den säljs. Man lämnar liksom kontrollen till kunden, vilket förmodligen blir billigare än att anställa ett gäng som ska göra det. :)

Re: Re: Re: Re: Kan en kamera förstöra ett objektiv?

J Tjerneng skrev:
Nej, jag menade mer allmänt om kvalitétskontrollen på gluggar som inte verkar vara så prioriterad (inte bara hos Sigma). Att det verkar som att företagen verkar föredra att byta ut en glugg än att kolla från början att den är ok innan den säljs. Man lämnar liksom kontrollen till kunden, vilket förmodligen blir billigare än att anställa ett gäng som ska göra det. :)

Få är beredda att betala för en slutkontroll värd namnet. Nästan alla prioriterar lågt pris. Att man sen i de flesta fall alltid får det man betalar för upptäcker man ju först när man betalat i allmänhet. Har man sen otur och för ett taskigt x så sitter man där och svär.

Så det enda man kan göra åt det är att gå till en butik som har grejorna på hyllan och testfota mot kontrollark med stativ. Men det är väl allt färre som handlar i butik idag eller hur ...? Så då återstår bara Carola-metoden d.v.s. att be en bön innan man matar in kreditkortsnumret men är man sekulariserad eller rent av ateist så hjälper nog inte det heller. Sen är det ju inte bara objektivets fel eller hur? Det kan ju faktiskt lika gärna vara ditt kamerahus - för det är väl inte heller slutkontrollerat :).

Är det underligt att man super?

"Är det underligt att man super?"

Du kan aldrig vara riktigt säker, även på dryckessidan, en del gånger har erkänt fina viner, varit beska, då blir man förbannad!
Bara att byta alltså!

Ett tips!
För mycket supande, kräver alltid AF och AS inkopplat, för att bilderna skall bli skarpa.

larsborg skrev:
"Är det underligt att man super?"

Du kan aldrig vara riktigt säker, även på dryckessidan, en del gånger har erkänt fina viner, varit beska, då blir man förbannad!
Bara att byta alltså!

Ett tips!
För mycket supande, kräver alltid AF och AS inkopplat, för att bilderna skall bli skarpa.

Har man supit tillräckligt mycket så hjälper nog varken AF eller AS :).

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto