Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan ej läsa CF-kort från min 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

pixeljolle

Aktiv medlem
Kopplar 7D:n via usb-till datorn. kommer in i vald katalog på kameran och kan se bilderna, MEN när jag ska byta katalog på kameran så står den bara o tuggar och kan inte visa några bilder. Använder visserligen Windows vista, men har aldrig haft nåt sånt problem tidigare.

visst skulle jag kunna köpa en kortläsare, ja.. men det ska inte vara ett problem med att koppla sin kamera via usb och kolla på bilderna...

tips? förslag? lösningar? lät windows själv känna igen kameran o installera.. ifs..

/joel
 
Har du installerat drivrutinerna för kameran? Kör du 64 bit Vista? Tyvärr finns inga drivrutiner för 64 bit systemen från Canon.
 
Canon EOS Utility

Har du installerat Canon EOS Utility?
Funkar fint för import av bilder från kameran både på 32- och 64-bitars system (Windows).
MVH/B)
 
Testade med min EOS 50D på två olika Win7x64-system och där fungerar drivrutinerna finfint (Windows identifierar själv och intallerar). Inga problem att browsa kamerans CF-kort direkt i Windows Explorer.
Win7 och Vista borde använda samma 64-bitars drivare eftersom det i grunden är samma system.

Kanske något fel på ditt CF-kort. Provat med ett annat?
Se om du kan låna en kortläsare och testa om det fungerar.

MVH/B)
 
Kopplar 7D:n via usb-till datorn. kommer in i vald katalog på kameran och kan se bilderna, MEN när jag ska byta katalog på kameran så står den bara o tuggar och kan inte visa några bilder. Använder visserligen Windows vista, men har aldrig haft nåt sånt problem tidigare.

visst skulle jag kunna köpa en kortläsare, ja.. men det ska inte vara ett problem med att koppla sin kamera via usb och kolla på bilderna...

tips? förslag? lösningar? lät windows själv känna igen kameran o installera.. ifs..

/joel

Det är bättre att använda Canons egna program EOS Utility för att hantera bildöverföring. Canons lösning är helt enkelt inte jättesmidig om man kör den direkt i Windows.
 
drivrutinerna är installerade via vista självt. finns inga drivrutiner att tanka från nätet. löste det delvis, men det var inte särskilt praktiskt. har mailat canon supporten för o se om de har nå tips. inte ska man behöva använda canons mjukvara bara för att hantera bilderna...

ska se om jag kan låna en kortläsare från någon, annars kanske det är nå skumt med kortet... jag har iaf lyckats få över alla bilder som jag tagit till datorn.
 
inte ska man behöva använda canons mjukvara bara för att hantera bilderna...

Så har det väl alltid vart med Canon; de gör ingen "mass storage driver" för sina kameror, utan vill att man skall använda EOS Utility eller ptp-läget i stället. Kortläsare är en smidigare lösning så kan man göra som man själv vill i stället.
 
Jag ser inget problem med att köra EOS Utility. "Göra som jag vill" uppfyller det. Jag vill ju föra över bilderna, och det är precis vad det åstadkommer.
 
Jag ser inget problem med att köra EOS Utility. "Göra som jag vill" uppfyller det. Jag vill ju föra över bilderna, och det är precis vad det åstadkommer.

Jamen prima, då har de ju en nöjd kund i alla fall! ;-)

Fast i mitt eget fall innebär "göra som jag vill" inte bara att jag skall kunna föra över bilderna med av tillverkaren vald metod, utan att jag inte skall behöva installera EOS Utility på en dator bara för att jag vill föra över bilder från kameran till den, och dessutom vill jag specifikt kunna använda Utforskaren i Windows för den saken. Om det nu är Windows på datorn vill säga.

Alla andra kameratillverkare som jag känner till låter mig göra det, det är bara Canon som inte vill att man gör på det viset, och därför kör jag med kortläsare i stället.
 
I en del fall har jag fört över bilder till datorer utan EOS Utility, och det har fungerat, det också. Fast jag har bara provat med jpeg då.
 
Nu borde jag väl gå och hämta min Canon och prova, men jag ids inte riktigt då den inte finns i huset, så det här blir på fri hand:

Jag har hört att man skall kunna använda ptp-läget på kameran för att få över bilderna till datorn, och att detta skulle fungera utan att ha Canons program installerade. Jag har inte provat, men tycker spontant inte att det borde fungera. Kan någon verifiera om det ändå är så att det faktiskt fungerar? Utan EOS Utility på datorn! Om det fungerar, vad har jag då för möjligheter att styra var bilderna hamnar? Eller landar de bara i "Mina bilder" eller något i den stilen?

@sarnor: Det är inte codecen det hänger på, den är bara till för att läsa filer på filsystem som datorn redan kan se, men det jag beklagar mig över att minneskortet i en med USB-sladd ansluten Canonkamera inte dyker upp som en vanlig disk i t.ex. Utforskaren så som till exempel ett minneskort monterat i en USB-ansluten kortläsare gör - eller minneskort i alla andra systemkameror utom Canons... Grejen är att detta är ett sedan länge gjort val hos Canon; man vill inte erbjuda en sådan drivrutin och jag kan inte för mitt liv förstå varför, det verkar bara dumt att inte göra det.
 
Verkar som om du har rätt. Jag kopplade in mina kameror (5D och 5D Mk2) till ett nyinstallerat Windows 7 system, bägge enheterna installerades av Windows och det gick att hämta filer från minneskorten. För 5D (Mk1) behövde jag ändra till Print/PTP läget först, för 5D Mk2 saknas detta val (antar att kameran alltid är i Print/PTP läge då).

Testade även min 5D (Mk1) mot ett Vistasystem, även här installerades drivrutinen för kameran av Windows direkt (om kameran är i Print/PTP läget). Dock går det inte att använda Remote Captrure i detta läge, kräver WIA drivrutin från Canon (det var den jag egentligen for efter i mitt förra inlägg). Även för 5D Mk2 fungerade installationen av drivrutinen automatiskt, och både Remote Capture och filöverföring går att använda.

Orkade inte testa mot ett XP system.
 
Jag inser att min till en början rätt oskyldigt menade kommentar har tagit oss lite OT, men jag får väl i alla fall runda av och förklara vad jag menade, för nu har jag också samlat kraft och hämtat min 40D och provat att ansluta den till en laptop som aldrig sett en Canon tidigare. Detta hände:


1: Datorn upptäcker kameran, och installerar en generell drivrutin för den.
2: Guiden "Hämta in bilder från scanner och kamera" startar med vilken jag kan välja ut vilka bilder jag vill föra över till datorn från kameran.

Detta utan att jag installerar någon annan speciell mjukvara som inte Windows (XP Professional SP3 i mitt fall) kunde leta rätt på själv. Gott så, och det stämmer i stort överens med vad sarnor upplevde.


Är då just jag nöjd med det? Nä, hopplös funktion som är till ingen nytta för mig, tveksamt om det ens kan duga som nödlösning, därför att:


1: Jag fick bara över jpg-filerna, inte raw-filerna. Detta kan säkert lösas genom att installera den codec som sarnor nämnde så att Windows förstår att det också faktiskt är bilder. Men det vill jag inte, och för min del behöver Windows inte kunna förstå det, för jag vill kunna föra över filer generellt - inte bara bildfiler som Windows råkar känna igen.

2: De får hopplösa namn! Jag kan visserligen välja förled på namnet, men det vill jag inte heller - de har redan ett namn i kameran och det vill jag ha kvar, inklusive kamerans numrering på bilderna från 0000 till 9999 löpande, och inte ha hundra olika mappar med bilder som numreras från 001 och uppåt varje ny gång jag för över filer.

3: På grund av sättet de förs över till datorn med så ändras tidsstämpeln så som den visas per default i Utforskaren i Windows, och i stället för att visa när bilden togs så visas när den kopierades till datorn. Jag sorterar mina bilder efter tagningsdatum, och ändras tidsstämpeln innebär det att jag måste titta på varje bild separat för att kunna avgöra när den togs, alternativt se till att Windows börjar läsa exif-informationen i varje bild och lägga till en kolumn i Utförskaren som visar tagningsdatumet utifrån det i stället. Vill jag inte heller.


Allt detta slipper jag om jag i stället hade fått en masslagringsenhetsdrivrutin för minneskortet i kameran, då hade jag bara behövt markera, dra och släppa i Utforskaren och filnamn, datum och plats hade fungerat precis som jag vill. Dessutom går det fortare än att behöva gå igenom guiden för varje plats som jag vill kopiera mina olika bilder till.

Men jag gnäller inte, även om det kanske verkar så, jag kör med kortläsare och får därmed göra saken precis som jag själv vill!
 
Vad bra!

Det jag "vill" är slippa pilla med minneskortet in och ut titt och tätt, så jag "vill" ha EOS utility, som gör att jag kan koppla in kameran med en sladd och ett musklick/knapptryck senare är bilderna på väg till datorn. De inställningar jag gjort i EOS utility en gång, från början, gör att de hamnar och heter som jag vill.

Var och en är salig i sin kyrka.
 
Enda rätta

Vad bra!

Det jag "vill" är slippa pilla med minneskortet in och ut titt och tätt, så jag "vill" ha EOS utility, som gör att jag kan koppla in kameran med en sladd och ett musklick/knapptryck senare är bilderna på väg till datorn. De inställningar jag gjort i EOS utility en gång, från början, gör att de hamnar och heter som jag vill.

Var och en är salig i sin kyrka.

Skönt att man inte är ensam på den enda rätta vägen!
Men naturligtvis är även jag för religionsfrihet, och låter därför hedningarna strula med sina kortläsare bäst de vill ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.