Annons

Kan ej byta färg på text i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Hej gott folk. Håller på att knåpa ihop en loggo i photoshop. har en liten bild (logga) i ett lager i photoshop. Sen vill jag ha en text bredvid med mitt namn. Men så fort jag byter färg eller väljer en ärg så ploppar den bara tillbaka till grå. Det går inte byta färg. Testade bara lite enkel att göra en fyrkantig markering och sen fylla den med färghinken. Samma sak då. oavsett vilken färg jag väljer så blir det bara grått.

öppnar jag ett helt nytt fönster däremot och en helt tom sida så är allt som vanligt och jag kan välja vilken färg jag vill.
Det verkar som att det är min lilla bild/logga som ställer till av någon anledning.

någon som kan hjälpa mig?

Har du valt gråskala i inställningarna när du skapade ett nytt dokument?

Det låter så i mina öron i alla fall!

nej inte medvetet i alla fall. brukar inte ändra något där när jag skapar något nytt.
men jag löste det istället genom att göra ett nytt lager och sen skriva texten först, sen lägga in bilden. istället för att göra tvärtom.

slänger in en fråga till när jag ändå håller på :)

Jag vill spara med genomskinlig bakgrund men får inte till det.
Läste på någon guide att man skulle spara som gif då. Problemet är bara att jag ska ha den som vattenstämpel i lightroom och man verkar tydligen inte kunna öppna gifbilder som vattenstämpel.

Så jag undrar om man kan göra en genomskinlig bakgrund och sen spara som jpg på något sätt?

Bilden/loggan är redan klar så det vore bra om jag kunde ändra det nu i efterhand så jag slipper göra om allt.

Nja, sparar du den som jpg blir bakgrunden alltid vit även om den är transparent (genomskinlig) när du jobbar med den.

PSD låter ju alla lager vara kvar och således en genomskinlig bakrund. Har även för mig PNG går bra i samma syfte, men den blir mer lik jpg och slår ihop allt till ett lager men behåller just transparensen.

nej inte medvetet i alla fall. brukar inte ändra något där när jag skapar något nytt.
men jag löste det istället genom att göra ett nytt lager och sen skriva texten först, sen lägga in bilden. istället för att göra tvärtom.

slänger in en fråga till när jag ändå håller på :)

Jag vill spara med genomskinlig bakgrund men får inte till det.
Läste på någon guide att man skulle spara som gif då. Problemet är bara att jag ska ha den som vattenstämpel i lightroom och man verkar tydligen inte kunna öppna gifbilder som vattenstämpel.

Så jag undrar om man kan göra en genomskinlig bakgrund och sen spara som jpg på något sätt?

Bilden/loggan är redan klar så det vore bra om jag kunde ändra det nu i efterhand så jag slipper göra om allt.

Sparar du i PNG så funkar det.

Bilden du använder bredvid ditt namn vad är det för sort? GIF, JPG eller annat?

Varför jag frågar beror på att om du öppnar t.ex. en gif bil och sen ska skriva text så kan bilden styra vilket färg det blir på texten då oftast grå. Ett sätt att komma förbi detta är att kolla bildens storlek.

Öppna ett nytt dokument i bildens storlek eller större och kolla att det blir rätt så att du får RGB och inte gråskalor.

Sedan kopiera bilden och klistra in det i det nya dokumentet. Här ser du om du har färg eller gråskala i det nya dokumentet:

ARKIV > NYTT

Bilagor

• ScreenShot002.jpg
    ScreenShot002.jpg
    28.7 KB · Visningar: 599
får det inte att funka ändå med PNG. men jag tror det har med att göra att jag gjorde först loggan i ett fönster. Sen gjorde jag bara en markering runt den och sen kopierade jag. Ssen klistrade in i ett nytt fönster ihop med text. Då kanske det blir en extra bakgrund eller liknande.

Är dålig på photoshop så jag vet ju inte vad jag själv gör så det är svårt att förklara också :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto