Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan detta vara något: Philips Brilliance BDM3270QP?

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Idag har jag två stationära datorer, en Win7 och en XP. Den senare använder jag mest för utskrifter. Win7 använder jag, mellan tummen och pekfingret, till bildbehandling (LR6) till 60%, enkel surf (bevakning av forum mest) till 30% och Office till 10%.

Till dessa har jag två gamla tjockmonitorer som jag hoppats skulle gå sönder och motivera nyköp men de verkar tugga på i det oändliga.

Jag har börjat fundera på ny skärm och lockas av Philips Brilliance BDM3270QP på 32" som har funktionen Bild i Bild. Jag skulle då kunna kör Win7 i fullskärm och de relativt korta stunder med XP i ett separat fönster.

Någon här som har erfarenhet av denna skärm? Är den värd priset och värd att arbeta med bildbehandling i för en amatör? Några förslag på alternativa skärmar?

Idag har jag två stationära datorer, en Win7 och en XP. Den senare använder jag mest för utskrifter. Win7 använder jag, mellan tummen och pekfingret, till bildbehandling (LR6) till 60%, enkel surf (bevakning av forum mest) till 30% och Office till 10%.

Till dessa har jag två gamla tjockmonitorer som jag hoppats skulle gå sönder och motivera nyköp men de verkar tugga på i det oändliga.

Jag har börjat fundera på ny skärm och lockas av Philips Brilliance BDM3270QP på 32" som har funktionen Bild i Bild. Jag skulle då kunna kör Win7 i fullskärm och de relativt korta stunder med XP i ett separat fönster.

Någon här som har erfarenhet av denna skärm? Är den värd priset och värd att arbeta med bildbehandling i för en amatör? Några förslag på alternativa skärmar?

http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/philips-bdm3270qp-p26853/test.html

Tänk på att skärmen klarar 2560 x 1440 pixels och om du ska utnyttja detta, har bildskärmskort som kan hantera en sådan skärm.

Wow - en gammal tjockmonitor på en Windows 7 maskin - det är nog rätt ovanligt! :) Förstår att du vill byta!

Jag har ingen aning om hur Philips bild-i-bild funktion fungerar - låter lite udda att man skulle ha två datorer kopplade till samma skärm samtidigt och visa båda bilderna. Då måste du ju ändå hoppa mellan tangentbord och mus. Eller?

Kan du inte flytta över skrivaren till Windows 7 datorn och kasta bort XP-datorn?

Om inte det funkar (kanske saknas drivrutiner?), ja då skulle jag nog hellre se till att köra XP-datorn helt utan skärm, tangentbord och mus och använda fjärrskrivbordet från Win 7 och köra XP-datorn i ett fönster på Win7 datorn. Om det bara är utskrifter du skall fixa med borde det fungera utan problem.

PS. Skärmen du länkar till har 2560 x 1440, dvs 16:9 förhållande. Själv kör jag en 30" skärm med 2560 x 1600, dvs 16:10. Jag tycker det är att föredra om man tänker bildbehandling och Lightroom.

Skärm

Hej,

Jag köpte en sån skärm för 2 veckor sedan.

Vilket nöje att arbeta på den vad man än gör. Då kommer jag ändå från en 26" 1920x1200 skärm.
Har man plats på skrivbordet är 32" värd varenda krona.
Utmärkta betraktningsvinklar, fina färger, ljusstark. Ingen lag ens i enklare spel.

Men som nån skrev tidigare, du måste driva den med ett grafikkort som klarar 2560x1440.
Och kör du DVI måste det vara med dubbellänk. HDMI går naturligtvis också utmärkt.

Har man en gång suttit vid en 32" skärm har jag svårt att tro att man vill tillbaka ens till 27".

Lycka till med skärmvalet!

Mikael

Är du medveten om att XP har slutat supportas för vanliga användare och det kommer även ske med Windows 7 den 13 Jan.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/lifecycle

Du kommer få mer och mer problem med drivrutiner och saker som inte fungerar. Så du bör fundera på en uppgradering av datorerna.

Jag är fullt medveten om XPs avsaknad av support men eftersom den fungerar och jag inte lägger till nya enheter är detta inget problem. Problemet är nya Windows som inte supportar gamla program, alltså måste jag ha kvar min XP och 7 så länge det går.

Tack för tipset om DVI och dubbellänk. Det är lätt att missa en sådan detalj.

Vilket program är det du använder på XP-datorn som inte funkar på Windows 7?

Bara nyfiken.

Är du medveten om att XP har slutat supportas för vanliga användare och det kommer även ske med Windows 7 den 13 Jan.

Det är väl lite missvisande information? Din kommentar ger intrycket av att Windows 7 i nästa vecka kommer vara lika dött som XP är idag, men så är inte fallet.

För Windows 7 så kommer det väl att fortsätta komma uppdateringar efter den 13/1? Operativsystemet är vid liv än och det säljs förinstallerat på nya datorer fortfarande. Jag tror Windows 7 är ett vettigt alternativ några år till.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto