Annons

Kan detta vara damm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag har precis köpt ett begagnat 70-200 2,8 IS och jag blev riktigt imponerad när jag t.o.m. såg svett/vattendroppar på bilder av närkamper i grabbarnas fotbollsmatcher. Vilken skärpa(!) tänkte jag. Efter lite granskande kom jag fram till att det är nog inte är droppar man ser. På vissa bilder syns dessa prickar trots att det varken är svett eller vatten inblandat. Det skumma är att jag ser endast prickarna vid utzoomat till ca 90mm. Vid full zoom (200mm) förekommer det aldrig. Det är inte heller alltid det förekommer vid utzoomat, bara vid enstaka bilder. Jag ser det heller aldrig med någon annan optik. Kan det vara damm i linsen? Varför syns det bara vid en viss brännvidd? Kan det vara motljusberoende? Jag bifogar två exempelbilder, hela samt 100% utsnitt.
 

Bilagor

  • jac_hela.jpg
    jac_hela.jpg
    82.6 KB · Visningar: 681
  • jac_100_utsnitt.jpg
    jac_100_utsnitt.jpg
    50.7 KB · Visningar: 682
  • wil_hela.jpg
    wil_hela.jpg
    95 KB · Visningar: 679
  • wil_100_utsnitt.jpg
    wil_100_utsnitt.jpg
    50.6 KB · Visningar: 680
Det är inte så enkelt att det är mygg eller flugor??
Det är ju svårt att bedöma från en "actionbild"

Testa att fota mot en enfärgad yta, gärna en helsvart och en helvit.
Är det ett "systemfel" så uppstår damm/partiklar på samma ställe.

/Peter
 
Ohyra. Killen på bild 1 verkar inte ha bytt kallingar på ett tag (bananflugor) och killen på bild 2 borde tvätta håret lite oftare ;-)
 
Växla snabbt mellan två bilder där pluttarna syns tydligt.....

Sitter inte fläckarna på samma ställe, borde det inte vara något annat än olyckligt belyst ohyra.

Mvh/Crille
 
Vid sista bilden så var jag väldigt nära och t.o.m. inne på plan bitvis. Jag har svårt att tro att det är ohyra men jag är inte säker. Jag har granskat objektivet och det var en hel del damm i "foten" närmas sensorn men det kanske inte kan synas på bilderna ändå, eller? Jag ska försöka ta lite referensbilder mot enfärgad bakgrund när jag hinner med det. Tack för alla tips!
 
Jag gissar på att det är vatten från gräset som sparkas upp av de om en plastboll krigandes ungdomarna.
 
Nja, vatten tror jag inte på. Jag har fler bilder där det inte är någon action alls, men prickarna finns där ändå. Nu är det inte så många bilder det framträder på och jag har inte lyckats reproducera felet så det kanske är något utanför kameran trots allt...
 
Är det inte konstgräs de spelar på då? Isf är det säkert granulatet(typ gummikulor) från konstgräset som syns.
 
Det som är konstigt, tycker jag, är att prickarna inte syns i skärpeplanet utan bara i delar av bilderna som inte är i fokus.

Olle
 
Första bilden är konstgräs, andra bilden är "riktigt" gräs. Jag har granskat ett par bilder till med följande teori. På en bild med kort skärpedjup utan "action" så förekommer prickarna utspridda i hela bilden. Det är dock väldigt varierande skärpa på dom. Det verkar som "prickarna" finns utspridda på djupet i bilden också och det talar ju för att det är något som flyger av sig själv och inte sitter i kameran eller på linsen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.