ANNONS
Annons

Kan det här stämma? (ShakeReduction)

Produkter
(logga in för att koppla)

aros_axa

Aktiv medlem
Har varit ute och fotat idag men är inte riktigt nöjd med SR. Kom hem och testade lite olika inställningar samt "miljöer".

Kom fram till detta:
K100D m kitobjektiv.

Inomhus, endast solljus utifrån genom fönster.
Brännvidd: 18 mm
F 4,5
Tid: 1/15
ISO 200

Med SR blev det klockren bild. Utan SR suddigt.

Stod på balkongen, hustak, andra sidan gatan, soligt.
Brännvidd: 55 mm
F 5,6
Tid: 1/250
ISO 200

Här blev kortet utan SR mycket bättre (?) dvs skarpt. Med SR=suddigt.

Nu tror jag inte det är tillfälligheter. Har testat ganska mycket för att lära mig kameran och erfarenheten hittills är att SR funkar dåligt med snabbare exponeringstider.

Med blixt (inomhus) spelar det i stort sett ingen roll.

Brukar det bli så för er?

när det gäller dom små skakningarna som darr mm,så kan skillnaden vara minimal.
däremot om du riktigt står och ruskar i kameran så ser du att Sr funkar.

Hehe, har inte testat att ruska kameran...än.

När jag testat har jag gjort det stående, handhållen och försökt undvika skak oavsett SR på/av.

Men det verkar ju som om SR motverkar skakningarna vid "normala" slutartider.

såg en video där en maskin skakade k20d i en rörelse ca2-3cm upp och ner,och så bilden kopplad till en större lcd skärm och det lustigt att se att bliden är helt stilla...
nu har visserligen k100 en lite svagare Sr funktion.

Lothar Marunga skrev:
Väntade du till lampan tändes?

lm

Japp.

Nu är det ju inte så att jag förväntar mig att SR alltid ska funka perfekt men det är lite konstigt att den inte riktigt är bra på lite snabbare slutartid (första inlägget, utomhus).

Men meningen med SR är väl att den skall vara en hjälp vid långa slutartider?
Vid normala slutartider behövs den väl inte. Bl.a. skall den inte användas i samband med stativ.
Egentligen är jag dålig på detta, men jag har lärt mig att leva med SR. Å andra sidan tar jag alltid flera bilder och antingen jag använder SR eller inte får jag alltid olika nivåer på rörelseoskärpa. Och det har jag märkt hänger ihop med hur koncentrerad jag är när bilden tas.

lm

Kan bara säga att det verkar mycket märkligt. Jag har själv inte sett några nackdelar med SR igång på kortare tider, men det kanske är dags för en omgång tester till...

Min erfarenhet vad det gäller SR är att om den är påslagen när man t.ex använder stativ eller har stabilitet vid handhållet, kan det ge denna, d.v.s motsatt effekt.

/ E

Innan SR fanns, så använde man formeln slutartid = den som är närmast vald brännvidd, som ett minimumvärde. Dvs med 50 objektiv = 1/60 slutartid, och så vidare.

I fallet APS-C är det slutartid = 1,5 x brännvidd.

SR systemet finns till för att ge extra marginal under den slutartiden, så att man kan understiga den med ett par - tre EV steg (på en K100D) och få liknande skakresultat som om man körde på snabbare slutartid utan SR.

Det här innebär också att vid slutartider som är snabbare än slutartid = 1,5 x brännvidd - så är SR systemet inte lika effektivt och i vissa fall även kan ge sämre resultat än med SR avslaget. Den övre rekommenderade gränsen för SR är 1/500 sekund.

För 55 brännvidd är det slutartid 1/90 som är riktvärdet.

K10D och K20D har snabbare SR system, så de är absolut inte lika känsliga för detta - men fenomenet kan förekomma även där. (även om min egen erfarenhet av min K10D är att den blir något sämre först över just 1/500, men jag har inte gjort några utförliga tester på detta).

För bäst resultat med K100D bör man köra med CR-V3 batterier, då AA batterier (även uppladdningsbara) försämrar kamerans prestanda något (märks tydligast på autofokusen, men gäller även SR systemet).

Senast ändrad:
Menar du suddigt när du skriver suddigt eller menar du suddigare? Rent logiskt borde det vara så att med långa slutartider blir bilder med SR bäst. Med riktigt korta slutartider borde både typerna bli bra möjligen med en anings fördel för bilder utan SR. Varför? Därför att för att kompensera skakningarna måste sensorn röra sig riktigt snabbt. I teorin befinner sig sensorn alltid på rätt plats i verkligheten finns det givetvis ett litet fel. Det felet är mycket litet. Så om man jämför en mycket suddigt bild utan SR med en med SR så är det tyligt vilken som är bäst (alltså här lång slutartid). Om man däremot tar en bild där slutartiden är så kort att bilden blivit skarp även utan SR så finns det en risk att det lilla felet gör att bilden med SR blir aningen sämre. Inte sämre än SR bilden med lång slutartid givetvis, men aningens aningens sämre än bilden utan SR och riktigt kort slutartid. Men skulle inte tro man kan se någon skillnad om man inte studerar på pixelnivå.

Jo, och det är även relaterat till hur mycket skak som man producerar när man håller kameran - och detta är ju helt individuellt. Ju stadigare hand - desto mindre skillnad kring den lägre gränsen för skakfri slutartid, och i vissa fall kan det även slå över till att med SR blir det något något sämre än utan.

Just 1/250, som i fallet här, är ju bara ett EV steg under 1/500 som Pentax säger är gränsen för systemet.

Ok, men det verkar som om fler känner till problemet. Var lite orolig att SR skulle vara sönder.

Det är ju sant som ni säger, finns ju ingen mening att använda SR vid tillräckligt snabba tider.

Sedan kan det ju vara att min handskakningsfrekvens motverkar SRs arbete. :)

Angående batterier så kör jag med uppladdningbara AA. Men jag har inte märkt att det skulle påverka SR. Har kört med 1 "batteristapel" kvar inomhus med SR på längre slutartider och det har funkat bra.

Jag tycker det vore märkligt om SR försämmrar en bild vid kortare tider. Om så vore fallet borde Pentax tekniker känna till detta och därmed låta kameran automatiskt minska effekten från SR vid tider när den börjar bli kontraproduktiv.

Gimbal skrev:
Jag tycker det vore märkligt om SR försämmrar en bild vid kortare tider. Om så vore fallet borde Pentax tekniker känna till detta och därmed låta kameran automatiskt minska effekten från SR vid tider när den börjar bli kontraproduktiv.

K100D har det långsammaste SR systemet av alla Pentax hus med SR, så därför är detta fenomen tydligast på den. De andra har kraftigare magneter och därmed är de snabbare, plus att de har bättre styrkretsar och algoritmer. Så för en K10D, exempelvis, så är det här inte alls lika påtagligt som fenomen. Snabbast SR system har K20D, därför att den har en sensor som väger mindre än Sony sensorerna i övriga Pentax DSLR's. I och med att den väger mindre så kan SR-systemet kompensera snabbare.

Dock har alla en övre gräns på 1/500, står i handboken. Visst, det vore enkelt för Pentax att lägga in någon form av varning i systemet när gränsen nås, eller helt enkelt koppla ur SR automatiskt vid tider snabbare än 1/500.

FotoZ skrev:
K100D har det långsammaste SR systemet av alla Pentax hus med SR, så därför är detta fenomen tydligast på den. De andra har kraftigare magneter och därmed är de snabbare, plus att de har bättre styrkretsar och algoritmer. Så för en K10D, exempelvis, så är det här inte alls lika påtagligt som fenomen. Snabbast SR system har K20D, därför att den har en sensor som väger mindre än Sony sensorerna i övriga Pentax DSLR's. I och med att den väger mindre så kan SR-systemet kompensera snabbare.

Dock har alla en övre gräns på 1/500, står i handboken. Visst, det vore enkelt för Pentax att lägga in någon form av varning i systemet när gränsen nås, eller helt enkelt koppla ur SR automatiskt vid tider snabbare än 1/500.

Dock verkar det som om K100Ds ligger runt 1/200.
Iallafall för mig.

Jo, men det är ju för att med 55 brännvidd så är ju skakgränsen 1/90. Dvs, snabbare än 1/90 så behövs ingen skakreducering. Som jag skrev, meningen med SR systemet är att ge samma resultat med SR inkopplat som med SR urkopplat, fast på 2-3 EV steg lägre.

I fallet 55 objektivet så innebär det att SR påslaget ska på slutartider 1/45 och 1/30 ge likvärdigt resultat som med SR avslaget på 1/90.

1/250 är 1 1/2 EV steg snabbare än skakgränsen för brännvidd 55. Ju mer längre ifrån skakgränsen du kommer, alltså ju kortare slutartider du har från skakgränsen, desto sämre effekt på SR systemet - och det kan också bli sämre med SR påslaget jämfört med SR avslaget. Särskilt just på K100D.

Den övre gränsen för SR-systemet är 1/500, oavsett objektiv. Detta innebär att SR systemet har begränsning när man handhåller superstora telen som har skakgränser på två EV steg över 1/500 (nu talar vi skakgräns på 1/2000, för SR-systemet kompenserar ju 2-3 EV steg under skakgränsen, upp till 4 steg i K20D och K10D).

Å andra sidan kan det ju ifrågasättas om man verkligen handhåller objektiv på brännvidder 800 eller mer. :)

Om bilderna är dåliga med SR påslaget så skulle jag tro något är fel. Om det är så att SR-bilder är aningen oskarpare på pixelnivå än bilder utan SR (vid korta tider) skulle jag inte oroa mig.

quarc skrev:
Om bilderna är dåliga med SR påslaget så skulle jag tro något är fel. Om det är så att SR-bilder är aningen oskarpare på pixelnivå än bilder utan SR (vid korta tider) skulle jag inte oroa mig.

Nja, bilderna blir ju ibland aningen oskarpa och ibland tydligt dåliga vid korta tider.
Som om SR anstränger sig men misslyckas.

Det märkliga, om det är fel på SR, är att den lyckas på långa tider inomhus.

Får testa lite till, annars blir det att gå tillbaka till butiken.

Det är fullkomligt normalt att SR systemet presterar sämre när med slutartider snabbare än skakgränsen (= 1,5 x brännvidd) i slutartid för den använda brännvidden, jämfört med längre slutartider än skakgränsen. Och på K100D är det tydligare än på andra DSLR's från Pentax eftersom K100D har ett långsammare SR-system än de andra.

Det är alltså inte frågan om korta tider i sig, utan de måste ses i relation till den använda brännvidden.

Får du mer skakoskärpa med SR på jämfört med av även när du använder teleobjektiv på minst 200 vid 1/250, exempelvis om du provar ett 300 objektiv vid 1/250?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar