Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraval

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmyk

Aktiv medlem
Hej. Vad skulle Du välja för allroundfoto djur/natur;
Pentax ist DL med max 3200 ISO (har gamla objektiv upp till 500 brännvid) eller Fuji FinePix 9500 fast zoom 28-300 och max 1600 ISO?

Pentaxen ALLA gånger. Bra kamera och om du har gammal optik är det guld värt, men största fördelen är såklart hastigheten på kameran och den större sensorn som kommer ge dig betydligt större utrymme att experimentera.

Du får MYCKET mindre brus på höga ISO-tal. Jag kollade på bildern från Fujin som var tagna med ISO 800 och de såg värre ut än de jag tar med min istDS på ISO 1600. En annan fördel är att du också kan få mycket kortade skärpedjup med en större sensor. Ibland är det av ondo kanske men oftast är det bra att kunna välja var fokus i bilden ska ligga. De mindre sensorer som sitter i ex Fujin ger ett betydligt större djup och sämre möjlighet att isolera enskilda objekt i bilden.

Som naturfotograf kommer du också uppskatta den mycket kortare slutarfördröjningen också. Digitala systemkameror är helt överlägsna där.

Om bildkvalitét och snabbhet är viktigare än storlek/tyngd (man tar ju alltid med sig mer än ett objektiv :) så finns det inget att tveka på. DL funkar superbra med äldre Pentax-objektiv.

Tack Daniel. Det får bli Pentaxen till våren, har några analoga tidigare. Otroligt smidiga och trevliga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar