Annons

Kameraväskor till Olympus dSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Ju större och tyngre en kamera med objektiv är, desto viktigare blir det att fundera på hur man bär med sig utrustningen. Till en kameraförsedd mobiltelefon eller en kompaktkamera av det mindre formatet, behöver man knappast fundera på något tillbehör. Däremot till en dSLR, så blir det snart mer prylar än vad som behändigt låter sig transporteras med i en plastkasse. Populära är därför ryggsäckar, såsom t.ex. CompuTrekker AW, eller axelväskor, såsom t.ex. Lowepro Stealth Reporter 200 AW, vilka båda rymmer en väl så avancerad utrustning.

En typ av väskor som jag tycker fungerar utmärkt, är LowePro's modellserie TopLoad. Fördelen med dessa är att de även går att hänga i en bröstsele, så att de inte stör användningen av en större ryggsäck på t.ex. dagsturer. Jag har två modeller, som jag alternerar emellan: TLZ Mini och TLZ 2. Bröstselen flyttar jag mellan dessa två väskor, varav den mindre passar till kameran med standardzoomen, medan den större väskan behövs med telezoomen påmonterad. Jag brukar även ta bort kameraremmen, så en kamerarem med snabbbfäste rekommenderas, t.ex. LowePro Speedster.

Min gamla E-300 är en ganska stor och tung kamera, så till de nuvarande E-500 och E-400 samt till de kommande E-410 & E-510, så kan man förmodligen pruta lite på storlekarna hos dessa väsktyper. Till dessa nya kameror, har även ett matchande utbud av kompakta objektiv presenterats.

Undrar just vilka övriga alternativ till kameraväskor som Fotosidans medlemmar använder?

Ref:
 
Hej!

Jag har en Slingshot 100. Jag gillar den, bekväm att bära och enkel att plocka ut kameran ur, man bara svänger fram väskan under armen och tar ur kameran från sidan. Men nu börjar jag få så pass med prylar att jag inte får plats med riktigt allt. Jag får välja lite innan jag går ut, för jag tror inte jag vill släpa på en större väska.

Den funkar bra både på promenad och cykeltur. En nackdel är att den kan bli lite väl varm på ryggen efter ett tag.

Inbyggt regnskydd som man kan trä över hela väskan.


:)

Robert
 

Bilagor

  • p4161975.jpg
    p4161975.jpg
    34.1 KB · Visningar: 860
Uppgradering till en Slingshot?

Jolly Bob skrev:
Jag har en Slingshot 100. Jag gillar den, bekväm att bära och enkel att plocka ut kameran ur, man bara svänger fram väskan under armen och tar ur kameran från sidan...
Slingshot verkar ju vara steget uppåt från en som idag använder TopLoad, men som vanligt behövs nog lite disciplin, för att inte ta med för mycket prylar, även om den som synes av bilderna rymmer en hel del...

Tack för tipset med illustrerande bilder.
 
Jag kommer ihåg hur snurrigt det var när jag själv skulle köpa väska, så jag tänkte att det kanske underlättar med ett par bilder för någon annan som är i valet och kvalet . . .

:)

R
 
Jag har en LowePro Nova 3. En utmärkt axelremsväska, även om det hade varit skönt med en riktig ryggsäck ibland, då det är för mycket grejer nerpackat. Den rymmer lätt en E-1 med obejktiven, 14-54mm, 50-200mm, 35mm macro, en FL-36, plus lite annats smått och gott.

Jag brukar ha 14-54mm eller 35mm monterat på huset, men även E-1 med 50-200mm monterat kan jag ha i väskan. Dock är det väldigt tajt och väskan är väl inte riktigt byggd för det, men det går :)
 
LowePro Nova 3

seb80 skrev:
Jag har en LowePro Nova 3. En utmärkt axelremsväska, även om det hade varit skönt med en riktig ryggsäck ibland, då det är för mycket grejer nerpackat. Den rymmer lätt en E-1 med obejktiven, 14-54mm, 50-200mm, 35mm macro, en FL-36, plus lite annats smått och gott...
Kamerahus med telezoomen 50-200mm är en måttstock, som om jag minns rätt, beroende på kamerahus, kräver minst ca 23cm väskdjup för att få plats med både filter och objektivlock. Jag kikade länge på Nova 3 som en favorit, men fick händelsevis köpa en begagnad Stealth Reporter 200 AW av en kompis som bytte till ett mer utrymmekrävande DX-system. Nova 3 ser dock ut att bli lite tajt med telezoomen på, som du skriver, men LowePro's material i väskorna kan ju flexa lite i storlek.
 
Re: LowePro Nova 3

Sundvisson skrev:
Kamerahus med telezoomen 50-200mm är en måttstock, som om jag minns rätt, beroende på kamerahus, kräver minst ca 23cm väskdjup för att få plats med både filter och objektivlock. Jag kikade länge på Nova 3 som en favorit, men fick händelsevis köpa en begagnad Stealth Reporter 200 AW av en kompis som bytte till ett mer utrymmekrävande DX-system. Nova 3 ser dock ut att bli lite tajt med telezoomen på, som du skriver, men LowePro's material i väskorna kan ju flexa lite i storlek.

Ja, den ska ju egentligen inte passa, men som du nämner flexar materialet lite. Men det är ju inte helt optimalt, och har jag filter på så går det knappt.

Hade en LowePro Nova 1 innan när jag hade en E-500 med 2 objektiv, och den var verkligen liten och smidigt, men efter uppgradering av objektiv o hus så fick det bli en större väska.
 
LowePro TopLoader Zoom Mini & TLZ2,

bäres antingen med axelrem eller med bröstsele.

Jag fick nyligen en fråga om TLZ2, huruvida den kan rymma en E-510, batterigrepp, normalzoom och kit-telezoomen.

Nu har jag inte någon E-510 med batterigrepp, men min bedömning efter att ha provat med min E-400 enligt bilderna, så kan det gå förutsatt att ditt batterigrepp är tunnare än det som hör till min E-3. Själva väskan flexar också en aning. Alternativt kan du behöva ta loss batterigreppet och placera det i frontfickan. Kit-telezoomen ryms ledigt i botten på godtycklig ledd (x/y) med väskans tillhörande vadderingslapp ovanpå.

Jag köpte TLZ2 enbart för att kunna montera på 50-200mm på gamla E-300. Den rymmer även dito glugg på en E-3, men på håret då den är så hög pga. sin stora sökare.

• Bild 1: TLZ Mini & Chest Harness & E-400 & 11-54mm
• Bild 2: TLZ2 & E-3 & 50-200mm
• Bild 3: TLZ2 & 40-150mm
• Bild 4: TLZ2 & 40-150mm & E-400 & 11-54mm
• Bild 5: TLZ Mini & TLZ2
 

Bilagor

  • P3129770s400.jpg
    P3129770s400.jpg
    32.2 KB · Visningar: 656
  • P3129771s400.jpg
    P3129771s400.jpg
    31.5 KB · Visningar: 638
  • P3129772s400.jpg
    P3129772s400.jpg
    42.5 KB · Visningar: 642
  • P3129774s400.jpg
    P3129774s400.jpg
    52.3 KB · Visningar: 632
  • P3129775s400.jpg
    P3129775s400.jpg
    30.4 KB · Visningar: 624
LowePro Top Load zoom toploader 75 AW

Använder LowePro Top Load zoom toploader 75 AW för E-3 inkl battegrigrepp, konv1.4 + objektivet 50-200 fullt monterat o klart. Passar perfekt o får plats i MC'ns toppbox (madrasserad) inkl vattenflaska, inför en fågelfoto-trip i Skåne. Bröstselen använder jag som ryggsele, lite obekvämt, men inte i vägen trots vattenflaskan i (kameran i handen o skjutklar).

För övrigt använder jag Lowepro minitrekker AW, kameran även då fullmonterad. ryggsäcken innehåller då kaffetermos (i plåt) + mackor.
:)

/Arne
 
Re: LowePro toploader 75 AW

Så du har den största och väderskyddade modellen i TopLoader-serien! Det är nog denna typ av väska som funkar bäst, när man har ett 200mm tele & konverter och inte vill ha den nedpackad. Fast det blir nog tungt med batterigreppet också, så jag förstår att den hamnar i topp-boxen.

Jag har en liknande ryggsäck, Computrecker AW, men min senaste laptop har för stor skärm, så jag kan inte dra igen blixtlåset... Annars, så är ryggsäcken utmärkt vid transporter, fast inte på hojen. Den är nog för stor för topp-boxen tror jag.
 
Minitrekker AW

Minitrekkern jag har, får precis plats i toppboxen, men då är det ju utan laptop.

F n har jag ingen nytta av laptop-möjlighet, kanske när man är ute o semestrar o vill kolla in bilderna så fort som möjligt.
Men det blir i så fall en senare fråga.


/Arne
 
Ryggsäckar till mina Olympus kameror

Ibland räcker inte en TLZ-väska till för den utrustning man önskar ta med, så en ryggsäck är snäppet uppåt på skalan för transport/förvaring.

Jag har idag tre ryggsäckar införskaffade speciellt med tanke på foto:

  1. Lowepro CompuTrekker-AW
  2. Olympus E-System Pro Backpack
  3. Haglöfs Tight evo medium
Olympus ryggsäck var en julgåva till early adopters av E-3. Den är rymlig, har väderskyddade blixtlås för bl.a. datorfacket och en stadig bottenplatta. Jag ska erkänna att jag inte har använt denna ryggsäck ännu, och att den för tillfället är tillbakastoppad i transportförpackningen den kom i. (Borde nog försöka sälja den.)

Lowepro-säcken däremot är den jag har använt alltsedan jag skaffade min förta DSLR, E-300. Ypperlig till förvaring av fotoutrustningen, samt lätt att samlad ta med på olika resor. CompuTrekker är den jag tar med på flyget också. Den är väderskyddad och har ett inbyggt överdragskapell.

Tyvärr ryms inte min nuvarande 15.4" widescreen notebook i Olympus ryggsäck (max 15") men knappt i min Loewepro (CompuTrekker-AW finns visserligen i en störe PLUS-modell som tar större portabla datorer.) Min nästa bärbara laptop får gärna vara en storlek mindre, kanske dags att börja med en Apple MacBook på 13"?

Datorfacket var också en av anledningarna till att jag funderade på ytterligare en ryggsäck. Råkade prova en ryggsäck från Haglöfs, vilken genast satt perfekt, så den köpte jag på impuls. Passformen är det bästa jag provat i denna storlek, samt att jag kan antingen få plats med den bärbara datorn, eller ta med en E-3'a med ett extra objektiv. Ryggsäckens smidighet gör att jag kan ta den med på ryggen vid en tur på cykeln eller en tur på skidor. Ryggsäcken är inte särskilt djup, så det kan i undantagsfall gå att behålla den på även i sittliften i skidbacken.

Inspirerad av Elassons inlägg ovan, om att hans Mini Trekker AW får plats i topp-boxen på hans motorcykel, så skyndade jag mig att prova också. (Jag har samma modell av packväskor till min hoj.) Mycket riktigt får även min CompuTrekker AW plats, eftersom vid en ytlig koll det enda som verkar skilja dessa åt är just det extra facket för datorn hos den senare. Jag provade även med Olympus ryggsäcken, vilken nätt och jämnt får plats i topp-boxen, då den ryggsäcken är bredare.
 
Senast ändrad:
Lowepro CompuTrekker-AW

1-2 SLRs and 4-6 lenses (80-200mm f/2.8) or compact medium format system; large notebook computer; accessories

• Size(Interior): 28 X 12.5 X 38 cm
• Size(Exterior): 34 X 21.6 X 45 cm
• Notebook Compartment Inner Dimensions: 30.5 X 4 X 38 cm
• Weight: 1.54kg

Ref:
 

Bilagor

  • Lowepro_CompuTrekkerAW.gif
    Lowepro_CompuTrekkerAW.gif
    80.7 KB · Visningar: 332
Olympus - Ryggsäck för utrustning i E-Systemet

• Väderskyddad design
• Snabb åtkomst till kameran
• Fack för bärbar dator
• Mjuk stoppning
• Fickor och fack för vattenflaskor eller annan utrustning

Den robusta ryggsäcken för E-Systemet är gjord i hållbart nylon, för väderskyddad transport och förvaring. Den är skräddarsydd för alla professionella fotografer som enkelt vill kunna ta med sig all kamerautrustning, samt sin bärbara dator. Flera av facken är juserbara för att anpassas efter ett särskilt objektiv eller kamerahus, och även de minsta facken är lätt åtkomliga och ges en bra översyn. Alla blixtlås är väderskyddade, bottenplattan är extra stark och stoppningen är mjuk för att ge bra skydd åt det ömtåliga innehållet.

Ryggsäcken kan hålla: 1 D SLR-kamerahus, 4-5 objektiv, blixtsystem, 15'' bärbar dator, stativ, vattenflaska, mobiltelefon samt ytterligare tillbehör såsom minneskort.

• Mått: 41x32x15cm (innermått), 46x36x20 (yttermått).

Ref:
 

Bilagor

  • Olympus_Lowepro.gif
    Olympus_Lowepro.gif
    69.1 KB · Visningar: 338
Haglöfs TIGHT EVO MEDIUM

Toppmodellen i Haglöfs Tight-program. En mycket mångsidig allroundsäck, med features som gör den till en utmärkt säck för t ex ski-touring
• Turtle Shield Technology med 3D ryggsköld ger perfekt passform och kontroll
• Droppformade front- och sidoplan ger låg tyngdpunkt
• Möjlighet att bära skidor vertikalt eller diagonalt
• Profilerade bärremmar
• Elastiskt höftbälte som antingen kan stoppas in eller tas av helt
• Bröstrem med integrerad visselpipa
• Separat ytterficka med vattenresistent blixtlås för glasögon etc
• En innerficka och en ytterficka
• Två avtagbara isyxfästen
• Kraftig, styv frontpanel med elastiskt cordsystem ger goda fästmöjligheter för ytterligare utrustning
• Förberedd för vätskesystem
• Elastiskt, avtagbart höftbälte.
• Vikt: ca 1,10 kg
• Storlek: ca 25 liter
Pris: 800 sek

Ref:
 

Bilagor

  • Haglofs_evo_tight.jpg
    Haglofs_evo_tight.jpg
    10.1 KB · Visningar: 383
Topload zoom 2 är inhandlad och normalzoom, telezoom + hus och batterigrepp (kan nog krångla ner en blixt också om det behövs) passar perfekt. Väldigt bra när man inte vill släppa med sig hela utrustningen.

Tack för hjälpen!
 
Crumpler, The Royal Court

Jag använder en Crumpler till vardags. Den har vadderade utrymmen för kamerautrustning och laptop. I kamerafacket får jag rum med en E-1 samt två objektiv (jag har inget objektiv som är större än Olympus 14-54mm). Om jag ska ut på fototur är det inga problem att ha med sig ett extra kamerahus och objektiv i väskans diverse-fack.

Här finns fler bilder:

Kamera-fack
Dator-fack
Fram-fack
Diverse-fack
 

Bilagor

  • RC-002.jpg
    RC-002.jpg
    5.6 KB · Visningar: 275
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.