Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraväska?

Produkter
(logga in för att koppla)

ulkas

Medlem
Hej!
Jag är nybliven ägare av en Canon 400d och njuter verkligen av alla nya erfarenheter och utmaningar som den ställer mig inför!

Nu är det dock så att det börjar bli ohållbart att frakta runt kameran i tillfälliga väskor etc, och jag behöver en ordentlig och anpassad väska. Jag tror ryggsäck är uteslutet eftersom jag har datorn i en ryggsäck, och det blir lite jobbigt med två.

Utrustning: Jag kommer när jag har köpt klart allt att ha, kamera, batterigrepp, Canon 18-55, Tamron 70-300 och Tamron 28-75, (Ev ett Canon 50mm lite längre fram).

Användning: Jag kommer ha med mig kameran till bland annat Roskilde och andra festivaler, så det krävs att den är tåler både väder och frakt. Även vanlig semester etc. Jag kommer säkerligen inte att ha med mig alla objektiv varje gång, men jag vet inte om man ändå ska satsa på något som är tillräckligt stort så att möjligheten finns?

Så nu undrar jag vilka tips ni har som kan passa mina behov?
Något jag ska tänka på? Något jag ska undvika?

Tacksam för all hjälp!

Hej! Är i lite samma sits.
Jag har en Nikon D50 med 18-55 objektiv och blixt. Jag har en Lowepro Nova 1 AW men det börjar kännas lite för liten eftersom jag håller på sneglar lite på nya objektiv...
Jag har tittat lite på Crumplers väskor och tycker dom verkar ok. T.ex. Crumpler Pretty Boy 4000.
Plats för kamerahus + 2-3 objektiv och blixt m.m..
Att det inte ser ut som en kameraväska tycker jag inte gör något..

Någon som testat en sån väska som kan ge råd?

/Matte

Hej Matte och Robin,

har själv både ryggsäck (Lowepro) och väska (Crumpler Daily XL) som används vid olika tillfällen.

Skulle nog säga att Crumplern är mest praktiskt dagligdags - liknar inte en kameraväska utan mer en modern citybag. Man kan ta ut innerväskan med alla objektiv och kameratillbehör mm och sedan använda den stora väskan med ett eller två lösa extraobjektiv liggande i innerfickor (fast man bör kanske köra lite extra vaddering för att vara på säkra sidan). Resten av grejorna ligger kvar i innerväskan där hemma eller på hotellet. I sidofack lägger ni in batterier, eventuella filter osv.

Crumpler har bra remmar som hindrar att väskan glider runt om man tex cyklar eller kör båge. I Crumpler Daily XL och XXL får ni plats med laptopen också... Vet inte med de andra modellerna.

Enda nackdelen med den var priset - en bra bit över tusenlappen...

Polaren har en Domke, som verkar riktigt bra, men Domke är ännu dyrare...

/Janne

PS. Köp större än vad ni tror ni behöver. Väskor har en tendens att bli för små alldeles för fort...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar