Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraväska till Hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)

startraker

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som har ett tips på bra kameraväska till en Hasselblad med ett extra objektiv och lite film?

Jag vill inte ha en LowePro eller nåt annat liknande, det är viktigt att den ser bra ut, är slitstark och helst inte ser ut som en kameraväska allt för mycket.

/jonas

En variant är ju en sån där aluminiumportfölj med skumgummifyllning, där du själv skär ut "skräddarsydda" fack för din utrustning. Bättre skydd och stryktålighet kan du knappast få. :)

Jo, aluminium är ju snyggt och bra. Men inte så bra om man sitter på en buss i Indien. Den ser dyr ut och det drar till sig uppmärksamhet.

Funderade också på det för ett tag sedan. Skulle vilja ha något som liknar gamla läderfodral till äldre kameror, sådana som man fällde ner frontdelen och sedan var redo. Det finns en variant på denna länk..

Nu kör jag med det du inte vill ha, dvs en större LowePro-rygga. Jag funderar dock att plocka upp en äldre Hasselbladsväska i läder. De brukar rymma ett hus med magasin + normalen samt ett extra magasin och en extra glugg + film. Det finns några olika varianter. Klar stilpoäng. Kika på Ibazar och kommande fotoauktion på LP-foto, det är väl där de kommer upp.

En axelremmsväska är nog att föredra om du inte ska släpa runt på mer. Ryggor har sin klara nackdel i och med att man måste plocka ner den och ställa ner den på marken för att komma åt prylarna.

En variant är att plocka upp valfri stilig axelremsväska med någon kvalitet och sedan polstra den själv. Någonstans har jag sett innansatser som man kan ordna efter eget huvud och som man sedan kan flytta in i valfri väska. Då kommer du bort från fotokameragenren.

Jag kan verkligen rekommendera en anonym fotoväska i Indien. Flickvännen blev av med sin Systemkamera + två gluggar på tåget i Indien medan hon sov. Hon hade i det närmaste väskan som huvudkudde men de smög in några händer och lyfte ut hårdvaran och lämnade kameraväskan.

Jag tänkte också att en gammal fotoläderväska kanske inte tilldrar sig uppmärksamheten på samma sätt som en nyare. Tjuvarna är väl ute efter nyare prylar som oftast brukar ligga i nyare väskor.

Pröva och ställ frågan i systerforumet utsidan.se vars kundkrets verkar vara många globetrottare.

Eriks förslag att polstra en valfri gammal väska är inte alls dum. Jag har en kompis som själv har sytt polstrad inredning av nåt kraftigt tyg stoppat med bitar av vanligt liggunderlag. Det blev hur bra som helst! Syr man dessutom på kardborrband så blir inredningen flexibel.

Gör det själv eller be nån vänlig själ att hjälpa dig.:)

väska till Hasselblad...

En kameraväska som jag tycker är toppen är Billinghams väskor. Dom är gjorda i vattentät canvas med detaljer av läder. Mkt fina. Högsta kvalitet och så ser dom ju dessutom inte ut som kameraväskor brukar göra. Jag har en mod.550 till min Hasselbladsutrustning och den funkar perfekt. Kolla in deras hemsida: http://www.billingham.co.uk/
mvh jacob

Är inte Billingham mod.550 lite för stor om man bara vill kunna ha ett kamerahus med ett objektiv fastsatt + ett extra objektiv + två magasin + ljusmätare och film?:confused:

Jo det är klart. Men det finns fler modeller i olika storlekar. 550 är ju den största. Kolla in deras websida. Kan verkligen rekommendera dom här väskorna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar