Annons

Kameraväska hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Peak303

Medlem
Min gamla kameraväska har gått sönder en del så hade behövt köpa en ny. Så har kollat i några månader på väskor och har nu 2 st som jag tycker verkar bra.
Någon här som kan hjälpa mig att välja? :)
Och gärna hjälpa mig med vad som gör den ena bättre än den andra.

Den ena kostar 499:- ( http://www.netonnet.se/art/foto/vaska/vaska-systemkamera/vaska-universal/hq-cambag170/114477.4665/# )
och den andra kostar 899:- ( http://www.netonnet.se/art/foto/vas...owepro/lowepro-prorunner200black/155175.5710/ )

Just nu har jag en Nikon D90, Nikkor 50mm och Sigma 70-300mm.
Plus att jag ska ha laddare och nga andra småsaker i den.

Tacksam för svar. :)

Mitt förslag är att man packar ner de grejer man vill ha med sig och tar dom till en butik och provpackar lite olika väskor för att se hur det hela fungerar.

Det är stört omöjligt att bilda sig en uppfattning om hur en väska är genom att titta på bilder.

Mitt förslag är att man packar ner de grejer man vill ha med sig och tar dom till en butik och provpackar lite olika väskor för att se hur det hela fungerar.

Det är stört omöjligt att bilda sig en uppfattning om hur en väska är genom att titta på bilder.

kan bara hålla med.... en lysande ide'

Se till att köpa lite större väska/ryggsäck än du behöver för framtida objektiv ! Bra att ha lite extra utrymme !

personligen vill jag rekommendera lowepro´s väskor! har själv två stycken som jag valt efter massor av jämförelser i butik och tester.... dem är också prisvärda! välj modell efter utrustning och behov...

Favoriserar alla ryggsäckar?
Jag är inne på min första systemkamera och hankar mig fram med den väska jag hade till min inte speciellt kompakta kompaktkamera. Det funkar hittills men ett objektiv (motsv) till så är det kört.
Jag vill helst inte ha ryggsäck av den enkla anledningen att jag har lätt för att bli varm, och en ryggsäck som då ligger dikt an mot ryggen är ingen komforthöjare direkt.
Är det vikten som gör att ryggsäck verkar poppis? Jag fattar ju att det kan bli tungt med axelremsväska om man släpar runt på trekvarts fotostudio.

Jag är inne på min första systemkamera och hankar mig fram med den väska jag hade till min inte speciellt kompakta kompaktkamera. Det funkar hittills men ett objektiv (motsv) till så är det kört.
Jag vill helst inte ha ryggsäck av den enkla anledningen att jag har lätt för att bli varm, och en ryggsäck som då ligger dikt an mot ryggen är ingen komforthöjare direkt.
Är det vikten som gör att ryggsäck verkar poppis? Jag fattar ju att det kan bli tungt med axelremsväska om man släpar runt på trekvarts fotostudio.

Jag hade en axelväska innan men kände att den var inte bekväm samt att den var jobbig att ha med mig. Och har man fler objektiv så gör det att väskan väger mer och tycker då de är bättre att vikten sätter sig på båda axlarna istället för en.

Jag tycker du ska ta en titt på väskor i denna serien http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700424
Jag har själv en Kata DPS 3N1-30 sling och är mycket nöjd med denna. Det är lätt att inreda och den är flexibel, tycker jag.

/Morgan

Jag har en 3N1-20 som jag väldigt nöjd med. Lassar man den full med grejer kan den bli lite tung att bära som sling längre perioder, men då har man ju möjligheten att bära den som ryggsäck.

Jag favoriserar slingväskor, som även kan bäras som ryggsäck enl. ovan. ;-)

Rycksäckar är överlägset bäst om man ska bära tungt och långt. Nackdelen med ryggsäckar är att det är lite besvärligare att få fram grejerna. Ofta måste man ta av den (även om det finns varianter där man inte alltid behöver göra det). Det är där 3N1-serien är najs, där man får både och (även om bärsystemet inte är lika bra som på en riktigt rejäl ryggsäck). Men... Inte nog med det. En ryggsäck, eller för den delen sling är inte på långa vägar lika mycket ivägen som tex en axelväska är. På ryggen är den ur vägen och man kan röra båda armarna helt fritt utan att något slänger och dinglar fram och tillbaka.

Sling verkar vara en aptitlig lösning, även om just den kanske är lite stor för mina behov just nu. Tack för tipset!
(Edit: slant i grammatiken)

http://www.japanphoto.se/product/kamerav-skor/lowepro-ryggs-ck/lowepro-slingshot-302-aw-svart/

Är jag riktigt nöjd med, om man inte fyller den med objektiv så får man med sig lite tilltugg och en termos med kamera ett 70-200 samt ett 24-105 och div små grejor... idag har jag 5d mk ii med batterigrepp samt 70-200 och 24-104 samt ett 50mm fast och en 500 macro glugg och två blixtar och sen i dom praktiska facken minne, sladdar och rengörings grejor mm.

fins i mindre storlekar om man tycker den är för stor. men min erfarenhet är att man växer i saker att ha med, om inte lite kaffe ibland :)

Värt att nämna är ju att dessa bara kan bäras som sling. Men för en lite mindre/lättare utrustning är de najs. Tror Clas Ohlsson har 6:an till bra pris, om man har en "lite mindre" kamera (min D300 får man ha skohorn och vaselin för att få i).

De lite större har midjebälte som avlastar ryggen riktigt bra även om man har rätt mycket grejer i den.

Driftwood

Jag har sedan något år använt en Driftwood kameraväska, den såldes på blocket av en svensk importör. Tyvärr tror jag den är svår att få tag i idag... Det ska erkännas, jag var skeptisk... 600 kronor för en väska av den storleken. Den sväljer två systemkameror med objektiv, extra objektiv, blixt,kommande kompaktkamera, rengöringskit, batterier, minneskort, anteckningsblock mm och har ett flertal smarta fack och fickor på in och utsidan. Gedigen kvalité och enormt skön att hantera, dessutom motståndskraftig mot regn och snö.
En toppenväska som helt ersatt min Lowepro ryggsäck.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto