Annons

Kameraväska för kamera + tillbehör?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scratchen

Aktiv medlem
(Osäker på om jag lagt denna tråd i rätt forumdel, men det handlar ju om utrustning...)

Jag är på jakt efter en ny kameraväska. För tillfället har jag en Lowepro TLZ Mini. Den var perfekt då jag endast hade min 8080 + extra batteri + 2st gråfilter i den.

Nu behöver jag nåt större då jag släpar runt på min 8080 som har fått tillskott av ett vertikalgrepp (den får inte plats i TLZ Mini:n mer) och en Metz 45 CT-3 blixt (den tar rätt bra med plats).

Ett plus är om väskan även i framtiden kan husera en DSRL med ett eller två objektiv, så slipper jag då återigen köpa ny kameraväska.

Jag har kikat lite på Lowepro Nova 5 AW. Får jag ner blixten där i med 8080:n + vertikalgrepp?

Förslag mottages tacksamt!
 
Jag kan inte ge dig nåt svar på någon speciell väska. För egen del så blir det den väska som passar bäst för tillfället. Har en stolsryggsäck ofta när jag är i naturen och då jag vill kunna sätta mig ner. Den rymmer allt och lite till. Kläder termos mm. Vill jag inte ha den så kan det bli en mindre säck eller enbart en liten väska. Har en liten sak som jag får ner ett par objektiv och A1:a med motor och vidvikeln på. I bilen sen kan det ligga nån annan väska med mer prylar om jag behöver det. Släpar aldrig på mer än vad jag behöver. Går jag i stan får den hänga över axeln. Blixt släpar jag nästan aldrig på. Tar hellre till stativ eller annat stöd om ljuset är svagt.
Till mellenfromataren anväder jag en verktygsväska av den större modellen. Där har jag allt, Kamera med objektiv, reservkameran, tre objektiv, motorer, filter, bakstycken mm. Den får funka som basväska.

Nyss blev vi med digitalkamera och den är nerstoppad i nåt fodral till en Minolta kompaktkamera. I den får några extra batterier plats. Det räcker.
Kolla in på Bauhaus, dom har drösvis av aluminiumväskor i olika storlekar och till pris som gör att man kan skrota en utan att dö i fattigdom.
 
Lowepro Nova 5 AW är en stor och rymlig väska. Du får ner två systemkamerahus och flera objektiv och blixt. Lite beror det naturligtvis på vilka objektiv du har, hur mycket som får plats. Den är alldeles säkert tillräckligt stor, och har ett regnskydd som kan dras ut och viras om väskan om det blir riktigt blött. En bra väska. Den saknar förstås stativfäste, vilket är opraktiskt.

Nackdelen med den väskan är att det är ganska obekvämt att bära mycket och tungt i en axelremsväska. En ryggsäck är bättre att bära om det är tungt och man ska gå mycket.
 
Nova 5 låter lite väl stort för dig. I min nova 3 får jag ner D70 med objektiv + 3 extra objektiv och en sb 800. Sen är det ganska fullt men det finns ju lite plats för filter och batterier och andra småsaker.
 
dahlgren skrev:
Nova 5 låter lite väl stort för dig. I min nova 3 får jag ner D70 med objektiv + 3 extra objektiv och en sb 800. Sen är det ganska fullt men det finns ju lite plats för filter och batterier och andra småsaker.
ja, jag kom fram till det också :) har nu ändrat mig, Nova 3 AW låter lite bättre för mina behov.

tack!
 
Ursäkta om jag lägger mig i nu, men jag skulle oxå vilja ha tips på en kameraryggsäck, hittils behöver det gå ner 10D plus grepp en 50, 17-40 och en blixt, fast sen kommer nog ett 70-200 med.
Jag har kollat på trekker classic. Men även på en trekker AW.
Nån som har nån av dom eller nån med andra tips?
 
Jag har även en trekker classic till ovanstende utrustning. Där finns gott om plats för lite mera kameraprylar samt en extra tröja.
 
Jag är inte helt nöjd med bärsystemet tycker det ser mycket bättre ut på min kompis trekker aw satsa på den istället.
 
Att använda bärsckar för sin utrustnign är bra och att den är lätt att öppna är också viktigt, Men en nackdel är tyvär den med dessa märkessäckar att många vet vad de innehåller och blir på så sätt lätt stöldbegärliga. Jag använder inte mina ryggsäckar av bara ekonomiska själ. jag får med mig det jag för tillfället kommer att behöva och de ligger mycket bra skyddade. All optik ligger i speciella färgade skyddspåsar. Kamerorna, det kan vara flera hus i bland har sina skyddspåsar och det är lätt och överskådligt. Ingen misstänker att det ligger prylar som kostat en förmögenhet en gång i den säcken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.