ANNONS
Annons

Kameraväska för fjällvandring

Produkter
(logga in för att koppla)

kjpil

Medlem
Tjena!
Undrar om någon har tips till mig? Jag ska ut och fjällvandra - och behöver någon förvaring till kameran som väger minimalt och är vattentätt. Min ursprungliga lösning var en vanlig lowepro lite kameraväska samt en vattentät kajakpåse att omsluta väskan med vid hög luftfuktighet. Nu har jag köpt batteripack till min Nikon D90 och den får inte plats i kameraväskan längre. Undrar om någon har tips på hur jag löser dilemmat utan att behöva spendera tusenlappar?

Beror ju lite på vad man föredrar, men jag har oftast kameran hängande på axelremmen til ryggsäcken. Sen om det är riktigt dåligt väder eller jag bara inte vill ha den framme så stoppar jag ner den i ryggsäcken. Förvaring räcker med en vattentät packsäck, kostar 2-300 på naturkompaniet,

Så fundeera på hur myckt väska som behövs. Och behöver du verkligen batterigreppet? extrabatterier ja, men grepp nja.

Men allt beror på förutsättningarna. Är det en fototur med kompisarna så får kamerautrustningen väga mer, med sambon så ligger fokus på god mat med mera.

Tjena!
Undrar om någon har tips till mig? Jag ska ut och fjällvandra - och behöver någon förvaring till kameran som väger minimalt och är vattentätt. Min ursprungliga lösning var en vanlig lowepro lite kameraväska samt en vattentät kajakpåse att omsluta väskan med vid hög luftfuktighet. Nu har jag köpt batteripack till min Nikon D90 och den får inte plats i kameraväskan längre. Undrar om någon har tips på hur jag löser dilemmat utan att behöva spendera tusenlappar?

Bort med batteripacket. All extra vikt är av ondo, dessutom tar det, som du redan sagt, plats. Hade aldrig släpat på ett batteripack själv. Åker på en veckas semester nu och har inte över huvud taget ens funderat på att ta med något onödigt som ett bp.

/FW

Tyvärr måste jag ha batteripacket - för att kunna stoppa i AA batterier när de uppladdningsbara tagit slut :/
Sen har jag hört något om att strömen ska räcka längre om man använder batteripack, men det kanske inte stämmer?

Tyvärr måste jag ha batteripacket - för att kunna stoppa i AA batterier när de uppladdningsbara tagit slut :/
Sen har jag hört något om att strömen ska räcka längre om man använder batteripack, men det kanske inte stämmer?

Jo, det stämmer om det är som på D300. Då har du batteri både i bp och kameran. Jag vet inte hur strömförbrukningen i D90 är men ett batteri i kameran och ett extra uppladdat i ryggsäcken borde räcka till några tusen bilder, särskilt om man stänger av skärmen och kan hålla sig från att titta på bilderna hela tiden. Hur länge skall du vara ute?

För övrigt stoppar jag kameragrejerna i en enkel plastpåse om det blir regn.

/FW

Det blir 2-3 veckor, med 2 16gb minneskort - så räknar med runt 2000 bilder. Eventuellt kan mina 2 orginalbatterier räcka på håret om jag inte tittar på bilderna för mycket. Men vill inte chansa egentligen utan ha med mig AA batterier i reserv. Så nån vattenfrånstötande lättvikts kameraväska som rymmer kameran med batteripack tror jag hade varit bra :/

Håller med tidigare inlägg - batteripack på fjällvandring låter vansinnigt! Det blir massor av ackar och batteritid för motsvarande vikt och volym med grepp + AA-batterier. (köp billiga piratackar på ebay för nån hundring styck)

Själv kör jag ingen kameraväska alls, utan separata neoprenfodral till hus och objektiv + lätta vattentäta påsar. Fast jag har iofs en lätt dagturssäck att packa ner allt i istället.

Per

Batterier tar på något sätt slut vid fel tillfällen. Hittade den här länken inte tokfel om man ska vara i vilse länge...

Solpanel för laddningsbara batterier rätt smidig och lätt ... fr. 799 kr

http://www.ekokraft.se/index.php/Flexibla-solpaneler/Barbar-bateriladdare/flypage-ask.tpl.html

Finns säkert fler varianter på kjelles, teknikmagasinet etc.

Tackar för alla tips! Verkar ju finnas flera alternativ jag inte tänkt på innan.

Ska försöka hitta ett passande neoprenfodral och köra tillsammans med vattentät påse - kommer bli lättast vikt och billigast antar jag. Eventuellt investera i sådan solpanel - såg liten och smidig ut - kanske kan användas till pannlampans batterier också. Batteripacket kommer jag inte ifrån om jag inte köper flera laddningsbara batterier.

Tackar för alla tips! Verkar ju finnas flera alternativ jag inte tänkt på innan.

Ska försöka hitta ett passande neoprenfodral och köra tillsammans med vattentät påse - kommer bli lättast vikt och billigast antar jag. Eventuellt investera i sådan solpanel - såg liten och smidig ut - kanske kan användas till pannlampans batterier också. Batteripacket kommer jag inte ifrån om jag inte köper flera laddningsbara batterier.

köp fler laddningsbara batterier, du behöver dom förr eller senare!

2000 bilder på 2 - 3 veckor. Själv hade man två rullar film med sig på en tolvdagars tur förr i tiden. Tiderna förändras.

Tillhör de som rekommenderar att skaffa ett uppladdningsbart batteri till och skippa batterigreppet. Du spar vikt samtidigt som du kan använda din kameraväska. Väskan skyddar kameran från stötar och väder och vind.

/Gunnar

Hehe, nu börjar jag falla för det - att köpa ett batteri till är nog bäst för vikteffektiviteten och ekonomin, jag har ju redan 2. 3 borde klara fylla båda 16gb minneskort.

Kanske någon har tips kring batterier? Jag kollar på något billigt pirat - ett är på 1300mAh, betalar jag dubbla priset så får jag 1400mAh istället. Det borde vara stor skillnad i drifttid när det är så stor prisskillnad?

Senast ändrad:
Hehe, nu börjar jag falla för det - att köpa ett batteri till är nog bäst för vikteffektiviteten och ekonomin, jag har ju redan 2. 3 borde klara fylla båda 16gb minneskort.

Kanske någon har tips kring batterier? Jag kollar på något billigt pirat - ett är på 1300mAh, betalar jag dubbla priset så får jag 1400mAh istället. Det borde vara stor skillnad i drifttid när det är så stor prisskillnad?

Vet inte var du tittar men här är från kaffebrus...

http://www.kaffebrus.com/batterier-och-laddare-g5.html

t.o.m. med lite mer Ah än orginalet till ~halva priset!?

Jag kör på en vattentät packpåse med egntillverkad inredning av liggunderlag...enkelt och billigt som fan. Förutom packpåsen (som du inte kommer undan hursomhelst) behöver du bara köpa ett liggunderlag för runt 39kr på rusta och då har du ändå material över till nästa väska.
En rulle packtejp kan vara smidigt också för att få inredningen att stanna där man vill.

Om man sedan vill ha det riktigt bekvämt så syr man en liten hållare för packpåsen så den får vad som liknar ett par öglor för axelrem på en normal axelväska som man sedan fäster i axelremmarna på ryggan.
När man sedan har det på detta sätt kan man ha rameraremmen runt halsen men inte lägga tyngd på den genom att vila kameran i väskan som (även stängd om den är nog hög) bildar en skål på bröstet. Avlastar nacken och är toksäkert, när det regnar bör man ju dock sätta undan den.

Beroende på vilken packsäck du använder och hur du seignar inredningen kan du på plats med ett par gluggar och lite småkrafs under kameran, antingen gör du separata fack för dessa eller har dem i grövre tygpåsar bara så de inte skaver mot varandra.

Jag bar d40+bg, fg-hus, 18-55, 24/2,8, 50/1,4 och diverse småkrafs i en sådan väska förra sommaren.

Många bra råd, har precis beställt 2 extra batterier. Så jag kommer köra med 4 uppladdade batterier, 2x16gb minneskort, ett objektiv 18-105 VR, lowepro liten kameraväska med vattentät lättviktspåse som överdrag vid behov.

Jag har också ett nikon 50mm objektiv - jag har ingen erfarenhet av fjällfotografering med systemkamera - men jag antar att det räcker med 18-105 VR objektivet, onödigt att släpa på ett extra?

Är ju väldigt subjektivt vad man vill fota, men fjällen är ju rätt öppet och mycket fågel, så ett tele skulle jag själv aldrig vilja vara förutan.

Jag kör på en vattentät packpåse med egntillverkad inredning av liggunderlag...enkelt och billigt som fan. Förutom packpåsen (som du inte kommer undan hursomhelst) behöver du bara köpa ett liggunderlag för runt 39kr på rusta och då har du ändå material över till nästa väska.
En rulle packtejp kan vara smidigt också för att få inredningen att stanna där man vill.

Om man sedan vill ha det riktigt bekvämt så syr man en liten hållare för packpåsen så den får vad som liknar ett par öglor för axelrem på en normal axelväska som man sedan fäster i axelremmarna på ryggan.
När man sedan har det på detta sätt kan man ha rameraremmen runt halsen men inte lägga tyngd på den genom att vila kameran i väskan som (även stängd om den är nog hög) bildar en skål på bröstet. Avlastar nacken och är toksäkert, när det regnar bör man ju dock sätta undan den.

Beroende på vilken packsäck du använder och hur du seignar inredningen kan du på plats med ett par gluggar och lite småkrafs under kameran, antingen gör du separata fack för dessa eller har dem i grövre tygpåsar bara så de inte skaver mot varandra.

Jag bar d40+bg, fg-hus, 18-55, 24/2,8, 50/1,4 och diverse småkrafs i en sådan väska förra sommaren.

Snyggt att rekommendera han att göra sin egen fotorygga med liggunderlag och gaffa istället för att köpa en för runt 1000-lappen som är avsedd för ändamålet och färdigsydd. Men i tråden om redigeringsprogram så förespråkar du att en amatör behöver PS + Ilustrator + Indesign och kanske Akrobat professional. Programvara för 10papp men gör din egen ryggsäck. Verkligen.

kjpil, neopren skydd, vanligt regnskydd, skippa batterigrepp, ny rygga för 990:-. Massor med alternativ, jag gillar nog de med extrabatterier bäst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar