ANNONS
Annons

Kameraväska Burton Zoom Pack

Produkter
(logga in för att koppla)

olle_sandstrom

Aktiv medlem
Är på jakt efter en kameraväska. Har tänkt att användas framförallt till sommaren när jag ska iväg och backpacka i ryssland, mongoliet, kina (transmongoliska järnvägen) samt singapore och malaysia. Kommer ha med mig en canon 10d, 3-4 objektiv, en x-drive och ev. en blixt och stativ.

Väskan som jag nu har fastnat för är en burton zoom pack -> http://www.feedthehabit.com/gear_reviews/burton_zoom_pack.html
http://www.shopslms.com/burtonzoompack.html

Någon som har erfarenheter av denna? Känns lite roligare än lowepros väskor. Någon som annars har förslag på en väska där man kan trycka ner lite andra prylar än bara fotosaker?

Den ser ju faktiskt ganska vettig ut. Det verkar ha ett nåorlunda bra bärsystem med ett riktigt bälte vilket är ovanligt på fotosäckar. Jag tyker att detta är viktigt då en de ofta är tungt packade. Även öppning från "baksidan" verkar vettigt. Den ligger ju även ganska vettigt till i pris. Vet någon om den finns att köpa någonstans i Sverige?

MEGASCENE AB
GRUSTAGSVÄGEN 8
MOELNLYCKE, GÖ 43533
004631887868

Dessa ska tydligen vara svensk Burton ÅF.

Mitt korta svar angående Burton Zoom: Den är relativt svår att få tag på, dyr och uppfyller inte de kriterier du bör ställa på en väska inför dina nuvarande resplaner.

Med tanke på att du ska backpacka och ha med dig relativt liten fotoutrustning skulle jag tveklöst rekommendera dig att i första hand skaffa en (alltså 1) optimal ryggsäck av "vandringsmodell" som rymmer all din packning, fotoutrustning liksom övrig. Skälen är flera:

Det kanske mest betydande, i synnerhet eftersom att du sannolikt kommer att behöva bära på all din packning mycket, ofta och länge, är att ingen kameraväska på marknaden har ens i närheten av så utvecklade bärsystem som riktigt bra ryggsäckar. Ett annat skäl är att det kan vara en fördel att ha en väska att hålla reda på snarare än flera, både vid transport till fots och under nätter i nattåg och sovsalar. Ett tredje är att det inte är någon nackdel att kunna vara diskret med dyr fotoutrustning.

Fotogrejerna kan du med fördel ha i en eller flera mindre fotoväskor som du i sin tur stoppar i din stora ryggsäck. Var gärna ute i god tid (vilket du verkar vara) och pröva olika lösningar, fundera över hur du kan variera sättet att bära utrustningen mm. Ibland vill du sannolikt ha tillgång till fotoutrustningen medan du bär övrig packning på ryggen och inför detta kan jag i synnerhet rekommendera att kika efter fästpunkter på höftbälte samt att kika på LowePro Topload som med fördel kan bäras på magen, fäst i axelremmarna.

Fundera över huruvida du verkligen behöver ha med dig stativ eller ej. Tänk på att det är otympligt, väger mycket och är svårt att dölja och överväg åtminstone kreativa alternativ. Man kommer förvånansvärt långt med bordsstativ och clamps.

Johan: Hur tycker du att väskan är i övrigt då? Om man nu inte ska ha den till att resa i flera månader? Vad jämför du med när du säger att den är dyr?
MVH Erik Å

Erik:

Burton Zoom har många intressanta features som jag skulle önska att fler tillverkare tog efter och utvecklade ytterligare. Exempelvis att den är relativt lång i ryggen och samtidigt relativt grund och smal, dvs den står inte ut så mycket ifrån ryggen och belastar därför förhållandevis hyggligt. Öppningen i ryggen är också intressant, i synnerhet för ändamålet. Samtidigt så är det så att det inte finns någon kameraväska som lämpar sig till alla former av fotoaktivitet (om jag får uttrycka mig så). Burton Zoom passar bra till mycket men jag rekommenderar den inte till backpacking av det aktuella slaget.

Instämmer med Johan.. Och frågan är om du verkligen har nytta av det du betalar för om du köper Burton-väskan? Snöskydd och sånt alltså..

Jag skulle i vart fall hellre välja en annan väska om jag inte skulle fota skidor/snowboard..

Heter inte järnvägen "transsibiriska ~"?

Mongoliet är otroligt vackert! Lämpar sig mycket fint för naturfoto och foto av människor.. Halva landets befolkning bor i tältliknande saker. Jurtor tror jag att de heter..

Jag önskar dig en toppenresa och god fotolycka! =)

Mvh. Adrian

Härligt med lite feedback! Först måste jag reda ut lite saker känner jag, självklart kommer jag ha en riktig ryggsäck med mig, har rest lite innan och har en 60L som fungerar utmärkt. Problemet är att den har en tendens att bli ganska så full och det finns _ingen_ möjlighet att jag kan stoppa ner en massa prylar i den. Är heller inte intresserad av att checka in fotoutrustning, lämna den obevakad i den stora väskan på tåg, buss osv. Jag är heller inte en typisk backpacker utan kommer troligen aldrig under resan sova i något gemensamt sovutrymmer eller dylikt, tjejen har lite högre krav än så :)

Tanken med kameraväskan var att jag skulle ha den som en väska för _lite_ packning under dagen samt kamera så klart, vi kommer vara två st som reser så det finns möjlighet att lägga en del i den andra "dagväskan" också. En av anledningarna att jag tittade på burton är just att öppningen är i ryggen, för vem kan öppna det facket när du har ryggsäcken på dig? Känns på något sätt tryggt. Stativ har jag nog kommit fram till att jag kommer få lämna hemma, dels vikt och att det kan locka till sig en del blickar...

Antingen kan man åka transsibiriska järnvägen eller transmongoliska, det sista blir mitt alternativ då jag vill ta mig genom mongoliet och sluta i peking istället för i sibirien, detta är också det vanligaste alternativet men den kallas av många för transsibiriska :)

Ledsen för ett något rörigt och yrvaket inlägg!

Topload AW

Skulle rekommendera Lowepros Topload Zoom AW. Har en sån själv och kan verkligen rekommendera den för alla slags aktiviteter. Framförallt när du bär på en vanlig rycksäck kan du har Loweväskan på magen och har på så sätt alltid bekväm tillgång till kameran. Fördelen med väskan är också att den är tillräcklig liten för att kunna packas när i din stora rycksäck när du vill vara diskret. Väskan har regnskydd ett bra bärsystem och plats för kamera plus två objektiv och blixt. Själv får jag plats med en EOS 3, 16-35, 2.8, Canons 550 blixt plus olika filter och lite film.

Lycka till med resan.

/David

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar