Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraväska av verktygslåda

Produkter
(logga in för att koppla)

dbpetrol

Ny medlem
Jag har letat efter en kameraväska som sväljer min Pentax K10D med batterigrepp och en radiosändare monterad. Kameran blir ganska "hög" med dessa tillbehör (se bild). Tyvärr är ofta väskorna för "grunda" för att få plats med kameran. Dessutom är stora väskor riktigt dyra.

Jag tänkte att jag bygger en själv av en verktygslåda. Då får jag en hård väska som jag kan lägga kameran i utan att behöva montera isär den.

Jag köpte en verktygslåda på Jula. Därefter klädde jag botten och lock med en dörrmatta som jag klippte sönder.

Väggarna klädde jag med 10mm frigolit som jag skar till och sprutlimmade. Frigoliten kläddes med tyg från biltema. Det är sådant tyg som man har när man bygger bas-lådor till bilar osv. Ganska luddigt på ena sidan och lite strävare på andra sidan.

Än så länge har jag bara två fack i lådan. Ett för kamera + objektiv och ett för allt det andra. Det går ju att utöka i efterhand som man vill. Avdelaren är gjord av frigolit med tyg.

Av tyget som blev över sydde jag en enkel påse till blixten. Ska sy liknande påsar till objektiv och annat som behöver lite extra skydd.

Överlag är jag mycket nöjd. Det finns otroligt mycket varianter på verktygslådor i olika butiker om man letar. Man kan i princip få en hur stor väska som helst. En del har små lådor och fack i locket som kan vara bra att ha batterier, minneskort osv. i.

Ber om ursäkt för de usla bilderna nedan. IPhone-kamera med skal på och dåligt ljus är ingen bra kombination...
 

Bilagor

  • IMG_0210.jpg
    IMG_0210.jpg
    11.4 KB · Visningar: 536
  • IMG_0211.jpg
    IMG_0211.jpg
    12.5 KB · Visningar: 533
  • IMG_0215.jpg
    IMG_0215.jpg
    12.5 KB · Visningar: 527
  • IMG_0216.jpg
    IMG_0216.jpg
    10.2 KB · Visningar: 536
Senast ändrad:
Bra idé!

Hade själv kollat på Clas Ohlsons fotoväska http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=145769818
Men då jag också har batterigrepp, och ofta blixtsändare så gick det inte som jag hade tänkt det. Kameran är för hög helt enkelt, och att plocka isär den för att packa ner den varje gång kändes inte så intressant.

Enda nackdelen som jag ser det med en verktygslåda är att den inte är något man går runt och bär med sig i onödan.
Däremot praktisk när man åker ut på förutbestämda fotouppdrag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.