Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerautrustning utomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

peshti

Medlem
Hej!

Det är såhär att jag vill utöka min utrustning när det gäller utomhusfotografering.
Men vet inte riktigt vart jag ska börja, det verkar ju finnas stativ med paraplyer typ?

Jag äger en blixt 600 ex-rt till canon, jag har faktiskt fotat en hel del med blixt utomhus.
Men känner mig begränsad eftersom blixten sitter på kameran.

Alla tips är välkomna, ni kanske kan göra mig klockare.

Om möjligt så vill jag gärna se bilder tagna med er utomhusutrustning.

//Peshti

Vadå för sändare?

Vad kan en sån kosta?

Jag vet inte om jag har det inbyggt, men jag har en canon 5d iii

Nu börjar jag ju fundera på om jag behöver fler än en blixt!
Behöver man 3?

Och hur är det med blixtstativ?

Är det bättre med paraply eller softboxar?
Jag vet vad är en softbox faktiskt gör, men inte riktigt vad skillnad skulle vara mellan softbox och paraply.

Nu börjar jag ju fundera på om jag behöver fler än en blixt!
Behöver man 3?

Och hur är det med blixtstativ?

Är det bättre med paraply eller softboxar?
Jag vet vad är en softbox faktiskt gör, men inte riktigt vad skillnad skulle vara mellan softbox och paraply.

Mitt förslag är att börja smått och sedan införskaffa tillbehören allt efter behoven kommer. Börja med det som du har samt en ST-E3-RT och eventuellt ett paraply kit eller softbox kit. Behöver du mer ljus kan du använda en reflexskärm (finns i flera olika storlekar) till att börja med.

Jag tycker softboxar är bättre, men de är dyrare...

Det finns väl betydligt billigare alternativ än ST-E3-RT.

Hähnel har ju ett ganska bra alternativ och kostar 1/3 jämnfört med canons variant.

Denna funderat dessutom som fjärrkontroll så det är ju en bonus.

http://www.cyberphoto.se/foto-video/category/95/fjarrkontroll-/-utlosare

Menar du typ en sån här?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=CombiTFca

Funkar den lika bra som canons st-r3?

Läste nånstans att visa sändare har problem med att avfyra blixtarna samtidigt som man tar bilden

Mitt förslag är att börja smått och sedan införskaffa tillbehören allt efter behoven kommer. Börja med det som du har samt en ST-E3-RT och eventuellt ett paraply kit eller softbox kit. Behöver du mer ljus kan du använda en reflexskärm (finns i flera olika storlekar) till att börja med.

Jag tycker softboxar är bättre, men de är dyrare...

Okej :), men hur gör man med reflexskärmar när man fotar?
Lägger man dem framför en blixt?
Eller lättar man och utnyttjar solen?

Du kanske kan ge exempel på hur du jobbar med reflex och blixt?

Kom på att jag har en till fråga

Funkar min speedlite 600ex bra utomhus?
Kan man liksom ta vida bilder?
Eller använder studioblixtar för utomhusfoto?

Sändaren till din blixt heter ST-E3-RT, och kostar 2795 sek.
600 EX-RT kan också styras med ST-E2 som kostar cirka 2000 kr. Då är man begränsad till styrning via ljus (IR, antagligen) så räckvidden blir förmodligen sämre.

Det finns även en "piratversion", YongNuo ST-E2 för under tusenlappen, men man bör noga kolla om den är kompatibel med ens kamera och blixt(ar) innan köp.

600 EX-RT kan också styras med ST-E2 som kostar cirka 2000 kr. Då är man begränsad till styrning via ljus (IR, antagligen) så räckvidden blir förmodligen sämre.

Det finns även en "piratversion", YongNuo ST-E2 för under tusenlappen, men man bör noga kolla om den är kompatibel med ens kamera och blixt(ar) innan köp.

Är piratversionen bra?

En sak som den har är ju af assist, dessutom är den så billig att jag nästan köper den hellre

Skall man fotografera utomhus fungerar dessutom IR (vilket ST-E2 använder) mycket dåligt. Bixten måste då vara riktad mot ST-E2, sitter den i ett paraply eller softbox är det väldigt osäkert om du kommer att kunna utlösa blixten.

ST-E3-RT klarar dessutom av att styra fler blixtar med olika styrkor.

Okej :), men hur gör man med reflexskärmar när man fotar?
Lägger man dem framför en blixt?
Eller lättar man och utnyttjar solen?

Du kanske kan ge exempel på hur du jobbar med reflex och blixt?

Jag tycker du skall köpa denna DVD eller online-kurs. Detta kommer att ge en mycket bra introduktion till modellfoto utomhus, vad som behövs och hur det fungerar.

Jag tycker du skall köpa denna DVD eller online-kurs. Detta kommer att ge en mycket bra introduktion till modellfoto utomhus, vad som behövs och hur det fungerar.

Hmm okej, men då kanske det är bra att börja med en blixt å softbox?

Tänkte mer att jag kan kolla på denna dvd samtidigt som jag fotar med en blixt och softbox.
Eftersom jag oftast kör learning by doing.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar