Annons

Kamerautrustning och kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Nu när det börjar bli lite kallare i Sverige undrar jag hur pass försiktig jag bör vara med min kamerautrustning när jag fotar utomhus i minusgrader. Jag har tidigare fått tipset om att hålla extra batterier varmt någonstans, i byxfickan eller liknande. Efter plåtningen är det även bra att lägga kameran i en plastpåse innan man går in och låta den stå tills den fått rumstemperatur för att undvika kondensation. Finns det andra knep för att skydda sina prylar?

Hur skulle det fungera om jag istället för en plastpåse behåller kameran i kameraväskan? Bildas det kondensation då eller går det lika bra?

Jag har aldrig använt plastpåse utan istället låtit kameran ligga kvar i kameraryggsäcken. Jag har inte upplevt några problem med varken kamera eller objektiv och då har jag många gånger varit ute i timtal i över 20 minusgrader.

Fungerar.

Nu när det börjar bli lite kallare i Sverige undrar jag hur pass försiktig jag bör vara med min kamerautrustning när jag fotar utomhus i minusgrader. Jag har tidigare fått tipset om att hålla extra batterier varmt någonstans, i byxfickan eller liknande. Efter plåtningen är det även bra att lägga kameran i en plastpåse innan man går in och låta den stå tills den fått rumstemperatur för att undvika kondensation. Finns det andra knep för att skydda sina prylar?

Hur skulle det fungera om jag istället för en plastpåse behåller kameran i kameraväskan? Bildas det kondensation då eller går det lika bra?

Visst fungerar detta, vitsen är ju att den kalla kameran inte ska komma i kontakt med den fuktiga inomhusluften. Den kalla luften i kameraväskan innehåller ju lite fukt å när luften i den värms upp så kan den "bära" mer å mer fukt å detta förhindrar kondensation på kameran.
Tänk bara på att inte öppna väskan direkt efter du kommit in, för att t ex plocka ut minneskort eller nåt annat. När du då stänger igen den så har fukthalten stigit med flera hundra procent i luften som finns i väskan. Det är ju stor skillnad också vilken lokal du befinner dej i, vanlig villa där ligger relativa luftfuktigheten på ca 50% under vintern. Går du in på ett badhus så ligger den säkert på nästan 100%.
Luft som är -20 kan "bära" ca 1 gr vatten/kubikmeter, vid +20 kan den "bära" ca 18 gr/kubikmeter.
Så tar du inomhusluft (+20) som har 100% relativ fuktighet å kyler ner den till -20 så får du cirka ca 17 gr vatten. (kondens)

Googla på luftfuktighet ;-)

Visst fungerar detta, vitsen är ju att den kalla kameran inte ska komma i kontakt med den fuktiga inomhusluften. Den kalla luften i kameraväskan innehåller ju lite fukt å när luften i den värms upp så kan den "bära" mer å mer fukt å detta förhindrar kondensation på kameran.
Tänk bara på att inte öppna väskan direkt efter du kommit in, för att t ex plocka ut minneskort eller nåt annat. När du då stänger igen den så har fukthalten stigit med flera hundra procent i luften som finns i väskan. Det är ju stor skillnad också vilken lokal du befinner dej i, vanlig villa där ligger relativa luftfuktigheten på ca 50% under vintern. Går du in på ett badhus så ligger den säkert på nästan 100%.
Luft som är -20 kan "bära" ca 1 gr vatten/kubikmeter, vid +20 kan den "bära" ca 18 gr/kubikmeter.
Så tar du inomhusluft (+20) som har 100% relativ fuktighet å kyler ner den till -20 så får du cirka ca 17 gr vatten. (kondens)

Googla på luftfuktighet ;-)
Låter som extrem hög RH inomhus. Jag bor (kanske) på Sveriges fuktigaste plats dvs Öland o än så länge har vi öppet vatten i Kalmarsund o ute idag är det 1,8 minusgrader o inomhus har jag en RH på 36%. Om tempen utomhus går ner till 10 minusgrader så sjunker RHn till under 30% inomhus. Sommartid däremot kan RHn ligga på mellan 60 - 70% om det är regnigt väder.

Bor i egen fastighet UTAN plastfolie i väggarna dock har vi fuktspärr i väggarna (strandfastighet). Uppvärmning luftvärmepump (luft/luft).

Till TS - att ha batterierna i byxfickan utomhus i kylan låter som ett bra förslag. Det bästa är nog att förvara kamerautrustningen i kameraväskan när du kommer in... alltså... i samma väska som du haft utomhus. Plastpåse däremot verkar inte alls speciellt bra. Kameran behöver "andas".

Fjällstationer, fiket eller motsv, är nog de fuktigaste ställen jag vet. Kommer man in från kylan blir glasögonen, har tjocka "minusglas", helt igenimmade. Alla där inne har dragit in massor med snö som håller på att dunsta från golv och pjäxor. Där bör man definitivt packa ner grejorna i väskan innan man går in. Kylan ute är ju inget problem.//K

Vilket ventilationssytem ?

Låter som extrem hög RH inomhus. Jag bor (kanske) på Sveriges fuktigaste plats dvs Öland o än så länge har vi öppet vatten i Kalmarsund o ute idag är det 1,8 minusgrader o inomhus har jag en RH på 36%. Om tempen utomhus går ner till 10 minusgrader så sjunker RHn till under 30% inomhus. Sommartid däremot kan RHn ligga på mellan 60 - 70% om det är regnigt väder.

Bor i egen fastighet UTAN plastfolie i väggarna dock har vi fuktspärr i väggarna (strandfastighet). Uppvärmning luftvärmepump (luft/luft).

Till TS - att ha batterierna i byxfickan utomhus i kylan låter som ett bra förslag. Det bästa är nog att förvara kamerautrustningen i kameraväskan när du kommer in... alltså... i samma väska som du haft utomhus. Plastpåse däremot verkar inte alls speciellt bra. Kameran behöver "andas".

Njae, tror ja inte. Rh´n bör ligga mellan 40-60 % om man som människa ska må bra inomhus.
Jag bor i en veduppvärmd, "själv" ventilerad kåk byggd 1939 renoverad 1956.
Sågspån i väggarna hjälper också till.

Har du fläktstyrd ventilation ? Kanske med "återvinning" på returen ?
På mitt förra jobb hade vi uppvärmningen integrerad i ventilationen, alltså den kalla uteluften värmdes av stora element med fläktar innan den blåstes in i lokalerna. En katastrof vintertid !!
Vid - 30 C ute så låg Rh´n på 10 -12 % (Lägsta uppmätta 7%)Vi som jobbade där hade stora problem med självsprickor på läppar å händer, besvär med luftrör mm. Efter kontakt med Munters så opererades våta "tyggardiner" in i ventilationsrören. Systemet styrdes av fuktgivare i lokalen å besvären minskade till nästan ingenting.

Plastpåse utan luft mellan påse å kamera är helt klart de bästa ! Men påsen ska "monteras" utomhus.
När då kameran blivit varm så behöver den inte andas ;-)

Vitsen med plastpåse eller annan tät väska är ju att begränsa luftvolymen som kameran kan komma i kontakt med. Liten luftvolym = Lite fukt. När kameran sedan värms upp tar man bort påsen och låter kameran vädras. Ett annat tips är at ta ur batteriet innan du går in med prylarna. Det minskar risken för kortslutning osv. Lite varsamhet bara så ska nog vinterfotandet gå bra! ;)

Njae, tror ja inte. Rh´n bör ligga mellan 40-60 % om man som människa ska må bra inomhus.
Jag bor i en veduppvärmd, "själv" ventilerad kåk byggd 1939 renoverad 1956.
Sågspån i väggarna hjälper också till.

Har du fläktstyrd ventilation ? Kanske med "återvinning" på returen ?
På mitt förra jobb hade vi uppvärmningen integrerad i ventilationen, alltså den kalla uteluften värmdes av stora element med fläktar innan den blåstes in i lokalerna. En katastrof vintertid !!
Vid - 30 C ute så låg Rh´n på 10 -12 % (Lägsta uppmätta 7%)Vi som jobbade där hade stora problem med självsprickor på läppar å händer, besvär med luftrör mm. Efter kontakt med Munters så opererades våta "tyggardiner" in i ventilationsrören. Systemet styrdes av fuktgivare i lokalen å besvären minskade till nästan ingenting.

Plastpåse utan luft mellan påse å kamera är helt klart de bästa ! Men påsen ska "monteras" utomhus.
När då kameran blivit varm så behöver den inte andas ;-)
Det där med RH (relativ fuktighet = relative humidity = RH) är nog dessvärre en betydligt mer komplex fråga än vad många tror inkl jag själv. Många tror att på sommaren när växtligheten frodas som bäst så har vi hög RH utomhus o motsvarande på vintern när växtligheten ligger i vila så har vi låg RH utomhus.
Men riktigt så enkelt är det inte. Man får även ta hänsyn till luftemperaturen.

Att jag har en så låg RH som under 30% inomhus är nog inget ovanligt vintertid.

Ett inlägg på en annat forum skriver en person: Endast 13% relativ fuktighet inomhus, vad göra? <<< klickbar länk

Att vi även har högre RH utomhus på vintern styrks av den hör sidan - uppdateras var 6:e minut om jag inte är felinformerad.

Vädret just nu <<< klickbar länk

Jag har bott och fotograferat i Arjeplog under större delen av mitt drygt 60-åriga liv och jag har aldrig gjort något annat än burit in utrustningen från kylan och in i huset.
Det har aldrig hänt någonting annat än att det blir imma på glasytorna som försvinner när de blir varma.
Kommer jag in i bilen med iskalla kameror så brukar jag lägga dem på defrostern. Det funkar alldeles utmärkt.
Om jag snabbt behöver använda kameran ute igen så lämnar jag den utomhus.
I Arjeplog är det ett ickeproblem, det kanske är värre (fuktigare) på flatlandet (motsatsen till fjällen) än häruppe.

Jag bor i Sundsvall och brukar heller inte vidta några speciella åtgärder. In med kameran bara. Men vid ett tillfälle blev den så fuktig att det började rinna droppar på den. Blev då orolig att kondensdroppar kunde leta sig in i optiken och skapa spår och torkfläckar invändigt i objektivet på linsytorna. Efter det funderar jag på att stoppa in den i en plastpåse innan jag går in, men det har ännu inte blivit av.

Vitsen med plastpåse eller annan tät väska är ju att begränsa luftvolymen som kameran kan komma i kontakt med. Liten luftvolym = Lite fukt. När kameran sedan värms upp tar man bort påsen och låter kameran vädras. Ett annat tips är at ta ur batteriet innan du går in med prylarna. Det minskar risken för kortslutning osv. Lite varsamhet bara så ska nog vinterfotandet gå bra! ;)

Nej, vitsen med platspåse är att kameran ska ha den torra luften omkring sig medan den värms upp. Kall utomhusluft är mycket torrare än varm inomhusluft.

Nej, vitsen med platspåse är att kameran ska ha den torra luften omkring sig medan den värms upp. Kall utomhusluft är mycket torrare än varm inomhusluft.

Nu går vi in i hårklyverier här men även kall luft har ju en viss fuktighet och om kameran är kallare än luften kommer fukten att kondensera ut. Så om du, rent hypotetiskt nu alltså, tar en väldigt stor påse med kall luft så får du med dig en påtaglig mängd vatten in i absoluta tal. Luften värms upp före kameran och en ganska stor mängd fukt kan kondensera även om RH i den uppvärmda luften kommer att vara väldigt låg.

Men, som nämnte ovan, är detta något av ett icke-problem. Om det inte är snorkallt lägger jag bara in kameran i stugvärmen utan påsar eller andra skydd. Inget haveri så här långt.

Det står till och med i manualen till bland annat Canon EF 70-200 2.8 L USM objektiv att man ska lägga objektivet/kameran i en lufttät plastpåse när man går från ett mycket kall till en varm miljö (och tvärtom).

Man har ju fått lära sig sedan barnsben att iskall vinterluft innehåller lägre fuktighet än varm sommarluft. Detta påpekar ju norrlänningarna ständigt när de jämför sin många gånger arktiska kyla mot vår betydligt mildare vintrar här nere i södra Sverige

Nu går vi in i hårklyverier här men även kall luft har ju en viss fuktighet och om kameran är kallare än luften kommer fukten att kondensera ut. Så om du, rent hypotetiskt nu alltså, tar en väldigt stor påse med kall luft så får du med dig en påtaglig mängd vatten in i absoluta tal. Luften värms upp före kameran och en ganska stor mängd fukt kan kondensera även om RH i den uppvärmda luften kommer att vara väldigt låg.

Men, som nämnte ovan, är detta något av ett icke-problem. Om det inte är snorkallt lägger jag bara in kameran i stugvärmen utan påsar eller andra skydd. Inget haveri så här långt.

Men kolla in följande bild. Lufttrycket visar 1041 hPa, temperaturen på 13 minusgrader, vindarna arktisk kyla från Norrland/Finland/Ryssland dvs NV vind - o en luftfuktighet på HELA 91%. Ska kanske tillägga att det var stjärnklart o inget oväder i sikte.

Större bild (995 x 601): http://forumbilder.se/images/872012113431Afb4d.jpg

Sidan är från http://www.klart.se

Bilagor

• kalmarväder.jpg
    kalmarväder.jpg
    22 KB · Visningar: 844
Man har ju fått lära sig sedan barnsben att iskall vinterluft innehåller lägre fuktighet än varm sommarluft. Detta påpekar ju norrlänningarna ständigt när de jämför sin många gånger arktiska kyla mot vår betydligt mildare vintrar här nere i södra Sverige

Men kolla in följande bild. Lufttrycket visar 1041 hPa, temperaturen på 13 minusgrader, vindarna arktisk kyla från Norrland/Finland/Ryssland dvs NV vind - o en luftfuktighet på HELA 91%. Ska kanske tillägga att det var stjärnklart o inget oväder i sikte.

Jo, och där kommer det där med relativ fuktighet in. Över 90% relativ fuktighet är inte ovanligt vintertid, men eftersom luften inte rymmer så mycket vatten vid låg temperatur handlar det om en mycket liten mängd vatten.

Om du alltså är ute och fotograferar i 91% fuktighet i kallt väder med din kamera, och så lägger du in den i en plastpåse innan du tar in den i stugvärmen, så kommer kameran och luften i påsen att värmas successivt tills kameran är så varm att den kan tas ut utan att få imma. Luften i påsen, som från början hade 91% relativ fuktighet kommer när den värms att kunna rymma mer vatten, så att den relativa fuktigheten kanske inte är mer än ett fåtal procent när du tar ut kameran ur påsen.

Så du blandar begreppen när du säger lägre fuktighet. Kall uteluft innehåller liten mängd vatten, även när luftfuktigheten är hög, och när vi tar in den via ventilationen, blir den torr, genom att luftfuktigheten sjunker när den värms upp. Samma mängd vatten i luften är alltså hög luftfuktighet, fuktig luft, ute och låg luftfuktighet, torr luft, inne.

Senast ändrad:
Jo, och där kommer det där med relativ fuktighet in. Över 90% relativ fuktighet är inte ovanligt vintertid, men eftersom luften inte rymmer så mycket vatten vid låg temperatur handlar det om en mycket liten mängd vatten.

Om du alltså är ute och fotograferar i 91% fuktighet i kallt väder med din kamera, och så lägger du in den i en plastpåse innan du tar in den i stugvärmen, så kommer kameran och luften i påsen att värmas successivt till kameran är så varm att den kan tas ut utan att få imma. Luften i påsen, som från början hade 91% relativ fuktighet kommer när den värms att kunna rymma mer vatten, så att den relativa fuktigheten kanske inte är mer än ett fåtal procent när du tar ut kameran ur påsen.
Det där var ju onekligen ett väldigt intressant syn på detta med fuktighet i utomhus- o inomhusluft. Du har ju naturligtvis helt rätt att man i detta fall inte kan jämföra iskall utomhusluft o varm inomhusluft. Relativ luftfuktighet (RH) visar om jag inte minns fel enbart hur mycket fukt luften kan bära innan den uppnår 100% o faller ut som dimma eller regn.. eller snö. Vore iof sig intressant att ta in en större glasburk med utomhusluft med arktisk vinterluft med en RH mätare innuti o kolla hur RH mätaren ändrar sig när den kommer in... fortfarande med locket på naturligtvis.

OT - fast ändå relaterad fråga - Hur hanterar kameran stark kyla?

Hur försiktig skall man vara med att fota i stark kyla - säg under -25C
Finns det någon risk att packningar och glidlager i linsen fryser(sönder) och att man därför riskerar att förstöra ex autofocus motorn?

Såg att varken D7000 eller D700 är specad till att klara lägre temperatur än +-0C

Nu har jag varit ute tre dagar på sjöarna utanför Arjeplog med Panasonic GH2 Canon 5D mk2 och Canon 7D.
Temperaturen har legat på mellan minus 30-40 grader. Med ojämna mellanrum har kamerorna tagits in i bilen för att värmas upp några minuter.
Inga tecken på kondens.

Däremot när jag tog in kamera i Klubbhuset där ett tiotal personer satt och drack kaffe och annat så bildades lite imma på okular och frontlins. Detta var dock enkelt att bli av med genom att hålla kameran över en fotogenkamin som fanns i den lilla stuga på isen.
Som jag sade tidigare så är stark kyla ingenting att oroa sig för; inte här i alla fall.
Såvitt jag minns det så var det frågan gällde.
Ett gammalt trick är att suga ur okularet med munnen, då försvinner fukten.

Kyliga tankar...

Intressanta frågor tycker jag.
Själv har jag alltid utgått från att kameran klarar av normalt handhavande.
Det vill säga den kondens som bildas när jag tar in den från 20-30 minusgrader, och då bildas det en hel del kondens på linserna, men kanske även på andra ställen.
Jag brukar ha den innan för jackan när jag är i skid-pisten, och då är den nog några grader varmare än utomhusluften, men samtidigt skyddad mot snö, vind och stötar.
Tar jag in den i husvagnen så märker man dock direkt kondensbildning, och ska jag bara ta en kortare paus så lämnar jag den ute istället.
Det jag dock har funderat på ibland är hur dom mekaniska delarna mår ?
Spegeln till exempel, och slutaren ?
Alla dom prylarna ska man rycka ur sitt läge snabbt, och i 20-30 minusgrader.
Hittils har det fungerat, så det kanske är tillräckligt utprovat, för min kamera har haft gott om tid på sig att bli nerkyld, och det har varit batterierna som har gett upp.
Så mitt knep nu är att ha två batterier som jag varvar mellan, ett i en ficka nära kroppen, och det andra i kameran.
I övrigt så kör jag på, och funderar fortfarande på hur det egentligen kan fungera med all denna fina mekanik under så usla förhållanden.
Ha de gött i kylan.
M.V.H
/Tobias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar