Annons

Kamerauppgradering (Nikon)

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickelito

Aktiv medlem
Ställer frågan här också då flertalet Nikonanvändare är här.

Hej.

Jag äger idag en Nikon D40 med gluggarna 18-55 & ett Sigma 18-200.
Då jag fotat ett tag så känner jag mig redo att uppgradera mig.
Blicken har hamnat på en D90.
Blir det ett bra/lagom steg uppåt?
Blir Sigmat ett allt för billig glugg på D90´n?
Då jag är intresserad av fotografering av blomster & insekter oxå så undrar jag vad Ni tror om ett köp av Nikons 105mm macro samtidigt?

mvh
Niklas

D40-> D90 är absolut inget dumt steg. Men som alltid är det aldrig fel att fråga sig "vad man verkligen behöver" Fotar man bara i Autoläge o jpg så klarar man sig med D40 ganska bra, den är ju väldigt smidig. Vill man dock ge sig mer utevklingmöjligheter och utrymme för kreativitet utan att kameran blir begränsningen så kan steget att byta hus vara en god idé, inspiration och annat brukar ju samtidigt få sig en kick när man byter hus.
Sigmat kommer funka bra på D90:n.. En kompis brukar köra sitt sånt på min D300 med gott resultat =). Nikons 105:a är inte alls dum. inte alls. men för insekter föredrar jag Sigmas 150mm macro, så får man lite mer arbetsavstånd..

Det var ett bra svar, tack.
Har nästan aldrig kört på auto, utan vill utveckla mig mer, å då känner jag att D40 begränsar mig.
Sigmas 150mm känns lite "overkill" då det är såå j-a stort.... =)
Ska jag vara riktigt ärlig så är väl blommor & blader närmast till hands med insekter som bonus....

Då är D90 inte alls dum. Den är också ganska smidig. Jupp Sigmas 150 är rätt fet men den är bra. Men om det mesta fokus ligger på blommor som ju inte tenderar att flyga iväg så ofta så är Nikons 105:a inte alls dum. Vill du spara några kronor till t.ex en extern blixt (något du inte lär ångra om du vill vidga din fotovärld) så kan jag också rekommendera Sigmas 70mm Macro. Men som sagt Nikons 105 är riktigt riktigt bra.

Då har jag lagt en beställning på en D90 samt ett 105mm från Nikon.
Hoppas det blir bra, för Nikons 105´a har jag drömt om länge nu.
För att inte tala om D90... =)

Tack för svaren.

//Niklas

105an kommer du nog bli väldigt nöjd med. Den är mycket trevlig och tillhör en av mina favoritgluggar. Att den dessutom är skarp en rakbladsegg gör knappast saken sämre :).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar