Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameratips på att filma Nattklubbar.

Produkter
(logga in för att koppla)

turbokiel

Ny medlem
Hallå.
Jag letar efter en kamera som är lätthanterlig att filma på Discon och nattklubbar dvs mörkare utrymmen. Tidigare har jag använt mig av en GoPro men känner att jag vill höja nivån lite på mina filmer.
Så vad är det man ska titta på när det gäller kameran?
Nån som har tips och ideer?

Dom som jag tittat på är Panasonic GH4 och Sony A7R II
2 väldigt bra kameror men passar dom till ändamålet?
Tanken är att kameran skall vara självgående (?) dvs att jag helst skall slippa arbeta så mycket med fokus.
Har testat min Nikon 5200, men den har inte det jag letar efter, för mycket krångel med att den tappar fokus.

Budgeten ligger mellan 15 000-20 000 kr
Tacksam för Svar.
Mattias

Vill du slippa jobba med fokus i så röriga miljöer - människor som rör sig i alla riktningar på korta avstånd - så får du nog fortsätta med Gopro eller liknande kameror med små sensorer där du får ett så stort skärpedjup att fokus inte spelar någon egentlig roll. Det finns nog ingen videoautofokus för större sensorer som sköter det riktigt bra (blir gärna ryckigt och det är svårt för ett AF-system att veta var fokus skall vara).

Annars, om du är beredd att ta fajten med fokus så torde Sony A7S eller A7S II vara bra val.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar