Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameratest (300D/350D/400D/40D)

Produkter
(logga in för att koppla)

pershaped

Medlem
Jag har precis testat 4 st olika Canon-kameror genom att sätta ett 70-200 på stativ och sedan tagit en bild med varje kamera, med bländarprioritet (f/5.6), för att kunna jämföra resultaten och skillnader mellan de olika kamerorna.

Vad jag inte förstår är varför 300D och 350D bara behöver 2,5 sekunder för exponeringen medans både 400D och 40D behöver 3,2 sekunder! Trodde att nyare kameror skulle vara bättre än de äldre.

Vad jag oxå är lite konfunderad över är att färgåtergivningen (rött i alla fall) känns bäst med 300D (den äldsta kameran) jämfört med de andra kamerorna.

Bedöm gärna själva, bilderna finns på

http://www.pershaped.se/kameratest/

Någon som har en bra gissing/förklaring på mina funderingar kanske?

Mvh Per

pershaped skrev:

Vad jag inte förstår är varför 300D och 350D bara behöver 2,5 sekunder för exponeringen medans både 400D och 40D behöver 3,2 sekunder! Trodde att nyare kameror skulle vara bättre än de äldre
De nya kanske mäter ljuset annorlunda?

Re: Re: Kameratest (300D/350D/400D/40D)

Robin Gyllander skrev:
De nya kanske mäter ljuset annorlunda?

jo men på ett sämre sätt då eftersom exponeringen är likvärdig trots skillnaden i slutartid.. tycker inte att nyare kameror skall vara "sämre" än äldre..

De nyare kamerornas sensorer är mindre känsliga. Deras verkliga känslighet är nära eller lika den nominella känsligheten.

De äldre kamerorna, av de du testat, har högre verklig känslighet än den nominella. Titta på dpreview.com:s tester av respektive kamera där de har mätt upp verklig känslighet.

Förmodligen beror det här på att de nyare kamerorna har mindre pixlar.

PMD skrev:
De nyare kamerornas sensorer är mindre känsliga. Deras verkliga känslighet är nära eller lika den nominella känsligheten.

De äldre kamerorna, av de du testat, har högre verklig känslighet än den nominella. Titta på dpreview.com:s tester av respektive kamera där de har mätt upp verklig känslighet.

Förmodligen beror det här på att de nyare kamerorna har mindre pixlar.

ok, det du säger låter vettigt men jag har inte riktigt själv fått huvudet runt det ännu.. och testerna på dpreview.com är ju inget man (eller jag iaf) förstår direkt man läst det.. men jag skall läsa mer och se om jag kommer fram till något..

apersson850 skrev:
Jag tycker att bilderna tagna på 3,2 s ser ljusare ut än de andra två.

Ok, fast det jag gick efter var ju vad kameran ansåg att vara en normal exponering så ifall jag skulle tagit en 2.5 sekunders bild med t ex 40D så ansåg kameran att den var 2/3-stegs underexponerad. Själv tycker jag inte att det är så stor skillnad i exponeringarna förutom att färgerna är mkt svagare i 350D, 400D och 40D exponeringarna.

Lite intressant oxå kan vara att jag satt färgrymden i alla kameror till Adobe RGB fast i EXIF-informationen så står den Undefined på alla kameror förutom 300D. Det kanske förklarar varför färgerna är annorlunda just i 300D-exponeringen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar