Annons

Kamerasystem för makro mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Aqvilla

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle vara tacksam för lite synpunkter, tips och kommentarer på följande:

Har länge funderat på att skaffa en ny, digital systemkamera med några lämpliga objektiv och annan kringutrustning. Har snöat in (både bildligt och bokstavligt) på Pentax nya K5 med kitobjektiven SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL WR + 50-200/4-5,6 ED WR samt ett makro; Pentax D-FA 100/2,8 Macro WR. Enbenstativ, mellanringar/bälg och fjärrutlösare, väska mm.

Sålunda utrustad tänkte jag gå lös på insekter, blommor och annat som rör sig / växer ute, och mycket annat allt eftersom andan faller på.

Det jag vill ha tips och råd om är om det finns lika bra/bättre alternativ till samma pengar (eller gärna för mindre pengar), dvs 20-25 tusen. Har sneglat på de spegellösa system som kommit på senare tid, men de verkar inte alls ha den rika floran av objektiv ännu, som traditionella systemkameraägare kan välja bland.

En stark fördel med Pentax är att de har vädertätat sina grejer, vilket är bra när man skall ut i naturen i alla väder.
En annan fördel med märket är att jag haft det förr, i analog version....

Fotohälsningar
Leif Johansson

"

hej ! Tycker du gjort ett bra val och Pentax nya K5:a är av samma kaliber som sina konkurrenter.Trivs du med Pentax är det bara att slå till.Det ända jag skulle ändra på i ditt paket är att jag skulle bytt ut 55-200:an mot 55-300:an för den är optiskt mycket bättre plus du får längre brännvid vilket kommer att ge dig mer om du skulle fota fåglar eller djur,det blir 50% förstoring vilket betyder mycket på de här lägre brännvidderna.MVH.

Låter väl bra.

Alternativ är kanske EOS 5D2, EF 24-105/4 IS och EF 100/2.8 IS Macro (eller EF 180/3.5 Macro) samt kanske en EF 70-200/4L IS eller EF 100-400L IS om då vill nå långt.

Eller Nikon D700 + 24-120/4 VR + 105/2.8 VR Macro

Annars finns Sigma 150/2.8 HSM Macro som är riktigt bra och prisvärd, finns snart med OS (stabilisering), passar alla kameramärken.

Senast ändrad:
Eller Nikon D7000 + Sigma 17-50/2.8 OS + Sigma 150/2.8 Macro + Sigma 70-200/2.8 OS. Väntar du ett par månader får du OS även på SIgma-makron. Eller välj AF-S 105/2.8 VR.

Alla Sigmaobjektiv finns väl även till Pentax. Inte vattentäta men snabbare.

Jag säger inte att du inte ska köpa en Pentax, men att göra det bara för att du haft en analog Pentax en gång är inget vidare bra argument. Inte mycket är jämförbart mellan en analog kamera och en modern digital, det du gillade och var van vid hos Pentax då finns knappast kvar nu.

Det mest prisvärd utrustning för macrofotografering är en digital kompakt. P.g.a sensorstorleken ger den stor djupskärpan vilken oftast är en fördel vid macrobilder. Den räcker gott och väl till avancerad macrofotografering. Om du tänker fotografera på profsnivå då behöver du en bättre och mycket mer omfattande utrustning.
/Stefan

Senast ändrad:
Tack alla för synpunkterna!

hej ! Tycker du gjort ett bra val och Pentax nya K5:a är av samma kaliber som sina konkurrenter.Trivs du med Pentax är det bara att slå till.Det ända jag skulle ändra på i ditt paket är att jag skulle bytt ut 55-200:an mot 55-300:an för den är optiskt mycket bättre plus du får längre brännvid vilket kommer att ge dig mer om du skulle fota fåglar eller djur,det blir 50% förstoring vilket betyder mycket på de här lägre brännvidderna.MVH.

Håller helt med om telet, men kitobjektivet var bara på 200mm. /mvh leif

Senast ändrad:
Låter väl bra.

Alternativ är kanske EOS 5D2, EF 24-105/4 IS och EF 100/2.8 IS Macro (eller EF 180/3.5 Macro) samt kanske en EF 70-200/4L IS eller EF 100-400L IS om då vill nå långt.

Eller Nikon D700 + 24-120/4 VR + 105/2.8 VR Macro

Annars finns Sigma 150/2.8 HSM Macro som är riktigt bra och prisvärd, finns snart med OS (stabilisering), passar alla kameramärken.

Kvalar K5-an in bland dessa alternativen? Isf står jag nog fast vid Pentax, det blir blilligare. /mvh leif

Jag säger inte att du inte ska köpa en Pentax, men att göra det bara för att du haft en analog Pentax en gång är inget vidare bra argument. Inte mycket är jämförbart mellan en analog kamera och en modern digital, det du gillade och var van vid hos Pentax då finns knappast kvar nu.

Du har förstås helt rätt i detta, men har man bra erfarenhet av ett fabrikat går man ju gärna tillbaka. Jag har den analoga kvar, av nostalgiska skäl.. :) /mvh leif

Det mest prisvärd utrustning för macrofotografering är en digital kompakt. P.g.a sensorstorleken ger den stor djupskärpan vilken oftast är en fördel vid macrobilder. Den räcker gott och väl till avancerad macrofotografering. Om du tänker fotografera på profsnivå då behöver du en bättre och mycket mer omfattande utrustning.
/Stefan

Visst är det så, och jag har tagit riktigt fina bilder med min Nikon coolpix P5000, en jättebra kompakt. Men den räcker liksom inte riktigt till ändå. Därför dessa funderingar / mvh leif

fler synpunkter?

Det var mycket tänkvärda synpunkter, som jag tar med mej.
Jag saknar dock synpukter på de nya systemen¨med spegel-lösa kameror...nån som vet? /mvh leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar