Kolla efter ett stativ som du kan antingen vända mittpelaren uppochner eller där mittpelaren har ett fäste för kulled eller dylikt i botten.
Själv har jag löst det genom att göra ett fäste i mittpelarn på två av mina stativ men de är båda alu.stativ. Det är inte främst för repro, även om det funkar bra till det också, utan för att komma ner i marknivå i naturen.. Till repro av mellanformatdia och negativ och handlingar och påsiktsbilder har jag reprostativ, det ena gjort av stativet till en gammal förstoringsapparat. Nackdelen med reprostativ är obekväm arbetsställning om man inte har vinkelsökare eller vikbar skärm på kameran. Bygger man om en gammal förstoringsapparat kan man också ta tillvara negativhållarna som kan användas som negtivhållare ovanpå ljusbordet.
Ytterligarfe ett alternativ är att själv bygga en anordning av trä och/eller aluminiumprofiler eller annat material som man behärskar, där kamera och negativ/dia är fixerade till varandra vilket är en stor fördel.
Själv har jag en gammal stadig pentaxbälg från 60-talet med reprotillsats när jag fotar av småbildsdia och negativ. Med adapter kan den användas av olika kameror och med olika objektiv. Sådana kan ibland finnas begagnade på Tradera.