ANNONS
Annons

Kameraskötsel?

Produkter
(logga in för att koppla)

miae

Aktiv medlem
Hej!
Jag har haft min Nikon nu i drygt 1,5 år och har börjat fundera på hur jag håller den i bästa skick!
Det är rent allmänt underhåll och skötsel jag pratar om, jag har insett att jag inte har så stor koll på det. Jag vet att man ska undvika damm, vatten och grus och dylikt men om man har en smutsig kamera vad gör man då? Lämnar man iväg den ( och i så fall vad kostar det?) eller kan man och bör man göra något själv. Min F70 är dessutom köpt begagnad och jag vill naturligtvis att den ska hålla så länge som möjligt!

Tacksam för svar,
MvH Maria

Rengöring av hus + obj

Hej Miae

Att rengöra är en bra ide, håll alltid kameran borta från smuts, skräp, damm å vatten som några ex.
Rengöring kan du själv göra med tex en öron-topps fuktad med vatten, inte drypande blöt!
På alla ytor utom spegel, slutare kan du i stortsett rengöra själv, det som krävs är att du själv är lite halv händig med mindre pilliga saker så att du inte är alldeles för osäker óch slinter och kör in (av misstag) slutaren ex, den är i regel väldigt dyr att byta eftersom dom på verkstaden måste plocka isär kameran i spegelhus och "rest. av huset" och där i sintur byta, det kostar!
Rengöring i springor du kommer åt, ta alltid för vana att varje ggn du öppnar bakstycket för att byta film torka av film plattan i bakstycket som trycker filmen mot filmplanet så att du minimerar risken för repor. Okularet kan du putsa likaså.
Rengör runt bakstyckets olika springor/kanaler.
Rengör runt bajonettfattningen för objektivet på huset, rengör kontakter för överföringen av datainfo mellan hus-obj.

Objektiv putsar du innifrån och ut till kanten, som en spriral helt enkelt, akta dig från att putsa bakre linsen som ligger vänd mot filmen om du inte vet vad du gör.
Rengör likaså här runt bajonetten, rengör kontakter för överföringen av datainfo mellan obj-hus.

Att använda tryckluft att rengöra med skulle jag gärna rekomendera OM du vet att luften du sprutar är ren från fukt, ojla (från ev kompressor) och annat som kan skada och tränga in. Annars avstå, det duger oftast gott med att blåsa en kraftig stöt el två med munnen men se till att du tuggat och svalt klart innan.

Att använda alkohol går alldeles utmärkt såvida det är kemiskt ren och är 98%.
Använder du kemisk alk så rekomenderar jag att du tar på precis samma ställen som jag pratat om tidiare

Akta dig från att använda, acceton, bensin el andra lösningsmedel om du inte redan VET att det passar till just den detaljen du tänker rengöra.

Slutligen ett tips: Att få kameran servad/kollad/justerad ca 1ggn / år /om du är amatör/hobby fotograf och inte är ovarsam om kameran.
Verkstäderna nedan är akoriserade Nikon service verkstäder.
I stockholm finns:
Nikon Svenska AB, Upplands Väsby
Lasses Kamera service, Nacka - Björknäs
Göteborg: AE Fotoservice
Malmö: Intervision
Pris att lämna in för koll-rengöring kostar nog runt 200-300 kr och går oftast rätt fort eftersom det oftast behandlas som ett KostnadsFörslag.
Dvs ett kf undersöks vad som ev e fel och vad som skall göras åt det, det är lite ojust om kunden skall få vänta "två gånger" på sin kamera, först för att få veta att något e fel och sedan när den repareras. Alltså om du lämnar in den för koll så tittar dom på den eftersom du inte angivit fel så "borde" den gå rätt fort, bara lite rengöring och koll. Om teknikerna skulle hitta något fel rings du troligtvis upp och får ett besked.
Så har det länge fungerat på verkstäderna ovan jag nämnde och jag tror nog att det fungerar så fortfarande.

Att lämna in kameran för enkel rengöring går nog bra till vilken kamera service somhelst men jag skulle iaf sträva efter någon av dom jag nämnde ovan.

Lycka till, och hoppas att jag inte rörde till det för mycket, jag kan ibland göra det, om du har frågor så ställ på bara.

/Mats (fd kameramek)

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.