ANNONS
Annons

Kamerarem - vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Jag skall köpa en kamerarem till min Canon 5D mk IV.

För många år sedan köpte jag en Black-Rapid till min 5D mk3. Jag gillade den men minns inte riktigt vilken modell det var och kan inte kolla då den kameran ligger nere i Spanien. Kanske hette den "sling"??

Jag använder nu originalremmen men börjar tröttna på att kameran alltid glider ner från axeln.

Det jag söker i en ny rem är att den är hållbar så jag inte riskerar att tappa kameran och att den är smidig att använda. Är det fortfarande Black Rapid som "gäller" eller har det kommit nya varianter?

Alla tips välkomna!

Jag gillar BlackRapid Cross Shot Breathe och Backpack Breathe. Den senare är perfekt när man har en större ryggsäck på ryggen som kommer i vägen för en vanlig rem runt halsen.

Jag skall köpa en kamerarem till min Canon 5D mk IV.

För många år sedan köpte jag en Black-Rapid till min 5D mk3. Jag gillade den men minns inte riktigt vilken modell det var och kan inte kolla då den kameran ligger nere i Spanien. Kanske hette den "sling"??

Jag använder nu originalremmen men börjar tröttna på att kameran alltid glider ner från axeln.

Det jag söker i en ny rem är att den är hållbar så jag inte riskerar att tappa kameran och att den är smidig att använda. Är det fortfarande Black Rapid som "gäller" eller har det kommit nya varianter?

Alla tips välkomna!
Jag håller med Johnny, jag har både Black Rapid och Peak Design.

Håller också på Johnnys förslag.Har både en vanlig och en Leash beroende på hur tungt klädd jag är. Fast för det mesta sitter kameran på stativet..

Kör både peak design och black rapid. Peak går dock bort om jag har ryggan på. Det blir riktigt besvärlig att ha den under ryggan då ryggan låser fast remmen. Black rapid är mycket bättre om man ofta fotar med ryggan på. Fungerar lika bra ändå tack vare glidfästet. Black R har även minst en modell med asymmetriskt axelparti för den som vill ha kameran på vänster sida. För högersidan finns flera modeller att välja på.

Jag har sedan många år kört med op/tech classic och är mycket nöjd. Komfort, slitstyrka och inga onödiga finesser. Min är helsvart.
Dock inte alternativet för den ”revolverman” som ska ha två eller tre laddade puffror ständigt skjutklara dinglande i ett koppel runt kroppen

Provade en del remmar innan jag gav Peak Design chansen. Det är nu flera år sedan och den hänger med än.

Jag använder remmar från Upstrap till mina kameror och kikare. Halkar inte, är starka men smidiga, (även i vinterkyla) och håller länge; min äldsta Upstrap-rem är snart 13 år, och känns fortfarande fräsch trots yrkesmässig användning. Dessutom är remmarna diskreta, utan några färggranna och skrikiga märkestexter eller varumärken.

/Per

Den som det visste... Jag har svårt för remmar. Det jag har använt mest är 3-Way Strap från Joby, men det är i ärlighetens namn inte så mycket rem. Poängen är mer att den kan sitta under och eventuellt ligga runt handleden och sedan kan man dra ut den tillfällig om man behöver händerna fria, alternativt hänga kameran som i en ögla runt underarmen om man inte har så tungt objektiv. Skämtsamt kan man benämna denna typ av rem för Evinrude också, med tanke på likheten med ett startstnöre på en gammal båtmotor när man lossar den.

Jo, jag har en Peak Design, men njae, jag vet inte... Men gillar man remmar kan det nog vara ett alternativ. Fördelen är att man kan fästa den på lite olika sätt och (kanske) hitta ett sätt som passar. Jag skulle inget hellre än att hitta ett sätt att ha kameran i rem jag gillar, men jag har lite svårt för det.

Tack för all input - kul när en diskussion klarar att hålla sin "on topic" i hela 18 inlägg! :)

Jag har kollat en del videos och recensioner och fastnade för Peak Design och beställde en Slider. Jag har några olika kameror så jag tänkte beställa extra fästen men valde att beställa en Lite också så jag fick både fästen och en tunnare rem och har lite att "leka" med. De finurliga fästena gör ju att det känns som om man skulle kunna använda remmarna även till annat än att bära en kamera.

Var nöjd med min Peak Design Slide som jag köpte 2015, men efter en hel del användning så slets ”glidskyddet” (eller vad man nu kalla det) ut ganska mycket och det hände vid något tillfälle att jag fick svarta märken på en skjorta.

Menar alltså det gummiaktiga som sitter på ena sidan som ska förhindra att remmen glider över axeln.

Edit: Var som sagt några år sedan, de kanske har uppdaterat modellen sedan dess(?).

Bilagor

• 1FCED172-677A-4CE3-985F-129CB0B12658.jpeg
    1FCED172-677A-4CE3-985F-129CB0B12658.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 25
  • Gilla
Reaktioner: AFJ
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar