Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerarem el annan lösning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej.
Har ofta med mig kameran när jag är ute och leker med mitt barn. När jag behöver lyfta upp mitt barn från marken, vagnen, i och ur gungor, upp på klätterställningar etc, etc, så händer det allt för ofta att kameran kommer flygande från ryggen när jag böjer mig ner. Vet inte hur många gånger jag har parerat kameran med armbågen innan den träffat barnet.

Att ställa ifrån mig kameran varje gång eller plocka i och ur den ur en väska känns inte som något alternativ. Jag behöver helt enkelt hitta en lösning så att kameran både är lättillgänglig och gör det möjligt för mig att kunna leka och lyfta/bära mitt barn.

Någon som har ett tips på någon lösning? Typ någon någon längre kamerarem? Någon sorts "sele"?

Använder en systemkamera med små fasta objektiv, typ 50, 85mm f1.8 men även lite större/tyngre typ 70-200 2.8

MVH John

Jag kör med BlackRapid, och det funkar rätt bra när jag är ute med sonen och behöver plocka upp honom eller dylikt. Den har ju ett spänne man kan flytta på som hindrar fästet från att löpa längs remmen, och så länge man hukar sig mer än man böjer sig framåt så håller sig remmen på plats också.

Det finns säkert bättre lösningar som tillåter ännu större rörelsefrihet, men BR kommer en bra bit på vägen. Grymt bra rem i övrigt också förstås. :)

Känner igen mig i din situation. Oavsett om det är ett barn eller inte så vill man inte ha en kamera som dinglar runt.
Som andra här skriver, Black Rapid är super. Har två stycken som jag kompletterat med en "Brad".
Jag hittade Brad (piratkopia) min på ebay.com. Sök på "Rapid MBR1 Brad Camera Strap Underarm Stabilizer for RS-7".

Eller så tar man med en hink/picnikkort och bär runt kameran i den. Snabbt upp snabbt ner.

Hej. Har också en BR. Kika även på sportvarianten då den har en extra bröstrem. Även om du använder spännet som nämns ovan så kan hela paketet glida och jag kan tänka mig att bröstremmen stoppar detta. Annars är jag jättenöjd.

Ansluter mig till Patric. Black Rapid Sport med den extra bröstremmen borde göra tricket. Ta med dig kameran till en butik och testa.

Som nämnts ovan, en Black Rapid med en rem som går under ena armen (heter den inte BRAD?) gör att den inte kan rutscha iväg. Du har även ett bakre och främre snäppfäste på remmen som bestämmer hur långt du kan flytta kameran efter remmen. Löser samtliga bekymmer.

Tack för alla svar!
Black Rapid blir nog lösningen. Känns väldigt smidig och användbar i många situationer. Dock dyr, men det är nog värt det.

Får lura på vilken variant det ska bli bara, BlackRapid RS-7 Curve eller BlackRapid RS-Sport 2 Slim.
Verkar inte finnas någon återförsäljare här i Norrköping, hade varit najs att få prova

MVH John

Joby UltraFit Sling Strap är ett alternativ också. Den har ett snabbspänne så att man kan korta av remmen så att kameran sitter tight och inte hänger och slänger.

Jag har en Black Rapid också, och den är bekvämare, men när jag tex ska ta med kameran på en cykeltur brukar jag välja Jobyn och dra åt remmen så att kameran sitter still bak på ryggen. När det är dags att fota är det bara att lossa på snabbspännet och dra fram kameran.

Läste i annat forum någon som fäst supermagneter på sin BR och bälte. Verkar smart lösning ifall man fästa den ytterligare.

Tack för alla svar!
Black Rapid blir nog lösningen. Känns väldigt smidig och användbar i många situationer. Dock dyr, men det är nog värt det.

Får lura på vilken variant det ska bli bara, BlackRapid RS-7 Curve eller BlackRapid RS-Sport 2 Slim.
Verkar inte finnas någon återförsäljare här i Norrköping, hade varit najs att få prova

MVH John

Jag körde med RS-7 & köpte sedan en RS Sport & jag tycker den sitter klart bättre, jag kan helt klart rekommendera sportmodellerna av BR's urval av kameraremmar!!

Det fick bli en BR sport slim. Har varit ute och provat den idag. Supernöjd, den löste alla mina problem!

Tusen tack för alla svar och synpunkter!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar