Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraråd

Produkter
(logga in för att koppla)

jolinjo

Ny medlem
Är total amatör men vill lära mig foto & bild från grunden. Har nu bestämt mig för att inhandla en systemkamera och behöver lite vägledning om nån har tid över.

Tänkte lägga 10.000- 15.000 på kameran inkl alla tillbehör. Är ute efter någonting att lära mig på, som inte är alltför komplicerat samt ger goda resultat. Dessutom får den gärna vara smidig & lättskött.

Vilken modell skulle du köra på? Är det en bra ide att beställa kamera från staterna nu när dollarn nästan är gratis eller strular det med garantier och sånt då?

Tack på förhand

Lothar....
D300???
Han skrev ju 10-15k INKLUSIVE alla tillbehör.
Som vanligt på detta forum.....D300 skall du ha.

Nej, köp en d200 begagnat eller en D80 ny. Ett sigma 18-50 och ett Nikon 85mm 1,8. Om du köper gluggarna begagnat så klarar du dig garanterat under 15k. Då har du ett bra kit att starta med.
Ett annat bra alternativ i val av gluggar skulle kunna vara följande: Nikon 12-24/4 (ca. 5500kr beg) och ett 50mm 1,8 (12-1300kr nytt). Båda optikvalen ger möjlighet till "vidvinkel" och ett ljusstarkare alternativ till inomhusfotografering, porträtt etc.

Lycka till.
/U

Tack för svar!

Var finner du "d300 med 18-70" för 12800 i Sverige?

Köper helst inte begagnat.

Hittade en drös D300 med optik på ebay.com till en bråkdel av vad de kostar i Sverige så det lutar åt det...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar